هنر تحقیقی پیرامون استندهای گرافیكی
هنر گرافیك همچون پوستهای است كه هسته حیاتی و فرهنگ ملی را به صورت زیبایی ارائه مینماید. هسته یا محتوای هنرگرافیك بر پایه فرهنگ ملی قراردارد.
در این رساله سعی بر آن شده كه از بحث وسیع و گسترده گرافیك ، كه یكی از شاخههای این رشته ، استندهای تبلیغاتی است ، تعریف مختصری بیان شده است.
قابل ذكر است كه برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات قابل ذكر است كه برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات داریم. تبلیغات جنبههای گوناگونی دارد. تبلیغات عمومی و تبلیغات بازرگانی ، كه در همه این موارد گرافیك محیطی نقش بسیار فراوانی را در جامعه امروزی ایفاء میكند كه خود نیز تقسیمبندی و انواع مختلفی را دارا میباشد.
گرافیك محیطی شامل دو بخش است. گرافیك محیطی دوبعدی و گرافیك محیطی سهبعدی
( حجمی ) ، كه حیطه عمل بسیار گستردهای دارد. گرافیك محیطی میتواند جنبه اطلاعرسانی یا حالت تأكید نسبت به موضوعی را داشته باشد و یا جنبههای فرهنگی و اجتماعی و در آخر جنبههای تبلیغاتی ، كه همه این عوامل كیفیت و عناصر بصری را دربرمیگیرند.
در بخش گرافیك محیطی ، استندها یكی از موضوعاتی میباشند كه در امر اطلاعرسانی و تبلیغات در جامعه امروزی كاربرد فراوانی دارند.
به طور كلی استندها را میتوان به دو شاخه تقسیم نمود :
1- استندهایی كه برای شناسائی یك مكان بكار میروند.
2- استندهایی كه برای تبلیغات هستند ، كه در این شاخه ، استندهای تبلیغاتی مورد بررسی قرارگرفته است.
استندهای تبلیغاتی طرحهایی هستند كه طرح موضوع مورد نظر را بصورتی برنامهریزی میكند كه فرم نهایی به تنهایی و با امكانات ویژه در محل مناسب خود قرارگیرد و سوژه مورد نظر را به خوبی معرفی نماید. استندهای تبلیغاتی را نیز میتوان به دو دسته تقسیم نمود :
استندهایی كه در فضای باز قرارمیگیرند و استندهایی كه در فضای بسته كاربرد دارند و دربارة هریك از این موارد توضیح داده شده است.
قابل ذكر است این رساله در چهار فصل هنر گرافیك ، تبلیغات ، گرافیك محیطی و استندهای تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفته است.
فهرست مطالب
پیشگفتار مقدمه فصل اول : هنر گرافیك 1-1- تاریخچه كوتاهی از هنر گرافیك 1-2- بررسی علم ارتباط تصویری و بصری فصل دوم : تبلیغات 2-1- سابقه تاریخی تبلیغات 2-2- تبلیغات چیست؟ 2-3- مضون تبلیغات 2-4- شرایط اساسی برای تبلیغات به طرز مؤثر 2-5- بررسی رنگ در تبلیغات 2-5-1- تأثیر رنگ در تبلیغات 2-5-2- عوامل مؤثر در انتخاب رنگ 2-5-3- رابطه و رنگ و بیننده در تبلیغات فصل سوم : گرافیك محیطی 3-1- گرافیك محیطی 3-2- گرافیك محیطی مسطح یا دوبعدی 3-3 پیكتوگرامها |
1 3 4 7 8 14 15 15 16 17 18 19 19 20 22 23 25 29 |
3-3-1- وظیفه و عملكرد پیكتوگرام 3-4- گرافیك محیطی حجمی یا سه بعدی ( خط - شكل ، بافت … ) 3-5- اقسام گرافیك محیط حجمی 3-5-1- گرافیك محیطی و فضاهای عمومی 3-5-2- گرافیك محیطی فضای باز 3-5-3- گرافیك محیطی فضاهای بسته فصل چهارم : استند 4-1- استند چیست؟ 4-2- تقسیمبندی استندها 4-3- طراحی گرافیكی استند 4-4- چگونه باید از رنگ در طراحی استند استفاده كرد 4-5- طراحی خط در استند 4-6- نمایش و عرضه كالا در استندهای تبلیغاتی 4-6-1- چگونگی نمایش طرحهای استند 4-7- تولید 4-8- حركت در استند 4-9- تكامل طرحها 4-10- انواع استند |
30 33 45 46 49 50 53 54 55 56 58 59 63 64 67 69 71 75 |
4-11- طرحهای ثابت و همیشگی 4-12- استندهای نمایشگاهی 4-13- استندهای برتر فهرست منابع و مأخذ فهرست منابع و مأخذ لاتین |
78 80 82 85 86
|