توضیحات کامل :

فهرست مطالب

فصل اول :1

مقدمه1

تاریخ ورزش در ایران1

ورزش در ایران باستان1

ورزش در ایران قدیم3

ورزش در ایران معاصر4

توریسم6

جهانگردی چیست؟7

تاریخ جهانگردی8

جهانگردی داخلی:8

جهانگردی بین المللی:10

فصل جهانگردی خارجی11

جهانگردی داخلی در ایران:11

فصل دوم :14

تجربه ها14

نمونه ها و مصادیق راه گشا:14

بررسی نمونه ها15

2-1 مجموعه تفریحی – ورزشی شرکت نفت فلات قاره15

2-2 مجموعه ورزشی رفسنجان16

2-3 مجموعه ورزشی در شهر نانت فرانسه17

2-4 استادیوم المپیک گواندنگ18

2-5 مرکز تفریحی ورزشی ایست هامپتون19

2-6 استخر شنای سرپوشیده بیوتی20

فصل سوّم :21

بررسی اقلیم مورد نظر21

3-1 میزان بارندگی21

3-2 مطالعات زمین لرزه در یزد23

3-3 تاریخچه و وضع موجود23

3-4 نتیجه و پیشنهاد:24

3-5 تأثیر عوامل اقلیمی بر معماری24

3-6 مشکلات اقلیمی در شهر یزد:25

3-7 مقابله با مشکلات اقلیمی در شهر یزد26

3-8 اصول طرح ریزی در رابطه با مشکلات اقلیمی گرم و خشک26

3-9 اشاره:29

3-10 نتیجه32

بررسی سایت مورد نظر:34

فصل چهارم40

ضوابط و استانداردهای طراحی40

4-1 مجموعه های ورزشی40

4-2 فضاهای ورزشی41

4-2-1 خصوصیات اصلی کف های ورزشی41

4-3 ضوابط برنامه – استانداردهای برنامه ریزی42

4-3-1- فضاهای ورزشی42

ورزش42

ملاحظات اولیه43

4-3-2 بازی تنیس44

4-3-3 بازی بسکتبال45

4-3-4 بازی والیبال45

4-3-5 تنیس روی میز46

4-3-6 بازی هندبال47

4-3-7 بازی بدمینتون47

4-3-8 بدنسازی48

4-3-9 بازی اسکواش48

4-3-10 پیست اسکیت49

4-3-11 دوچرخه سواری50

4-3-12 استخر شنا50

4-3-13 استخر آموزشی (کودکان)52

4-3-14 استخر های مسابقه52

4-3-15 استخر تفریحی52

4-3-16 سونا53

4-5 فضاهای تفریحی53

4-5-1 بیلیارد54

4-5-2 بازیهای کامپیوتری54

4-5-3 سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر)54

4-6 برنامه ریزی فضایی57

4-6-1 بخش ورزشی57

4-6-2 فضاهای فرهنگی58

4-7 شرح خصوصیات اجزاء برنامه - خصوصیات کیفی و کمی61

4-7-1 سالن سرپوشیده ورزشی61

4-7-2 سالن ورزشهای آبی64

4-7-3 زمینهای روباز ورزشی66

4-7-4 پیست اسکیت66

4-7-5 جاده تندرستی66

4-7-6 مسیر دوچرخه سواری67

4-7-7 پارک بازی کودکان67

4-7-8 سالن بیلیارد68

4-7-9 بازیهای کامپیوتری و کافی نت69

4-7-10 آمفی تئاتر سرپوشیده70

4-7-11 گالری71

4-7-12 رستوران72

4-7-13 بخش مدیریتی واداری74

4-7-14 بخش تجاری76

4-7-15 پارکینگ76

4-7-16تأسیسات77

4-7-17 رفاهی – خدماتی77

4-8 خلاصه برنامه79

منابع لاتین82

شرح مختصر:

فصل اول :

مقدمه

تاریخ ورزش در ایران

1-ورزش در ایران باستان.

2-ورزش در ایران قدیم.

3-ورزش در ایران معاصر.

ورزش در ایران باستان

با انکه از تاریخ باستان و بخصوص ورزش و تربیت بدنی در آن زمان کمتر اطلاعاتی در دست ا ست ولی شواهدی موجود است که نشاندهندۀ آن است که ایرانیان باستان به تربیت بدنی همراه با پرورش فکری و روحی توجه فراوانی داشته اند.

ایرانیان که آریائیهای کوچ کرده و مهاجر به سرزمین ایران در حد فاصل دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب بودند وبرای بدست آوردن سرزمین خود و حفظ گسترش و کشور گشائیهای آینده احتیاج به پرورش نیروهای جوان نیرومند و کار آزموده داشتند. سیستمی بوجود آورده بودند که در آن بطور اساسی به تربیت بدنی توجه می شد.

هرودوت در این زمینه چنین می نویسد: از 5 سالگی تا 20 سالگی به سه اصل توجه داشتند اسب سواری، طرز استفاده از تیر و کمان و حقیقت گویی. جوانان فعالیت خود را که عبارت بود از دویدن، استفاده از قلاب سنگ و پرتاب زوبین، پیش از طلوع آفتاب آغاز می کردند. آنها همچنین می آموختند که گرما و سرمای شدید را تحمل کنند و با جیره کم بسازند، رژه های طولانی بروند. از رودخانه بدون آسیب دیدن اسلحه عبور کننده و در فضای باز بخوابند.

آنان به شکار و سوار کاری علاقه زیادی داشتند، بچه ها از 7 سالگی به بعد عملا روی زین اسب می نشستند و تمرینات رزمی را در ساعات صبح می دادند. درست کردن اسلحه و رسیدن به امور مزرعه جزء کارهای بعد از ظهر آنها بود.

گزنفون (مورخ) می نویسد: اولین ملتی که مدارس مخصوص ایجاد کرد و جوانان خود را بدون رعایت اصل و نصب، بطور یکسان در آنجا تحت تعلیم و تربیت قرار داد ایرانیان دوره هخامنشی بودند.

همچنین هرودوت در بخش دیگری چنین می نویسد:

داریوش آنچنان پهلوانی بود که برف و باران و یخبندان و تاریکی نمی توانست تحت هیچ شرایطی او و لشکریانش را از حرکت باز دارد.

موضوع وقتی اهمیت بیشتری می یابد که دریابیم هیچگاه تربیت نیروی جسمانی بدون توجه به تعلیم و تربیت نبوده است و ایرانیان باستان تربیت توامان جسم و روح را مدنظر قرار داده اند. استرابون (مورخ) در این زمینه چنین می نویسد: تربیت اخلاقی و روحی و معنوی در ایرانیان با آموزش نبرد وفعالیت های ورزشی توام بود و ... وی می افزاید: جوانان نیرومند ایران بواسطه راستی که در نتیجه تعالیم عالی قانون خانواده و مدرسه و جامعه به آنها می رسید از هرگونه نقصی مبرا بودند.

دکتر «آدالف راپ» نیزدر کتاب خود موسوم به «مذهب و ایرانیان باستان» توجه توامان به تعلیم و تربیت به همراه پرورش نیروی جسمانی در ایرانیان باستان را یادآوری می نماید. بدین ترتیب ایرانیان قبل از آنکه به مرحله زورمندی وارد شوند به زیور اخلاق و فتوت آراسته می شدند.

در اوستا کتاب مقدس زردشت از قول دوشیزگان ایرانی دعایی با این مضمون آمده است: ای اهورا مزدای بزرگ ما دختران پاک و پاکدامن توایم، به ما همسری عطا کن که نیرومند و قهرمان باشد. همسری که زیبایی او برازنده باشد ودر سراسر زندگی هر دو ما، بتواند معیشت ما و خود و فرزندان خویش را تأمین نماید و به ما اولاد شایسته فکر و قهرمان دهد. همسری عطا فرما که به فهم و حاضر زبان باشد «ایزدهوما» به زنان نیکو پسران قهرمان عطا می فرماید.