توضیحات کامل :

هدف بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر تفکر خلاق کودکان مراکز پیش دبستانی می باشد.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد تحقیق توصیفی شامل مجموع روش‌هایی است که هدف آن‌ها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مربیان و کودکان مراکز پیش دبستانی در سال تحصیلی 93-92 است که پرسش‌نامه مربوط به بازی‌های رایانه‌ای توسط مربیان تکمیل گردیده است.

به دلایل حجم بالای جامعه آماری محدودیت‌های مالی و زمانی از میان 17 پیش‌دبستانی شهرستان کاشان 7 پیش‌دبستانی متناسب با جامعه انتخاب گردیدند و سپس به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین گروه انتخاب‌شده 40 پرسش‌نامه میان این مربیان توزیع گشت.

ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش شامل 2 فرم پرسش‌نامه استنتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده بیش از حد و نادرست از رایانه باعث بروز مشکلات جسمانی، مثل : خستگی چشم، کمر درد در کودکان می شود که این مشکلات باعث بیماری های فرض دیگری می شود و همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که هر چه دانش آموزان بیشتر رایانه استفاده کنند علاقه بیشتری به آن پیدا می کنند

فهرست مطالب

فصل اول

کلیات پژوهش

مقدمه :.. 3

1 -1 بیان مسئله:.. 4

2-1 اهمیت و ضرورت پژوهش:.. 5

3-1 اهداف پژوهش:.. 6

3-1-1 اهداف کلی:.. 6

3-1-2 اهداف جزئی:.. 6

4-1 فرضیات پژوهش:.. 6

4-1-1 فرضیه کلی:.. 6

4-1-2 فرضیه‌های جزئی:.. 7

5-1 مفاهیم و واژگان اختصاصی پژوهش:.. 7

 فصل دوم

مبانی نظری و تجربی پژوهش

مقدمه.. 10

بخش اول: مبانی مفهوم شناسی بازی... 10

1-2 تعریف بازی:.. 10

2-2 نظرات متخصصان تعلیم و تربیت در پیرامون بازی:.. 10

3-2 مراحل متفاوت بازی کودکان :.. 11

4-2 سیر تحولات دربازی:.. 12

5-2 عوامل مؤثر در بازی:.. 14

6-2 انواع بازی:.. 17

7-2 تعریف بازی‌های رایانه‌ای:.. 18

8-2 اثر بازی‌های رایانه‌ای در کودکان و نوجوانان:.. 18

9-2 محاسن بازی‌های رایانه‌ای :.. 18

10-2 معایب بازی‌های رایانه‌ای:.. 19

11-2 رهنمودها:.. 21

12-2 تاریخچه بازی‌های رایانه‌ای :.. 22

13-2 گونه‌های بازی‌های رایانه‌ای.. 23

14-2 مبانی مفهوم شناسی تفکر خلاق:.. 23

15-2 ویژگی‌های افراد خلاق:.. 23

16-2 شرایط ابراز تفکر خلاق:.. 24

17-2 توصیه‌های عملی به والدین جهت پرورش تفکر خلاق:.. 24

18-2 مفهوم آموزش و پرورش پیش از دبستان.. 26

19-2 تاریخچه آموزش و پرورش پیش دبستانی.. 27

20-2 اهداف آموزش و پرورش پیش دبستانی.. 30

 بخش دوم: مبانی تجربی پژوهش:32

21-2 تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی.. 32

21-2-1 تحقیقات داخلی:.. 32

21-2-2 تحقیقات خارجی :.. 33

 فصل سوم

روش شناسی پژوهش

مقدمه.. 36

1-3 طرح پژوهشی:.. 36

2-3 جامعه آماری:.. 36

3-3 حجم نمونه و روش نمونه‌گیری :.. 37

4-3 ابزار پژوهش:.. 37

5-3 شیوه تجزیه و تحلیل داده ها :.. 38

 فصل چهارم

تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

1-4 تحلیل آماری سوالات پرسش نامه:.. 40

2-4 تحلیل استنباطی فرضیه های این پروژه:.. 69

 فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری پژوهش

1-5 مقدمه:.. 75

2-5 خلاصه یافته های پژوهش.. 75

2-5-1 نتیجه گیری پژوهش:.. 75

3-5 محدودیت‌ها:.. 76

4-5 پیشنهادات :.. 77

4-5-1 پیشنهادات کاربردی :.. 77

4-5-2 پیشنهادات پژوهشی :.. 78

ضمائم: پرسشنامه.. 79

 فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول 1-3 مؤلفه‌های پرسش‌نامه.. 37

جدول 2-3 مولفه های پرسش نامه.. 38

جدول 1-4 گویه یك.. 40

جدول 2-4 گویه دو.. 41

جدول 3-4 گویه سه.. 42

جدول 4-4 گویه چهار.. 43

جدول 5-4 گویه پنج.. 44

جدول 6-4 گویه شش.. 45

جدول 7-4 گویه هفت.. 46

جدول 8-4 گویه هشت.. 47

جدول 9-4 گویه نه.. 48

جدول 10-4 گویه ده.. 49

جدول 11-4 گویه یازده.. 50

جدول 12-4 گویه دوازده.. 51

جدول 13-4 گویه سیزده.. 52

جدول 14-4 گویه چهارده.. 53

جدول 15-4 گویه پانزده.. 54

جدول 16-4 گویه شانزده.. 55

جدول 17-4 گویه هفده.. 56

جدول 18-4 گویه هجده.. 57

جدول 19-4 گویه نوزده.. 58

جدول 20-4 گویه بیست.. 59

جدول 21-4 گویه بیست و یك.. 60

جدول 22-4 گویه بیست و دو.. 61

جدول 23-4 گویه بیست و سه.. 62

جدول 24-4 گویه بیست و چهار.. 63

جدول 25-4 گویه بیست و پنج.. 64

جدول 26-4 گویه بیست و شش.. 65

جدول 27-4 گویه بیست و هفت.. 66

جدول 28-4 گویه بیست و هشت.. 67

جدول 29-4 گویه بیست و نه.. 68

جدول 30-4 آزمون رابطه ی بین بازی های سنتی در پرورش خلاقیت کودکان 70

جدول 31-4 تفکرخلاق.. 70

جدول 32-4رابطه میزان استفاده نادرست از رایانه و مشکلات رفتاری 71

جدول 33-4 مدت زمان کار طولانی با رایانه و تأثیر منفی در کودکان 72

جدول 34-4 استفاده نادرست از رایانه و منزوی کردن کودکان.. 72