توضیحات کامل :

منابع و خدمات مرجع رشته علم اطلاعات و دانش شناسی

 

توضیحات محصول :کتاب های آمادگی آزمون کارشناسی ارشد  رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابدرای سابق)  ویژه کنکوریها-

مرجع شناسی     
اصول کار مرجع    : 
3نوع منبع مرجع داریم : 
1- فارسی و عربی 2- لاتین 3- تخصصی. 

کتابدار مرجع کسی است که بتواند با (سرعت – دقت و صحت) از حداقل امکانات حداکثر استفاده را بکند و نیاز مراجعه
کننده را بر طرف کند. 
فرایند مرجع: 
مجموعه ای از کارهایی که کتابدار انجام می دهد تا نیاز مراجعه کننده را بر طرف سازد و او را با منابع آشنا کند و تابعی
از یک سلسله قوانین است که به آن اصول کار مرجع می گویند. 
مکان مرجع: 
مکانی که تابع اصول و قوانینی که فعالیت بتواند نیاز مراجعه کننده را بر طرف کند و باید یک کتابدار پویا و دینامیک
داشته باشد. 
منابع مرجع: 
کتاب - CD – فیلم – نوار – که کاربرد مرجع داشته باشد Format خاصی ندارد. 
در کار مرجع 3 فاکتور اصلی داریم: 
1- کتابدار مرجع 
2- نیاز مراجعه کننده 
3- منابع مرجع. 

سطوح کار مرجع عبارتند از: 
1- سطح مقدماتی: 
در این سطح مراجعه کننده ما نیازش را بلافاصله می تواند پاسخ بگیرد. منابع و خدمات مرجع «9»
 
 

مثلاً ارتفاع فلان قله چقدر است؟ نیاز به جستجو ازطریق کتابدار ندارد منابع ردیف اول بلافاصله در بین منابع چه
ماشینی و چه چاپی می تواند پیدا شود. 
مراجع کنندگان این سطح بچه های دبیرستان – کتابخانه های عمومی هستند که در این سطح بیشتر قرار دارند. 
2- سطح میانی: 
سؤالها کمی مفصل تر می شود هم لابلای منابع اول و هم منابع دوم پیدا می شود (منابع ردیف اول + دوم). 
به عنوان مثال: من روند اطلاع رسانی را در جهان می خواهم؟ به کتابشناسی اطلاع رسانی نگاه می کنیم و او را
راهنمایی می کنیم. 
مراجعه کنندگان این سطوح بیشتر دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستند. در لابلای آن منابع خیلی کار
ندارد و فوری جواب نمی گیرد. 
3- سطح پیشرفته: 
کمتر به منابع ردیف اول کار داریم. منابع ردیف دوم و جستجو در پایگاههای اطلاع رسانی. 
مثال: مقایسه روند اطلاع رسانی در ایران و انگلیس و اروپا؟ این مطلب کار زیادی می برد مراجعه کننده این سطوح
محققین و دانشمندان و دانشجویانی که فارغ التحصیل شده اند یا در دورة کارشناسی ارشد و دکتری مشغول هستند
اساتید و پژوهش گروها.

 

 

 

Pdfنوع فایل:

 

  سایز: 2.14Mb

 

 تعداد صفحه:122