توضیحات کامل :

جنسیت و زیبایی شناسی

 

این رساله شامل ترجمة فصولی از كتاب «جنسیت و زیبایی شناسی» به تألیف كارولین كورس مایر، استاد فلسفه در دانشگاه ایالتی نیویورك و مقدمة مترجم (شیرین شفائی) می‌باشد.

هر فصل از كتاب به بحث در مورد موضوعات و متفكران مهم در حوزه هنر می‌پردازد و نقش و تاثیر جنسیت در درك ما از مفاهیمی چون خلاقیت، نبوغ و كیفیات زیبایی شناسانه را بررسی می كند. نظریه‌های مربوط به فیلسوفان تأثیرگذاری همچون افلاطون، كانت و هیوم به قصد نشان دادن تأثیر تفكر ایشان بر تحول ایده های فلسفی جنسیتی، مورد ملاحظه قرار می گیرند. نظریه های معاصر با توجه به ارتباطی كه با فعالیت های هنری فمینیستی دارند، ذكر شده اند. در پایان هر فصل، خلاصه‌ای از محتویات آن فصل ارائه شده است و این كتاب شامل 12 تصویر می باشد.

مقدمة مترجم نیز شامل خلاصه ای از مفاد كتاب، تاریخچة مختصری از فمینیسم و تاریخ هنر از منظر فمینیسم می شود.

 

  فهرست مطالب:


 چكیده .............................................................................................................. 1      

مقدمه................................................................................................................ 2

          چكیده و ساختار مطالب........................................................................... 2

          فمینیسم ................................................................................................. 13

          تاریخ هنر از منظر فمینیسم....................................................................... 17

1- هنرمندان و هنر: مختصری از تاریخ مفاهیم...................................................... 23

           مبانی مفهومی......................................................................................... 25

           ایدة هنرمند: اسلاف باستانی..................................................................... 31

          میمیس: توهم و واقعیت........................................................................... 35

           بحث از موزها در باب خلاقیت................................................................ 38

           هنرورزی: افراد و گروه‌ها....................................................................... 44

               هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند...................................................... 48

          نبوغ....................................................................................................... 54

          نظریه‌های بیانگری در هنر........................................................................ 58

         خلاصه..................................................................................................... 62


2- لذات زیبایی شناسانه...................................................................................... 67

          زیبایی شناسی.......................................................................................... 67

          ذوق و زیبایی......................................................................................... 73

           آراء برك در باب زیبایی........................................................................ 76

           آراء كانت در باب احكام ذوقی.............................................................. 80

           ذوق چه كسی؟..................................................................................... 84

         نظریه‌های مربوط به نگرش زیبایی شناسانه................................................... 88

         نقدهای فمینیستی در مورد درك زیبایی شناسانه.......................................... 92

         خلاصه..................................................................................................... 103

3- آماتورها و حرفه‌ای‌ها..................................................................................... 106

          آموزش و پرورش: چه كسی می‌‌آموزد؟.................................................... 106

           موسیقی................................................................................................. 110

                        اجرا

                              سرایش

                              نبوغ و فردیت

           ادبیات................................................................................................... 123

                       نوشتن و فروختن          

                       دگربار فردیت

           نقاشی.................................................................................................... 131

                      دیدن          

                      پرسپكتیو خطی

           بازنگری گذشته..................................................................................... 142

           خلاصه.................................................................................................. 144

4- جنسیت عمیق: ذوق و خوراك........................................................................ 147

            حواس پنجگانه...................................................................................... 149

            لذات محسوس و زیبایی شناسی.............................................................. 155          ذهنیت و عینیت  161

            دفاعی از ذائقه....................................................................................... 166

            خوراك و / در/ به عنوان هنر................................................................ 171

                          آیا پخت و پز یك صورت هنری است؟                                                      

                          خوراك در هنر

                                  خوراك به عنوان رسانه هنری

            خلاصه................................................................................................. 178

5- چیست هنر؟ (هنر چیست؟)............................................................................ 181

           تعاریف و زمینه‌هایشان........................................................................... 190

           هنر و ضد هنر....................................................................................... 196

           نظریة نهادی........................................................................................... 199

           هنر به عنوان یك آیینه: آرتور دانتو........................................................ 201

           آثار فمینیستی و مفاهیم متغیر هنری........................................................ 204

                            رسانه و پیام

                            بدن هنرمندان

           خلاصه.................................................................................................. 222

6- لذات دشوار : والایی و اشمئزاز...................................................................... 225

ملاحظة مجدد ذهن و جسم...................................................................... 228

بار دگر والایی...................................................................................... 231

لوسی ایریگاری: ذهنیت جنسیت مدار...................................................... 243

اشمئزاز به عنوان یك واكنش زیبایی شناسانه........................................... 250

اشمئزاز و فروافتادگی: جولیا كریستوا...................................................... 255

اشمئزاز: مضمون و ایهام......................................................................... 260

خلاصه.................................................................................................. 262

یادداشت‌ها.......................................................................................................... 265

فهرست تصاویر................................................................................................... 285

واژه نامه............................................................................................................. 286

نمایه.................................................................................................................. 291

منابع و مأخذ مقدمه............................................................................................ 295

Abstract........................................................................................................ 296

 

فهرست تصاویر

  تصویر شمارة 1: آگوست رودن، بت جاویدان، 1905 م.

تصویر شمارة 2: حرف  Q به شكل مزین، به امضای كلاریشیا.

مزامیر ( كتاب سرودهای مذهبی) آلمانی مربوط به آگزبرگ (Augsberg) اواخر قرن دوازدهم (میلادی)

تصویر شمارة 3: جودیت لیستر، نوازندة عاشقانه‌‌خوان (Sernade)، 1629.

تصویر شمارة 4: ویلیام هوگارث، «خط جذاب»، 1753.

تصویر شمارة 5: ژان ـ لئون ژروم، بازار بردة رومی، 1884م.

تصویر شمارة 6: آرتمیزیا گنتیلشی، سوزانا و مرشدان كلیسا، 1610.

تصویر شمارة 7: یوهان زفانی، دانشگاهیان دانشگاه سلطنتی، 2-1771.

تصویر شمارة 8: پل گوگن، دوزن اهل جزیرة تاهیتی.

تصویر شمارة 9: یانا استرباك، بیهودگی: لباسی از گوشت برای یك آدم رنگ و روس رفتة لاغر مردنی، 1987.

تصویر شمارة 10:  نانسی اسپرو، پیكره‌های مصری در حال آكروبات و رقص، 1991/1978-1976.

تصویر شمارة 11: آنامندیتا، اثر انجام شده در محیط، 1991/1978-1976.

تصویر شمارة 12: سیندی شرمان، بدون عنوان شمارة 224، 1990.