رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش

رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 58,750 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش 168 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا سه‌شنبه 27 آبان


77 هزار تومان 59 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش می باشد.

هدف از این پایان نامه رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش می باشد.

 

 

چرا بسیاری از افراد جامعه، فاقد مهارت ها و تمایلات انتقادی هستند؟ چگونه می توان مهارت ها و تمایلات انتقادی را در افراد جامعه، پرورش داد؟ آموزش و پرورش چه نقشی می تواند در رشد مهارت ها، تمایلات و نگرش های انتقادی داشته باشد؟ در ادامه کوشش می شود تا در حد امکان به این پرسش ها پاسخ داده شود.
   همواره در جامعه با انسان هایی مواجه هستیم که از قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات خود برخوردار نیستند. آنها به جای رویارویی با مشکلات و ارزیابی و تحلیل انتقادی موقعیت خود، از مسائل به سرعت می گذرند و با میل به تنبلی، زحمت اندیشیدن را به دیگران می سپارند. افراد در برخورد با پدیده ها و رخدادهای زندگی از بودن در یک موقعیت مسأله آمیز و دشوار می هراسند و از قضاوت انتقادی نسبت به مسائل خویش ناتوانند. 

 


   مغالطه، بی منطقی، سفسطه کردن و غرض ورزی از دیگر ویژگی های فرهنگ عمومی در جوامع عاری از تفکر انتقادی است. مغالطه در تخطئه مخاطب، مغالطه از طریق توسل به عامه مردم (عوام فریبی)، مغالطۀ مصادره به مطلوب و مغالطه از طریق دلیل و ادعای بی ربط از جمله مغالطه هایی است که امروزه بخشی از رفتار و فرهنگ عمومی ما شده است. شیوع تمامی این مغالطه ها ناشی از فقدان تفکر انتقادی در جامعۀ کنونی است. (نیستانی و امام وردی، 1392،ص:131)


 

 

چرا فقدان تفکر انتقادی؟

   رشد و پرورش مهارت های فکری شاگردان همیشه مسأله ای پیچیده در آموزش بوده، ولی امروزه حالتی بحرانی به خود گرفته است؛ چون برونداد اطلاعاتی فرهنگ ما از قدرت انتقادی ما درباره آن اطلاعات فراتر رفته است(چت مایرز ترجمه ابیلی، 1386، ص 2). معلمان بیشتر نگران نحوۀ انتقال اطلاعات به دانش آموزان هستند تا شیوه های پرورش تفکر انتقادی و حل مسأله. در کلاس های درس به جای تکیه بر تفکر انتقادی، شیوه های آموزش بر انتقال دانش از معلم به دانش آموزان متکی است. در کلاس های درس سنتی از یادگیرندگان انتظار می رود که بدون حمایت پیشرفت کنند و فقط در فنون مهارت های مطالعه و حفظ کردن، تبحر یافته و راهبردهای آن را به طور مناسب به کار گیرند. در واقع، در کلاس های درس سنتی، معلمان توجهی به کیفیت کار دانش آموزان ندارند، آن چه اهمیت دارد کمیت است و در اغلب کلاس ها از دانش آموزان خواسته می شود تا به حفظ و به یادسپاری موضوع های علمی بپردازند.

 

 

 


   مهارتهای تفکر انتقادی در یک محیط بحث و تبادل فکری و حل مسأله به بهترین وضعی توسعه می یابد. شاگردان در شیوه سنتی  صرفا از طریق گوش دادن به سخنرانی استاد در باره تفکر انتقادی مطلب چندانی نمی آموزند( همان، ص3 )
   بسیار ی از محافل آموزشی به جای تأکید بر اهمیت پرورش استعدادهای فکری نوجوانان به صرف انباشت اطلاعات و محفوظات توجه دارند، بنابراین سخنرانی به منزله برترین روش آموزش به قوت خود باقی است. این روش معمولا موجبات ترویج سبک انفعالی تعلیم و تربیت را فراهم می آورد که در آن آموزش تفکر انتقادی یا کاملا مغفول می ماند و یا فقط به طور ضمنی آموزش داده می شود. (همان، ص8 ). فقدان همکاری و مشارکت دانش آموزان در فرایند یادگیری، بی توجهی به رابطۀ انسانی و هستی دانش آموز از سوی معلم، تکه تکه کردن موضوع های آموزش، قدرت بیش از اندازۀ معلم در مقابل دانش آموزان از ویژگی های اصلی آموزش مبتنی بر مونولوگ است. با وجود راهبرد مونولوگ و ارتباط یک سویه در نظام آموزشی، دیگر نمی توان امیدی به پرورش تفکر انتقادی و رشد اجتماعی در افراد جامعه داشت.

 

 

 

   با توجه به سیطرۀ آموزش مبتنی بر سخنرانی در نظام آموزشی، بسیاری از افراد فقط انبوهی از اطلاعات را در حافظۀ خود جای داده اند. دانش آموختگان مدارس و دانشگاه ها در دوره های تحصیلی فقط یادگرفته اند که طوطی وار مطالعه کنند، آموخته اند که فقط برای مدت بسیار محدودی، مطالب خوانده شده را به خاطر بسپارند، شیوه های تهوع آور امتحان پس دادن و تست زدن را فرا گرفته اند و در نهایت یادگرفته اند که چکونه کتاب های حجیم و درشت خود را خمیر کنند و پس از مدتی آن چه که خوانده اند را به باد فراموشی بسپارند. امروزه حافظه پروری، تمرین، مشق یا تکلیف و کلاس ساکت به عنوان آموزش برجسته تلقی می شود. در چنین شرایطی، زمانی که دانش آموز، محیط کلاس را ترک می کند، فقط تلنباری از دانش در حافظۀ خود انباشته است و نمی تواند دانش خود را در مواجهه با دنیای واقعی، به کار گیرد(نیستانی و امام وردی،1392:ص:133)

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و ) 
2-1- مقدمه
2-1-2- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
 2-1-2-1- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
 2-1-2-2-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند 
 2-1-2-3- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
 2-1-2-4- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
2-1-3- مبانی تفکر انتقادی
 2-1-3-1- مبانی فلسفی
 2-1-3-1-1- اندیشه های دورۀ کلاسیک
 2-1-3-1-2- اندیشه های دورۀ رنسانس 
 2-1-3-1-3- عصر روشن گری
 2-1-3-1-4- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه 
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت) 
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
 1- مبانی هستی شناختی
 2- مبانی انسان شناختی 
 3- مبانی معرفت شناختی 
 4- مبانی ارزش شناختی 
 2-1-3-2- مبانی روانشناختی 
 2-1-3-2-1- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
 2-1-3-2-2- دیدگاه ویگوتسکی 
2-1-4- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
 2-1-4-1- مؤلفه های تفکر انتقادی
 2-1-4-2- ضرورت توجه به هر دو مؤلفۀ تفکر انتقادی 
 2-1-4-3- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
2-1-4-4- رویکردهای تفکر انتقادی
2-1-4-4-1- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
 2-1-4-4-2- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوزۀ خاص
2-1-5- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی 
2-1-5-1- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
2-1-5-2- چرا فقدان تفکر انتقادی؟ 
2-1-5-3-پرورش تفکر انتقادی
 2-1-5-3-1- پرورش مهارت های تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-2- آموزش مبتنی بر دیالوگ
 2-1-5-3-3- بهره گیری از فنون طرح پرسش
 2-1-5-3-4- یادگیری مبتنی بر همیاری
 2-1-5-3-5- یادگیری بر مبنای حل مسأله
 2-1-5-3-6- آموزش بر مبنای مورد کاوی
 2-1-5-3-7- آموزش راهبردهای فراشناختی 
 2-1-5-3-8- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
 2-1-5-3-8-1- موانع تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-8-2- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-9- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
2-1-6- سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-1- شیوه های سنجش تفکر انتقادی 
2-1-6-2- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-3- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی


يشينه تحقيقاتي 
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


سوالات احتمالی شما درباره رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش


چطور میتونم فایل رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 59 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



by H Ilanloo — عنوان نظریه. های حامی تدریس مهارت. ها و راهبردهای تفکر. موردتوجه. قرار داده. اند. صاح. ب. نظران آموزش. وپرورش ازجمله دیویی هدف اصلی آموزش. وپرورش را.6 pages

by کلهر · 2017 — آموزش. وپرورش. ارائه. شود. ) فیشر،. 5009 .(. در. این راستا. رویکردهای مختلفی. برای آموزش تفکر انتقادی. مطرح. شده. است . یک. رویکرد. به رشد مهارت.20 pages

Tir 22, 1399 AP — مهارت‌های تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه (Critical Thinking) به شما این امکان را می‌دهند که به مشکلات با رویکردی منظم و مداوم برخورد ‌کند؛ 

Bahman 16, 1399 AP — پایان نامه تفکر انتقادی نظریه های تفکر انتقادی پرورش تفکر انتقادی در کودکان تفکر انتقادی از منظر قرآن و روانشناسی آموزش تفکر انتقادی به دانش 

Khordad 29, 1395 AP — هدف این تحقیق مروری، بررسی اهمیت و راههای پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان است. در زمینۀ آموزش تفکر انتقادی دو رویکرد به چشم می خورد:.

این پژوهش با استفاده از آزمون گلیزر و واتسون بود که شامل 80 سوال در پنج بخش : تشخیص پیش فرضها، مهارت نتیجه گیری، مهارت ارزشیابی، تعبیر و تفسیر، مهارت استنباط می 

با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، کاربست بسته آموزشی درس تفکر و پژوهش با رویکرد ساختن گرایی، موجب افزایش مهارت‌های تفکر انتقادی در دو حوزه مهارت 

by ملکی · 2007 — اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺎﻫﯿﺖ و ﻣﺆﻟﻔﻪ. ﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و. ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺪرﯾﺲ و ﺷﮑﻮﻓﺎﺳﺎزی آن ﭘﺮ. داﺧﺘﻪ اﺳﺖ . ﮐﻠﯿﺪواژﮔﺎن. : ﺗﻔﮑﺮ، ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی، آﻣﻮزش و ﭘﺮورش.16 pages

by افراز · 2021 — پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ پرورش مهارت‌های تفکر، مدل برکفیلد بر پیشرفت تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان صورت گرفته است.

by S Sharifi · 2018 — چکیده. هدف مقاله حاضر. ،. بررسی جایگاه. تفکر انتقادی. در اسناد باالدستی. آموزش. وپرورش. ایران است. به. همین منظور. در این پژوهش که نوعی مطالعه ارزشیا.18 pages

ﺑﺮرﺳﯽ ادﺑﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدي ﻧﺸﺎن ﻣﯽ. دﻫﺪ ﮐﻪ در. ﺧﺼﻮص روﯾﮑﺮدﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ داﻧﺶ اﻣﺎ ﻣﺮﺑﯿﺎن. ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدي را در ﻓﺮاﮔﯿﺮان ﺧﻮد. ﭘﺮورش.17 pages

by احمدبیگی · 2019 — در پژوهشی (Hemmati Maslakpak, et al, 2013) تاثیر آموزش یادگیری بر پایه حل مساله را بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان بررسی کرده و نشان دادند که تمام ابعاد 

4 days ago — هدف از این پایان نامه بررسی پرورش تفکر انتقادی و رویکردهای آن می باشد. نظام آموزشی چگونه می تواند مهارت ها و قدرت تجزیه و تحلیل را در دانش 

و ﭼﻬﺎر ﻧﻔﺮ از ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ ده آﻣﻮزش و ﭘﺮورش روﻳﻜﺮد ﭘﺪﻳﺪار ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﺶ داوري ﺧﻮدﻣﺎن در ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدي را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان: ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮدن، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﺮدن،.

Aban 9, 1396 AP — در رابطه با اهمیت پرورش تفکر نقاد دیدگاههای مهمی از جمله رویکرد تربیت مهارتها و تمایلات تفکر انتقادی باید در تمامی سطوح آموزشی در حوزه 

کسانی که تفکر انتقادی (critical thinking) را در خود پرورش می‌دهند به افراد همانطور که گفتیم تفکر انتقادی مهارت بررسی و ارزیابی داده‌ها و اطلاعاتی است که