مطالعات و رساله پایان نامه کارشناسی معماری با موضوع دانشکده هنر و معماری
مقدمه
تعلیمات آكادمیك نقش بسیار مهمی را در رشد صنعتی اقتصادی و فرهنگی جامعه ایفا میكند. تمامی كشورهای در حال توسعه ذخیره عظیمی از نیروهای انسانی دارند كه به منظور موثر واقع شدن در امر توسعه، این گروه از جمعیت باید مهارتهای لازم را فرا گیرند. در غیر اینصورت این نیروی بالقوه نه تنها نقش مؤثر خود را در توسعه و پیشرفت ایفا نمینماید بلكه خود بر مسائل و مشكلات میافزاید. ارائه الگوی مناسب جهت ساماندهی فضایی دانشكدة معماری به منظور بالا بردن سطح مهارت و تربیت كارشناسان با تخصصهای لازم برای تبدیل نیرو بالقوه جامعه به بالفعل و در نتیجه گامی بزرگ در جهت رشد صنعتی اقتصادی و فرهنگی جامعه است كه جزوة حاضر مطالعاتی است در جهت رسیدن به این امر.
فهرست مطالب
عنوان : دانشكده معماری
مقدمه ................................... 4
فصل اول : شناخت مسائل و نكات مربوط به ساختمانهای دانشگاهی .................................. 6
ویژگیهای عمومی پردیس دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی 7
آرایش و سازماندهی فضائی جزء بناها ........ 9
اصول و ضوابط طراحی و فضاهای دانشكدهای .. 10
فصل دوم : استانداردها (ابعاد و فضاهای مورد نیاز) 21
پلكان .......................................................................................................... 22
راهروها و مسیرهای شیب دار .............................................................. 23
دربها .......................................................................................................... 24
كیفیت هوا ................................................................................................... 25
راندمان دید ................................................................................................... 26
روشنایی مصنوعی ................................................................... 26
رنگ ................................................................................................... 28
طرح و بافت .......................................................................... 34
نویز (اغتشاش صوتی) و آكوستیك .......................................... 34
حساسیت نسبت به ارتعاشات .............................................. 35
مسیرهای پیاده رو ............................................................. 39
دسترسی و مسیر گردش یا سیركولاسیون .......................................... 39
تئاترها و سالنهای سخنرانی............................ 40
شكل اساسی ................................................... 41
سالنهای سخنرانی : صندلیها ....................... 43
سالنهای سخنرانی : مقررات آتش نشانی .......................................... 47
آكوستیك ........................................................................ 47
فصل سوم : شرح برنامه دانشكده معماری .......................................... 48
آشنایی با رشتههای آموزشی دانشكده .......................................... 49
دوره كارشناسی معماری .......................................... 49
دوره كارشناسی ارشد معماری ........................... 52
فصل چهارم : بررسی نمونههای مشابه .......................................... 53
یوگینا آفتاندلیانس ................................ 54
دانشكده هنرهای زیبا.......................... 55
دانشكده معماری اپورتو .................... 62
دپارتمان زمین شناسی، دانشكدة آویرو، پرتغال ................... 64
كلاس بلوك 3، دانشگاه آلیكان .......................................... 67
دانشكده حقوق، دانشگاه جیرونا .......................................... 68
كالج آموزشی معلمان................................... 69
فصل پنجم : شناخت بستر طرح ........................... 72
محدوده سایت...................................... 73
فصل ششم : اقلیم ..................................... 74
روشهای دستیابی به اهداف عمده طراحی اقلیمی ............. 75
نیازهای حرارتی و فضاهای داخلی ساختمان ............... 91
فصل هفتم : معرفی پروژه ......................... 99
برنامه فیزیكی ............................................. 100
طراحی (معماری، سازه، تأسیسات) ......................... 102
معماری ................................................................... 104
سازه ....................................................................... 107
تأسیسات ................................................................ 109
اسناد و مدارك ................................................................ 110
منابع و مآخذ ................................................................ 111