در این پژوهش به بررسی مكانیسم ها و سبك های افسردگی در داشنجویان دانشگاه علامه می پردازیم. جامعه ما كلیه دانشجویان دانشگاه علامه می باشند. از بین این جامعه یكصد نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه بین آن ها تقسیم شد.
با توجه به بالا بودن گویه های پرسشنامه كه به تفصیل در فصل چهارم به آن می پردازیم ، آزمون spss به صورت گسترده انجام شد ، كه دارای صفحات زیادی می باشد
فهرست مطالب
فصل اول كلیات پژوهش
چكیده2
1-1- مقدمه3
1-2- بیان مسئله3
1-3- اهمیت و ضرورت مسئله6
1-4- اهداف پژوهش7
1-5- اهداف اختصاصی7
1-6- سوالات اصلی پژوهش7
1-6-1- سوالات كلی7
1-6-2- سوالات اختصاصی7
1-7- متغیرهای پژوهش :8
1-7-1- متغیر مستقل8
1-7-2- متغیر وابسته :8
1-7-3- متغیر کنترل :8
1-7-4- متغیرهای مزاحم :8
1-8- تعاریف عملیاتی متغیرها :8
1-9- تعاریف نظری متغییرها :8
فصل دوم ادبیات پژوهش
2-1- افسردگی10
2-2- علایم شایع10
2-3- علت های افسردگی11
2-4- درمان12
2-4-1- دارو درمانی12
2-4-2- روان درمانی12
2-4-3- رفتار درمانی12
2-4-4- شناخت درمانی13
2-5- آشنایی با روش های شناختی و رفتاری در درمان افسردگی13
2-6- عزت نفس پایین ، احساس گناه و غرق شدن در مسئولیت ها13
2-7- اهداف شناختی14
2-8- اهداف هیجانی ، انگیزشی ، رفتاری و فیزیولوژیكی15
2-9- توصیه های عمومی و عملی برای مقابله با افسردگی18
2-10- اختلال دوقطبی19
2-10-1- اختلال دوقطبی نوع I20
2-10-2- اختلال دوقطبی نوع II21
2-10-3- اختلال ادوارخویی21
2-10-4- اختلال دوقطبی تصریحنشده21
2-10-5- درمان اختلال دوقطبی23
2-11- تعریف افسردگی23
2-12- شرح اختلال افسردگی اساسی24
2-13- ویژگیهای تشخیصی افسردگی اساسی 24
2-13-1- عوامل زیستی افسردگی25
2-13-2- عوامل روانی- جسمیافسردگی26
2-13-3- نابهنجاریهای نیمکره غالب در افسردگی27
2-14- درمانهای رایج افسردگی27
2-15- مکانیسم های دفاعی29
2-16- مكانیزم های دفاعی یا وسایل سازگاری 30
2-17- ملاك های بهداشت روانی32
2-18- ملاك های اجتماعی و روان شناختی33
2-19- چهار مباحثه33
2-20- ملاك های بیماری روانی34
2-21- رویكردها/ الگوها36
2-21-1- الگوی پزشكی (یا زیست – شیمیایی)36
2-21-2- الگوی روان پویشی37
2-21-3- الگوی رفتاری38
2-21-4- الگوی شناختی39
2-21-5- الگوی ساختارگرای اجتماعی40
2-21-6- الگوی انسان گرا/ وجودگرا40
2-21-7- رویکرد تکاملی41
2-21-8- الگوی نظام های خانوادگی42
2-21-9- الگوی اجتماعی- فرهنگی42
2-21-10- الگوی فمینیستی (برابری طلبی زنان)43
2-21-11- رویکرد التقاطی43
2-21-12- دیدگاه زیست شناختی44
2-21-13- دیدگاه روان پویشی44
2-21-14- دیدگاه یادگیری45
2-21-15- دیدگاه شناختی46
2-21-16- دیدگاه انسان گرایی- هستی گرایی46
2-21-17- دیدگاه اجتماعی47
2-21-18- ارزش رویكرد تعاملی47
2-21-19- دیدگاه روان پویشی47
2-22- راهنمای تشخیص و طبقه بندی49
2-22-1- راهنمای تشخیصی و آماری افسردگی49
2-22-2- رویكرد طبقه بندی54
2-22-3- سیستم چندمحوری55
2-23- اختلال های خُلقی61
2-24- اسكیزوفرنی و اختلال های مربوط62
2-24-1- اختلال های شخصیت64
2-24-2- اختلال های مرتبط با رشد65
2-24-3- اختلال های مرتبط با پیری و شناختی67
2-24-4- اختلالهای مرتبط با مواد68
2-24-5- اختلال های خوردن و اختلال های كنترل تكانه69
2-25- تأثیر افسردگی بر فرد: داغ و پریشانی72
2-26- تاثیر افسردگی بر خانواده75
2-27- تأثیر افسردگی بر جامعه76
2-28- مکانیسم ها و سبک های دفاعی77
2-28-1- مکانیسم های دفاعی (تعریف و کاربرد)77
2-28-2- مكانیزم های دفاعی79
2-28-3- طبقات و نمونه های مكانیزم های دفاعی80
2-28-4- نظریه ها و طبقه بندی های مختلف مکانیسم های دفاعی83
2-28-5- دفاع های نارسیستیک84
2-28-6- دفاع های نابالغ85
2-28-7- دفاع های نوروزی86
2-28-8- دفاع های سالم87
2-29- طبقه بندی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV)88
2-30- پژوهش های انجام شده در داخل و خارج ایران88
فصل سوم روش پژوهش
3-1- روش پژوهش :92
3-2- جامعه آماری :92
3-3- نمونه آماری:92
3-4- ابزار پژوهش :92
فصل چهارم یافته های پژوهش
4-1- تجزیه و تحلیل داده ها95
فصل پنجم: نتایج پژوهش
5-1- نتیجه گیری229
5-1-1- بحث:229
5-1-2- نتیجه گیری:230
5-1-3- محدودیت ها:230
5-1-4- پیشنهادات مبتنی بر محدود یت ها :230
منابع و مآخذ.................................219