شرح مختصر: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش عاطفی و بهره وری فردی و سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش بود. روش انجام پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش بود که به صورت رسمی یا پیمانی در سال 90-89 مشغول بکار بودند که تعداد آنها 120 نفر و با استفاده از جدول مرگان وجرسی با نمونه گیری تصادفی ساده 93 نفر از کارکنان را به عنوان حجم نمونه انتخاب نمودیم. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه یکی پرسشنامه ی هوش عاطفی با 25 سوال و پنج متغیر و پرسشنامه ی بهره وری فردی با 20 گویه و چهار متغیر و پرسشنامه بهره وری سازمانی با 20 سوال و چهار متغیر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که هفت فرضیه مورد تایید قرار گرفت. همچنین بین مولفه های هوش عاطفی و جنسیت و سابقه کار رابطه ی معنا داری وجود نداشت.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش... 6
1-1- مقدمه. 6
1-2- بیان مسئله. 6
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 8
1-4- اهداف پژوهش... 9
1-4-1- اهداف عام. 9
1-4-2- اهداف خاص... 9
1-5- فرضیات پژوهش... 9
1-6- سوالات پژوهش... 9
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی. 10
1-7-1- تعاریف نظری. 10
فصل دوم: ادبیات پژوهش... 12
2-1- هوش عاطفی چیست؟12
2-2- اندازه گیری هوش عاطفی. 14
2-3- آموزش و تقویت هوش عاطفی. 16
2-4- ابعاد هوش عاطفی در مدیریت و رهبری. 16
2-5- اهمیت هوش عاطفی در چیست؟19
2-6- هوش عاطفی در سازمان چگونه عمل می کند؟19
2-7- هوش عاطفی و عملکرد اثربخش... 20
2-8- نمودهای هوش عاطفی در محیط کاری. 20
2-9- آموزش و یادگیری هوش عاطفی در سازمان. 22
2-10- هوش عاطفی ابزاری نوین در مدیریت بازار24
2-11- چارچوب قابلیت هوش عاطفی. 25
2-11-1- قابلیت فردی.. 25
2-11-2- قابلیتهای اجتماعی. 29
2-12- هوش هیجانی، رهبری فضا و عملکرد سازمانی. 34
2-13- خوشه مدیریت بر خود ـ کنترل حالت درونی ـ تکانه ها و منابع. 36
2-13-1- خوشه آگاهی اجتماعی. 38
2-13-2- خوشه مدیریت روابط. 39
2-14- هوش عاطفی و پیشرفت شغلی. 39
2-15- چگونگی استفاده از هوش عاطفی در انتخاب شغل و ارتقای شغلی. 43
2-15-1- مرحله اول : توصیف شغل. 44
2-15-2- مرحله دوم: انتخاب ابزار مناسب برای ارزیابی. 44
2-15-3- مرحله سوم: ارزشیابی و معرفی افراد شایسته. 44
2-16- هوش عاطفی و آموزش.. 44
2-16-1- روش های صحیح اجرای برنامه آموزش هوش عاطفی. 46
2-17- هوش عاطفی و اصلاح مدیریت.. 47
2-18- تعلیم و آموزش هوش عاطفی. 47
2-19- روش صحیح آموزش هوش عاطفی. 50
2-19-1- جلب توجه مدیران. 50
2-19-2- آماده نمودن و جمع بندی اهداف برنامه. 51
2-20- رشد و توسعه هوش عاطفی. 52
2-21- آیا هوش عاطفی در انجام وظیفه شغلی تاثیر دارد؟54
2-22- پیشینه پژوهش... 54
2-23- رابطه هوش هیجانی با سبک های مدیریت تعارض... 60
2-24- هوش هیجانی عاملی موثر در رهبری موفق. 61
2-27- ویژگی های رهبری با شعور عاطفی بالا. 64
2-29- هوش هیجانی وعملكرد اثر بخش... 67
2-32- آموزش و یادگیری هوش هیجانی در سازمان. 70
2-33- هوش هیجانی ابزاری نوین در مدیریت بازار72
2-34- بررسی دلالت سبكهای مدیریت و رابطه آن با هوش عاطفی. 73
2-35- مدیریت و سبک های رهبری. 75
2-36- مروری بر پژوهشها76
2-37- سبک های رهبری و مدیریت مدیران. 86
2-37- سبک های رهبری و مدیریت مدیران. 87
2-38- سبک های مدیریتی. 87
2-39- رهبران و مدیران انتخابی و انتصابی. 92
2-40- رهبران آزاد منش و رهبران مستبد. 92
2-41- شبکه مدریت.. 93
2-42- مدیریت مشارکتی. 94
2-43- مدیریت مشارکتی از دیدگاه اسلام. 96
2-44- آثار و نتایج مدیریت مشارکتی. 97
2-45- مدیریت کیفیت جامع. 98
2-46- مدیریت در سیره پیامبر(ص)99
2-47- مدیریت.. 102
2-47-1- اقدامات مدیریتی مهم102
2-47-2- فنون رهبری.. 102
2-47-3- رهبری در مدیریت.. 103
2-47-4- ویژگیهای یک رهبر سازمانی برجسته. 103
2-47-5- سرپرستی کارکنان. 103
2-47-6- رهبری فرایند طراحی. 104
2-47-7- ایجاد فضای روانی مناسب.. 105
2-47-8 فنون مدیریتی برای تقویت انگیزش.. 106
2-48- تحقیقات انجام شده106
2-48-1- تحقیقات داخلی. 106
2-48-2- تحقیقات خارجی. 106
2-49- رابطه بین هوش عاطفی و سبک های مدیریت مدیران. 107
2-50-جمعبندی. 108
2-51-سخن پایانی. 111
فهرست منابع و مآخذ. 112
پیوست ها117
پرسشنامه هوش عاطفی. 117
پرسشنامه بهره وری سازمانی مدیران. 119
پرسشنامه بهره وری فردی مدیران 121