توضیحات کامل :

شرح مختصر: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش عاطفی و بهره وری فردی و سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش بود. روش انجام پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه­ آماری شامل کلیه ­ی کارکنان آموزش و پرورش  بود که به صورت رسمی یا پیمانی در سال 90-89 مشغول بکار بودند که تعداد آنها 120 نفر و با استفاده از جدول مرگان وجرسی با نمونه گیری تصادفی ساده 93 نفر از کارکنان را به عنوان حجم نمونه انتخاب نمودیم. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه یکی پرسشنامه ­ی هوش عاطفی با 25 سوال و پنج متغیر و پرسشنامه­ ی بهره ­وری فردی با 20 گویه و چهار متغیر و پرسشنامه بهره وری سازمانی با 20 سوال و چهار متغیر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که هفت فرضیه مورد تایید قرار گرفت. همچنین بین مولفه­ های هوش عاطفی و جنسیت و سابقه کار رابطه­­ ی معنا داری وجود نداشت.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش... 6

1-1- مقدمه. 6

1-2- بیان مسئله. 6

1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 8

1-4- اهداف پژوهش... 9

1-4-1- اهداف عام. 9

1-4-2- اهداف خاص... 9

1-5- فرضیات پژوهش... 9

1-6- سوالات پژوهش... 9

1-7- تعاریف نظری و عملیاتی. 10

1-7-1- تعاریف نظری. 10

فصل دوم: ادبیات پژوهش... 12

2-1- هوش عاطفی چیست؟12

2-2- اندازه گیری هوش عاطفی. 14

2-3- آموزش و تقویت هوش عاطفی. 16

2-4- ابعاد هوش عاطفی در مدیریت و رهبری. 16

2-5- اهمیت هوش عاطفی در چیست؟19

2-6- هوش عاطفی در سازمان چگونه عمل می کند؟19

2-7- هوش عاطفی و عملکرد اثربخش... 20

2-8- نمودهای هوش عاطفی در محیط کاری. 20

2-9- آموزش و یادگیری هوش عاطفی در سازمان. 22

2-10- هوش عاطفی ابزاری نوین در مدیریت بازار24

2-11- چارچوب قابلیت هوش عاطفی. 25

2-11-1- قابلیت فردی.. 25

2-11-2- قابلیتهای اجتماعی. 29

2-12- هوش هیجانی، رهبری فضا و عملکرد سازمانی. 34

2-13- خوشه مدیریت بر خود ـ کنترل حالت درونی ـ تکانه ها و منابع. 36

2-13-1- خوشه آگاهی اجتماعی. 38

2-13-2- خوشه مدیریت روابط. 39

2-14- هوش عاطفی و پیشرفت شغلی. 39

2-15- چگونگی استفاده از هوش عاطفی در انتخاب شغل و ارتقای شغلی. 43

2-15-1- مرحله اول : توصیف شغل. 44

2-15-2- مرحله دوم: انتخاب ابزار مناسب برای ارزیابی. 44

2-15-3- مرحله سوم: ارزشیابی و معرفی افراد شایسته. 44

2-16- هوش عاطفی و آموزش.. 44

2-16-1- روش های صحیح اجرای برنامه آموزش هوش عاطفی. 46

2-17- هوش عاطفی و اصلاح مدیریت.. 47

2-18- تعلیم و آموزش هوش عاطفی. 47

2-19- روش صحیح آموزش هوش عاطفی. 50

2-19-1- جلب توجه مدیران. 50

2-19-2- آماده نمودن و جمع بندی اهداف برنامه. 51

2-20- رشد و توسعه هوش عاطفی. 52

2-21- آیا هوش عاطفی در انجام وظیفه شغلی تاثیر دارد؟54

2-22- پیشینه پژوهش... 54

2-23- رابطه هوش هیجانی با سبک های مدیریت تعارض... 60

2-24- هوش هیجانی عاملی موثر در رهبری موفق. 61

2-27- ویژگی های رهبری با شعور عاطفی بالا. 64

2-29- هوش هیجانی وعملكرد اثر بخش... 67

2-32- آموزش و یادگیری هوش هیجانی در سازمان. 70

2-33- هوش هیجانی ابزاری نوین در مدیریت بازار72

2-34- بررسی دلالت‌ سبك‌های مدیریت و رابطه آن با هوش عاطفی. 73

2-35- مدیریت و سبک های رهبری. 75

2-36- مروری بر پژوهش‌ها76

2-37- سبک های رهبری و مدیریت مدیران. 86

2-37- سبک های رهبری و مدیریت مدیران. 87

2-38- سبک های مدیریتی. 87

2-39- رهبران و مدیران انتخابی و انتصابی. 92

2-40- رهبران آزاد منش و رهبران مستبد. 92

2-41- شبکه مدریت.. 93

2-42- مدیریت مشارکتی. 94

2-43- مدیریت مشارکتی از دیدگاه اسلام. 96

2-44- آثار و نتایج مدیریت مشارکتی. 97

2-45- مدیریت کیفیت جامع. 98

2-46- مدیریت در سیره پیامبر(ص)99

2-47- مدیریت.. 102

2-47-1- اقدامات مدیریتی مهم102

2-47-2- فنون رهبری.. 102

2-47-3- رهبری در مدیریت.. 103

2-47-4- ویژگیهای یک رهبر سازمانی برجسته. 103

2-47-5- سرپرستی کارکنان. 103

2-47-6- رهبری فرایند طراحی. 104

2-47-7- ایجاد فضای روانی مناسب.. 105

2-47-8 فنون مدیریتی برای تقویت انگیزش.. 106

2-48- تحقیقات انجام شده106

2-48-1- تحقیقات داخلی. 106

2-48-2- تحقیقات خارجی. 106

2-49- رابطه بین هوش عاطفی و سبک های مدیریت مدیران. 107

2-50-جمع‌بندی. 108

2-51-سخن پایانی. 111

فهرست منابع و مآخذ. 112

پیوست ها117

پرسشنامه هوش عاطفی. 117

پرسشنامه بهره وری سازمانی مدیران. 119

پرسشنامه بهره وری فردی مدیران 121