سحر و جادو
دفع سحر و ساحر
امام صادق (ع) فرمود: سحر حق است و جز بر چشم و اعضای جنسی تاثیر نمیگذارد.
اگر این آیه را بر جماعتی كه به سحر مشغول باشند بخوانند، سحر ایشان كارگر نشود:
(و ما محمد الله رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات اوت قتل انقلبتم علی اعقابكم و م ن ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شیئا و سیجزی الله الشاكرین)
هر كس هفت روز- هر روی یك بار در آغاز روز و پیش از آن كه چیزی بخورد وضو بگیرد و این آیه را بر دست راست خود بنویسد و بلیسد، سحر در او تاثیر نمیكند:
(و من یهاجر فی سبیل الله یجد فی الارض مراغما كثیراً و سعه و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدركه الموت فقد وقع اجره علی الله و كان الله غفورا رحیما.)
كسی كه ازسحر میترسد این آیات شریفه را بخواند:
(قال لهم موسی القوا ما انتم ملقون فلما القوا قال موسی ما جئتم به السحران الله سیبطله ان اله لا یصلح عمل المفسدین و یحق الله الحق بكلماته و لو كره المجرمون ، و قدمنا الی ما عملوا من عمل جعلناه هباء منثوراً، بل نقذف بالحق علی الباطل فیدمغه فاذا هو زاهق و لكم الویل مما تصفون، و الق ما فی یمینك تلقف ما صنعوا ان ما صنعوا كید ساحر و لا یفلح الساحر حیث اتی فالقی السحره سجدا قالو امنا برب هارون و موسی)
در «ادعیه السر القدسیه » آمده است : ای محمد، سحر همواره بوده و با این حال جز با اجازة من آسیبی نمی رساند، پس هر كه می خواهد از عافیت من دربارة سحر برخوردار شود باید بگویید:
«اللهم رب موسی و خاصه بكلامه و هازم من كاده بسحره بعصاه و معیدها بعد العود ثعبانا و ملقفها افك اهل الافك و مفسد عمل الساحرین و مبطل كید اهل الفساد من كادنی بسحر او بضر عامدا اوغیر عامد اعلمه او لا اعلمه اخافه او لا اخافه فاقطع من اسباب السماوات عمله حتی ترجعه عنی غیر نافذ و لا ضار و لا شامت بی انی درا بعظمتك فی نحور الاعداء فكن لی منهم مدافعاً احسن مدافعه و اتمها یا كریم».
پس بی شك هر گاه این دعا را بخواند، هرگز سحر هیچ ساحر جنی و انسی به او ضرر نمی رساند.
در «خزانه الاسرار» آورده: هر كه این آیه از سورة بقره را بر طشتی نویسد، با كندر بخور بدهد و با آب بشوید واز آن بخورد، سحر در او اثر نخواهد كرد:
«و اتبعوا ما تلو الشایطین علی ملك سلیمان و ما كفر سلیمان و لكن الشیاطین وكفروا یعلمون الناس السحر و ما ا نزل علی الملكین ببابل هاروت و ماروت و ما یعلمان من احد حتی یقولا انما نحنن فتنه فلا تكفر فیتعلمون منهما ما یفرقون به بین المرء و زوجه و ما هم بضارعین به من احد الا باذن الله و یتعلمون ما یضرهم و لا ینفعهم و لقد عملوا لمن اشتراه ما له فی الاخره من خلاق و لبئس ما شروا به انفسهم لو كانو یعلمون».
برای دفع شیاطین و جادوگران از حضرت رسول خدا (ص) وارد شده كه آیة سخره بخوانند و آن، این است:
(ان ربكم الله الذی خلق السماوات و الارض فی سته ایام ثم استوی علی العرش یغشی اللیل النهار یطلبه حثیثاً و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر تبارك الله رب العالمین)
اسبغ بن نباته می گوید: علی(ع) به من فرمود: این تعویذ سحر و ترس از سلطان است كه آن را هفت بار می گویی:
«باسم الله و بالله»، (سنشد عضدك باخیك و نجعل لكما سلطانا فلایصلون الیكما بآیاتنا انتما و من اتبعكما الغالبون).
و هنگامی كه از نماز شب فارغ شدی، قبل از شروع به نماز صبح، رو به آب، هفت بار دعای یاد شده را می خوانی، پس اگرخدا بخواهد بیگمان- آسیبی به تو نمیرسد.
از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است: هر كه بامداد و شبانگاه سه بار معوذتین- سوره فلق و ناس- را بخواند، سحر بر او كار نكند.
درمان و ابطال سحر
اگر دو اسم «قائم» و «واحد» را به روش امتزاج (ق و ا ا ی ح م د) بر كف دست شخص سحر شدهای بنویسد تا او را بلیسد، سحر باطل میشود.
امام صادق (ع) فرمود: این تعویذی است كه سحر را باطل می كند و بر ورقی نوشته و بر شخص جادو شده آویخته میشود:
(قال موسی ما جئتم به السحر ان الله سیبطله ان الله لا یصلح عمل المفسدین و یحق الله الحق بكلماته و لو كره المجرمون، ءانتم اشد خلقا ام السماء بناها رفع سمكها فسواها و ا غطش لیلها و اخرج ضحاها و الارض بعد ذلك دحاها اخرج منها ماءها و مرعاها و الجبال ارساها، فوقع الحق و بطل ما كانوا یعملون فغلبوا هنالك و انقلبوا صاغرین و القی السحره ساجدین قالوا امنا برب العالمین رب موسی و هارون).