منابع و خدمات مرجع رشته علم اطلاعات و دانش شناسی
توضیحات محصول :کتاب های آمادگی آزمون کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابدرای سابق) ویژه کنکوریها-
مرجع شناسی
اصول کار مرجع :
3نوع منبع مرجع داریم :
1- فارسی و عربی 2- لاتین 3- تخصصی.
کتابدار مرجع کسی است که بتواند با (سرعت – دقت و صحت) از حداقل امکانات حداکثر استفاده را بکند و نیاز مراجعه
کننده را بر طرف کند.
فرایند مرجع:
مجموعه ای از کارهایی که کتابدار انجام می دهد تا نیاز مراجعه کننده را بر طرف سازد و او را با منابع آشنا کند و تابعی
از یک سلسله قوانین است که به آن اصول کار مرجع می گویند.
مکان مرجع:
مکانی که تابع اصول و قوانینی که فعالیت بتواند نیاز مراجعه کننده را بر طرف کند و باید یک کتابدار پویا و دینامیک
داشته باشد.
منابع مرجع:
کتاب - CD – فیلم – نوار – که کاربرد مرجع داشته باشد Format خاصی ندارد.
در کار مرجع 3 فاکتور اصلی داریم:
1- کتابدار مرجع
2- نیاز مراجعه کننده
3- منابع مرجع.
سطوح کار مرجع عبارتند از:
1- سطح مقدماتی:
در این سطح مراجعه کننده ما نیازش را بلافاصله می تواند پاسخ بگیرد. منابع و خدمات مرجع «9»
مثلاً ارتفاع فلان قله چقدر است؟ نیاز به جستجو ازطریق کتابدار ندارد منابع ردیف اول بلافاصله در بین منابع چه
ماشینی و چه چاپی می تواند پیدا شود.
مراجع کنندگان این سطح بچه های دبیرستان – کتابخانه های عمومی هستند که در این سطح بیشتر قرار دارند.
2- سطح میانی:
سؤالها کمی مفصل تر می شود هم لابلای منابع اول و هم منابع دوم پیدا می شود (منابع ردیف اول + دوم).
به عنوان مثال: من روند اطلاع رسانی را در جهان می خواهم؟ به کتابشناسی اطلاع رسانی نگاه می کنیم و او را
راهنمایی می کنیم.
مراجعه کنندگان این سطوح بیشتر دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستند. در لابلای آن منابع خیلی کار
ندارد و فوری جواب نمی گیرد.
3- سطح پیشرفته:
کمتر به منابع ردیف اول کار داریم. منابع ردیف دوم و جستجو در پایگاههای اطلاع رسانی.
مثال: مقایسه روند اطلاع رسانی در ایران و انگلیس و اروپا؟ این مطلب کار زیادی می برد مراجعه کننده این سطوح
محققین و دانشمندان و دانشجویانی که فارغ التحصیل شده اند یا در دورة کارشناسی ارشد و دکتری مشغول هستند
اساتید و پژوهش گروها.
Pdfنوع فایل:
سایز: 2.14Mb
تعداد صفحه:122