توضیحات کامل :

بسته بندی

 

فرم: یا شکل سه بعدی بسته بندی می تواند مهم ترین و به یادماندنی ترین عنصر طراحی بسته ها باشد. رنگ: دارای توانمندی، قدرت نفوذ و بیان خاص است و به وسیله ی آن می توان با مردم ارتباط برقرار کرد و نظر آنها را جلب و پیامی را به آن ها منتقل نموده. رنگ یک بسته بندی تأثیر ژرف و ماندگاری دارد. اهمیت رنگ اگر بیشتر از فرم نباشد کمتر از آن نیست.

بسته بندی: بسته بندی روح کالا و ارائه دهنده ی هویت محصولات است. بین کیفیت و گیرایی بصری بسته بندی با فروش محصولات، رابطه ی مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. یک بسته بندی کارآمد و زیبا فروش محصولات را تضمین می کند.

در مجموع فرم و رنگ علاوه بر عوامل دیگر جزء عناصر اصلی یک بسته بندی کارآمد است که با انتخاب هنرمندانه ی ساختار فرم و رنگ یک بسته می توان توجه خریدار را جلب کرد.

 

فهرست

فصل اول: تاریخچه

تاریخچه.............................................................................................................................. 2

تاریخچه بسته بندی فلزی...................................................................................................... 2

تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی.................................................................................... 3

تاریخچه بسته بندی پلاستیکی................................................................................................ 3

تاریخچه بسته بندی منسوج................................................................................................... 4

تاریخچه بسته بندی شیشه ای................................................................................................. 4

فصل دوم: هنر بسته بندی

هنر بسته بندی...................................................................................................................... 7

اهداف بسته بندی................................................................................................................. 10

فواید بسته بندی................................................................................................................... 12

فصل سوم: انواع بسته بندی

بسته بندی های انعطاف پذیر یا نرم........................................................................................ 14

بسته های انعطاف ناپذیر یا سخت.......................................................................................... 18

فصل چهارم: اجزاء موثر در طراحی بسته بندی

اجزاء مؤثر در طراحی بسته بندی........................................................................................... 22

فرم...................................................................................................................................... 22

اندازه.................................................................................................................................. 23

ساختار................................................................................................................................ 24

رنگ................................................................................................................................... 25

نمادهای رنگ ها.................................................................................................................. 28

لوگو................................................................................................................................... 33

علامت تجاری یا تردد مارک................................................................................................ 34

برند.................................................................................................................................... 35

ماسکوت ها......................................................................................................................... 35

طرح و تصویر...................................................................................................................... 36

ترکیب بندی........................................................................................................................ 36

فصل پنجم: مواد و مصالح در بسته بندی

مواد و مصالح در بسته بندی.................................................................................................. 39

بسته بندی های کاغذی و مقوایی.......................................................................................... 39

بسته بندی های پلاستیکی...................................................................................................... 49

بسته بندی های فلزی............................................................................................................ 52

بسته بندی شیشه ای.............................................................................................................. 55

بسته بندی های چوبی........................................................................................................... 58

بسته بندی های پارچه ای...................................................................................................... 60

مواد و مصالح دیگر.............................................................................................................. 61

فصل ششم: محافظت و سهولت استفاده از کالا

محافظت و سهولت استفاده از کالا......................................................................................... 68

حفظ محتوی از خرابی و آلودگی.......................................................................................... 68

فصل هفتم: توضیحات کار عملی

بسته بندی پوشاک نوزاد....................................................................................................... 71

نتیجه گیری......................................................................................................................... 76

منابع.................................................................................................................................... 77