عوامل مهم در ایجاد ارتباط روشن، متقاعدسازی، شكستن مقاومت در كودكان خیابانی خانة كودك ناصرخسرو
از آنجایی كه موضوع كودكان خیابانی و چگونگی ارتباط برقرار كردن با آنها یكی از مسائل مهم و معضلات اساسی افرادی است كه با آنها ارتباط دارند، هدف این تحقیق شناسایی مؤلفهها و راهكارهای مددكاران برتر در برقراری ارتباط مؤثر و مقایسة آنان با سایر مددكاران در انجمن حمایت از كودكان خیابانی شعبة ناصرخسرو در سه زمینة ایجاد ارتباط روشن، متقاعدسازی و شكستن مقاومت میباشد. بررسی حاضر تحلیل اطلاعات جمعآوری شده مربوط به كودكان خیابانی و مددكارانی كه در ارتباط با آنها میباشند است. روش تحقیق توصیفی است و جامعة آماری این پژوهش 26 نفر از كودكان خیابانی خانة كودك ناصرخسرو بود كه بصورت كاملاً تصادفی انتخاب شدند. این كودكان به عنوان گروه نمونه انتخاب شده و جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته صورت گرفت و توسط سؤالاتی خاص مددكاران برتر از سایر مددكاران تمییز داده شدند و پرسشنامهای در زمینة برقراری ارتباط مؤثر بصورت بازپاسخ و محققساخته در سه زمینة فوق در اختیار كلیة مددكاران NGO قرار گرفت كه پاسخ سؤالات كدگذاری شد و اعتبار پاسخها و كدهای مورد نظر توسط كدگذاری دیگر بدست آمد كه بطور تقریبی 94% بوده است. و برای تجزیه و تحلیل گفتههای مددكاران و كودكان از تحلیل محتوا بصورت كیفی و كمی استفاده شد.
مصاحبة انتخاب مددكار برتر شامل 5 سؤال و پرسشنامة تكنیكها و مؤلفههای مهم برقراری ارتباط مؤثر شامل 9 سؤال بود.
نتیجة این تحقیق نشان میدهد كه مددكاران برتر بیش از سایر مددكاران به عوامل درونی و روحیات كودكان توجه میكنند و تأكید زیادی به نقاط مثبت و قوی آنان دارند در صورتیكه سایر مددكاران به عوامل بیرونی و محیطی كودكان توجه میكنند و تأكید بیشتری به مشكلات و نقاط ضعف آنان دارند.
در پایان نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش دیگری كه در خانة كودك شوش انجام گرفته مقایسه شد.
نكات و پیشنهاداتی از طرف پژوهشگر مطرح گردیده كه شامل برگزاری كلاسهای آموزشی در ایجاد برقراری ارتباط برای مددكاران و تحقیق در این زمینه توسط پژوهشگران دیگر و ... می باشد.
فهرست مطالب:
چكیده |
فصل اول: مقدمه پژوهش |
مقدمه |
بیان مسئله |
هدف تحقیق |
برای چه تحقیق |
اهمیت و ضرورت تحقیق |
تعاریف نظری |
تعاریف عملیاتی |
فصل دوم: پیشینة پژوهش |
مقدمه |
تعارف كودكان كار و خیابانی |
خصوصیات كودكان خیابانی |
ساختار اجتماعی كودكان خیابانی |
ویژگیهای روانی و اجتماعی كودكان خیابانی |
علل پیدایش كودكان خیابانی |
معرفی انجمن حمایت از حقوق كودكان |
ارتباط چیست |
شناخت فراگرد |
مدلهای فراگرد ارتباط |
هدف از برقراری ارتباط چیست |
مبانی ارتباط اثربخش |
موانع ارتباطی |
مهارتهای روابط انسانی |
مراحل بهبود ارتباط |
نظریة نیاز و ارتباط مؤثر |
مبانی خاص نظری در تدوین پرسشنامه جهت انتخاب مددكاران برتر |
مدل ارتباطی سیستمهای «سازشپذیر» فرهنگی هستیگرا |
مدل ارتباطی گربنر |
مدل ارتباطی N.L.P |
راپورت یا رابطة مؤثر |
برقراری ارتباط روشن |
متقاعد سازی |
روبرو شدن با مقاومت |
فصل سوم: روش پژوهش |
مقدمه |
مراحل تحقیق |
جامعة آماری |
نمونه و روش نمونهگیری |
ابزار اندازهگیری |
روش جمعآوری اطلاعات |
روش آماری |
پرسشنامهها |
فصل چهارم: نتایج یافته های پژوهش |
مقدمه |
نتایج حاصل از مصاحبه با كودكان |
نتایج بخش اول پرسشنامه در زمینة برقراری ارتباط روشن با كودك |
نتایج بخش دوم پرسشنامه در زمینة متقاعدكردن كودك |
نتایج بخش سوم پرسشنامه در زمینة شكستن مقاومت كودك |
فصل پنجم: بحث |
بحث |
مقایسه با پژوهش خانة كودك شوش |
محدودیتهای پژوهش |
پیشنهادات پژوهش |
منابع |
پیوست |