سوسیالیسم از دوران غارنشینی تا ظهور تورات
آیا بحث دربارة وجود سوسیالیسم از دورانهای بشر اولیه، بمنزلة تحقیر آن است یا تجلیل از آن؟ اگر بپذیریم كه سوسیالیسم اصالتش را از دورانهای بشر اولیه نمیگیرد، در این صورت دیگر نمیتوان آن را آخرین راه پیشرفت بشرتلقی كرد.
لغت سوسیالیسم جوان است زیرا فقط درقرن هجدهم پایدار شده و صفت سوسیالیست از آن هم جوانتر است زیرا در سال 1822 در انگلستان، و در1831 درفرانسه عنوان گردیده است. معنی لغوی آن جامعهگرائی است و از ریشه «سوسیوس»[1] به معنی شریك و همراه مشتقشده ولی بازهم میتوانیم عقبتر برویم و در زبانشناسان ریشة اروپائی آن را به صورت «سكو»[2] بیابیم كه بهنظر زبانشناسان ریشة لغت «سوسیته» یا اجتماع، و مبین كسانی است كه باهم زندگی میكردهاند. پس جایشگفتی نیست كه ریشة سوسیالیسم درجوامع اولیة انسانی وجود داشته باشد. نوعی سلطة مذهبی برآنان داشت. سوسیالیسم غارنشینی از سازمان تقسیمكار بسیار منظمی برخوردار بود و بههركس طبق ذوق و استعدادش كاری محول میشد. به زنان سبزیكاری و به مردان شكار و صیدماهی و جستجوی مواد معدنی محول شده بود زنان و كودكان به جمعآوری میوه و سبزیهای ریشهدار (مانند پیاز و هویج و چغندر) و احتمالا قارچ و گردو و عسل و تخمپرندگان وحشی میپرداختند. مردان نیز كار جمعآوری هیزم و میوة كاج و سنگ چخماق و ساختن اسلحه و ادوات سنگی دیگر را انجام میدادند و با استخوان و شاخ حیوانات، وسایل تزئینی میساختند. عدهای دیگر به شكار و ماهیگیری مشغول بودند و حیوانات وحشی مانند اسب و گاو و گوزن و آهو و شیر و روباه و پرندگانی مانند كبك و دراج را تعقیب و شكارمیكردند. جمعی دیگر گوشت شكار را قطعه قطعه میكردند و پوست آن را میكندند و با افروختن آتش به تهیة خوراك میپرداختند. سهمهركس براساس نیازش تعیین میشد نه براساس كاری كه انجا میداد، بطوری كه حتی اگر كسی موفق به شكار نشده بود، مانند سایرین سهم میگرفت. نگهبان آتش و تهیهكنندة سنگ چخماق نیز حق استفاده از عسل و تخممرغ را داشتند. همهچیز، از جمله كار و تولید و مسكن، مشترك و دسته جمعی بود زیرا یك فرد منزوی و تنها كه حاضر به تقسیم محصول كارخود یا مبادلة آن با دیگران نبود، میتوانست در چنین جامعهای زندگی كند. آیا این سوسیالیسم اجباری نقائصی هم داشت؟ میتوان تصور كرد كه كسی كه كار جمعآوری میوه را به عهده داشته، بخشی از آن را در خفا میخورده، یا دختری كه پوست یك شكارچی نیزة نوكتیز را به خودش اختصاص میداده است. از این زمان بود كه مالكیت خصوصی بطور پنهانی و غریزی به وجود آمد و آغاز مالكیت مواد مصرفی قابل نگهداری مانند فندق وبلوط و پوست حیوانات، به مالكیت وسایل تولید مانند نیزه و سلاح انجامید و سرانجام منتهی به سرمایداری شد. از طرفی، وقتی غار واحد زندگی دستهجمعی بشمار میرفته، احتمالا غار دیگری هم در نزدیكی آن وجود داشته كه رقیب و حتی دشمن غار اولی بوده است. معمولا یك غار از وجود غار دیگر بیخبر بوده چه درغیر این صورت هردوغار باهم دشمنی میكردند و به زدو خورد میپرداختند. بدین ترتیب سوسیالیسم به فضای یك غار محدود میشد.
فهرست مطالب
سوسیالیسم غارنشینی
زمین برای همه
زمینبرای هركس
درعصر فلزات
در آستانة جهان باستان
رودنیل نظم میطلبد
ضرورتهای اهرام
سوسیالیسم فرعونی
مرحل سوسیالیسم مصری
سوسیالیسم بطالسه
بیندجله وفرات
مقام والای خانواده در تورات
گرایش به مالكیت شخصی در تورات