توضیحات کامل :

شرح مختصر: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش عاطفی و بهره وری فردی و سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش بود. روش انجام پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه­ آماری شامل کلیه­ ی کارکنان آموزش و پرورش  بود که به صورت رسمی یا پیمانی در سال 90-89 مشغول بکار بودند که تعداد آنها 120 نفر و با استفاده از جدول مرگان وجرسی با نمونه گیری تصادفی ساده 93 نفر از کارکنان را به عنوان حجم نمونه انتخاب نمودیم. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه یکی پرسشنامه ­ی هوش عاطفی با 25 سوال و پنج متغیر و پرسشنامه­ ی بهره­ وری فردی با 20 گویه و چهار متغیر و پرسشنامه بهره وری سازمانی با 20 سوال و چهار متغیر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که هفت فرضیه مورد تایید قرار گرفت. همچنین بین مولفه­ های هوش عاطفی و جنسیت و سابقه کار رابطه­­ ی معنا داری وجود نداشت.

فهرست مطالب

چکیده1

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه. 13

1-2- بیان مسئله. 13

1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 15

1-4- اهداف پژوهش... 15

1-4-1- اهداف عام. 15

1-4-2- اهداف خاص... 15

1-5- فرضیات پژوهش... 16

1-6- سوالات پژوهش... 16

1-7- تعاریف نظری و عملیاتی.. 17

1-7-1- تعاریف نظری.. 17

1-7-2- تعاریف عملیاتی.. 17

فصل دوم: ادبیات پژوهش

2-1- هوش عاطفی چیست؟. 20

2-2- اندازه گیری هوش عاطفی.. 22

2-3- آموزش و تقویت هوش عاطفی.. 23

2-4- ابعاد هوش عاطفی در مدیریت و رهبری.. 24

2-5- اهمیت هوش عاطفی در چیست؟. 26

2-6- هوش عاطفی در سازمان چگونه عمل می کند؟. 26

2-7- هوش عاطفی و عملکرد اثربخش... 27

2-8- نمودهای هوش عاطفی در محیط کاری.. 27

2-9- آموزش و یادگیری هوش عاطفی در سازمان. 29

2-10- هوش عاطفی ابزاری نوین در مدیریت بازار30

2-11- چارچوب قابلیت هوش عاطفی.. 31

2-11-1- قابلیت فردی.. 31

2-11-2- قابلیتهای اجتماعی.. 36

2-12- هوش هیجانی، رهبری فضا و عملکرد سازمانی.. 40

2-13- خوشه مدیریت بر خود ـ کنترل حالت درونی ـ تکانه ها و منابع. 42

2-13-1- خوشه آگاهی اجتماعی.. 43

2-13-2- خوشه مدیریت روابط.. 44

2-14- هوش عاطفی و پیشرفت شغلی.. 44

2-15- چگونگی استفاده از هوش عاطفی در انتخاب شغل و ارتقای شغلی.. 48

2-15-1- مرحله اول : توصیف شغل.. 48

2-15-2- مرحله دوم: انتخاب ابزار مناسب برای ارزیابی.. 49

2-15-3- مرحله سوم: ارزشیابی و معرفی افراد شایسته. 49

2-16- هوش عاطفی و آموزش... 49

2-16-1- روش های صحیح اجرای برنامه آموزش هوش عاطفی.. 51

2-17- هوش عاطفی و اصلاح مدیریت.. 51

2-18- تعلیم و آموزش هوش عاطفی.. 51

2-19- روش صحیح آموزش هوش عاطفی.. 54

2-19-1- جلب توجه مدیران. 54

2-19-2- آماده نمودن و جمع بندی اهداف برنامه. 56

2-20- رشد و توسعه هوش عاطفی.. 56

2-21- آیا هوش عاطفی در انجام وظیفه شغلی تاثیر دارد؟. 58

2-22- پیشینه پژوهش... 58

2-23- مفهوم بهره وری.. 61

2-23-1- تعریف بهره وری.. 61

2-23-2- بهره وری.. 64

2-23-3- محاسن بهره وری.. 65

2-23-4- كیفیت بهره وری.. 66

2-23-5- عوامل موثر در بهبود بهره وری.. 68

2-23-6- عوامل داخلی موثر بر بهره وری موسسات.. 69

2-23-7- عوامل خارجی موثر بر بهره وری سازمان. 69

2-23-8- عوامل بهره وری كلان. 70

2-23-9- بهره وری و اهمیت آن در سازمانهای دولتی.. 71

2-23-9-1- علل پایین بودن سطح بهره وری در سازمانهای دولتی.. 72

2-23-9-2- عوامل درون سازمانی اصلی.. 73

2-23-10- جایگاه نظام مشارکت در بهره وری سازمانی.. 74

2-23-11- فلسفه مشارکت در سازمان. 76

2-23-12- معیارهای ارزیابی جامعیت نظام مشارکت.. 77

2-23-13- نظام مشارکت و انواع آن. 78

2-23-13-1- موانع فراروی مشارکت.. 79

2-23-13-2- برنامه های مشارکت.. 79

2-23-13-3- مشارکت کارکنان از طریق نظام پیشنهادها80

2-23-13-4- مکانیسم اجرایی نظام پیشنهادها81

2-23-13-5- ساختار نظام پیشنهادها81

2-23-13-6- رشد پایین بهره وری و فروپاشی اخلاق سازمانی.. 83

2-23-14- بهره وری محصول فرهنگ سازمان. 84

2-23-15- ضرورت انسان های بهره ور88

2-23-16- قوانین ضد بهره وری.. 88

2-23-17- عوامل اقتصادی موثر در رشد بهره وری.. 89

2-23-18- انواع مهم برنامه های بهبود بهره وری.. 90

2-23-18-1- برنامه های آموزش عملی.. 90

2-23-18-2- مدیریت از طریق تجزیه و تحلیل ارزش... 90

2-23-18-3- تجزیه و تحلیل هزینه ـ فایده90

2-23-18-4- بودجه بندی بر اساس صفر. 91

2-23-19- كیفیت بهره وری.. 92

2-23-19-1- دوایر كیفیت.. 92

2-23-19-2- آموزش بهره وری.. 92

2-23-19-3- سازماندهی كار92

2-23-19-4- زمان كار92

2-23-20- مدلهای رشد بهره وری.. 92

2-23-21- چند عامل اثر گذار بر بهره وری.. 93

2-23-22- اجزاء متشكل بهره وری و اندازه گیری آنها93

2-23-22-1- بهره وری عامل سرمایه. 93

2-23-22-2- بهره وری عامل كار93

2-23-22-3- بهره وری مواد واسطه. 94

2-23-22-4- مدیریت.. 94

2-23-22-5- نیروی انسانی.. 94

2-23-22-6- منابع طبیعی.. 94

2-23-23-ساختار اساسی افزایش بهره وری.. 94

2-23-24- سطوح بهره وری.. 95

2-23-25- بهره وری كل عوامل تولید. 95

2-23-26- راههای ارتقای بهره وری نیروی كار96

2-24- شرایط انسانی و روانی.. 97

2-24-1- شرایط انسانی.. 97

2-24-2- كیفیت نیروی كار97

2-24-3- نحوه روابط انسانی.. 98

2-24-4- سیستم پرداختها98

2-24-5- شرایط روانی.. 98

2-25- مفاهیم اندازه گیری بهره وری در خدمات عمومی.. 99

2-26- سطح بهره وری.. 100

2-27- دو دیدگاه بررسی بهره وری.. 101

2-27-1- بهره وری عملیاتی.. 101

2-27-2- بهره وری مبتنی بر دانش و فرهنگ... 101

2-27-3- عامل بودن. 102

2-27-4- هدفمندی.. 102

2-27-5- ذهن و تفکر مثبت.. 102

2-28- بهره وری و اهمیت آن در سازمانهای دولتی.. 103

2-29- عوامل درون سازمانی مکمل و موثر در بهره وری.. 103

2-30- عوامل برون سازمان موثر در بهره وری.. 106

2-31- تعریف کیفیت کار108

2-32- اندازه گیری بهره وری.. 109

2-33- مشکلات بهره وری در ایران. 109

2-34- علل کاهش بهره وری.. 110

2-35- تشخیص مشکلات بهره وری.. 110

2-36- سهم علوم رفتاری در بهبود بهره وری.. 111

2-36-1- کیفیت حیات شغلی.. 111

2-36-2- ویژگیهای برنامه کیفیت حیات شغلی.. 112

2-37- راهبرد جامع برای بهبود بهره وری.. 112

2-37-1- احساس تعهد نسبت به سازمان. 113

2-37-2- راهبردهای عملی برای افزایش بهره وری منابع انسانی.. 113

2-37-3- نقش مدیریت در بهره وری.. 116

2-37-4- اقدامات مدیریتی اثربخش... 116

2-37-5- برخی تله های بهبود بهره وری.. 116

2-37-6- کمکها برای بهبود بهره وری.. 117

2-37-7- کمکهای تکنولوژیک... 117

2-37-8- کمکهای عملیاتی.. 117

2-37-9- بهبود بهره وری از طریق برنامه ریزی اثربخش... 117

2-37-10- ویژگیهای یک برنامه بهره ور118

2-37-11- سازمان بهره ور118

2-37-12- افزایش بهره وری از طریق کارکنان. 120

2-37-13- تامین منابع انسانی در خدمت بهره وری افزونتر. 120

2-37-14- طراحی مسیرهای ترقی بهره ور121

2-37-15- به کار گماری سازنده121

2-37-16- ویژگیهای یک انتصاب ثمربخش... 121

2-37-17- فنون مدیریتی برای ارتقاء بهره وری انتصابهای شغلی.. 122

2-37-18- تله های متعارف در به کارگیری کارکنان. 122

2-37-19- ارزیابی عملکرد فردی.. 123

2-37-20- برخی رهنمودهای مفید برای ارزیابی.. 123

2-37-21- برخی از مشکلات نظامهای ارزیابی.. 124

2-37-22- غنی سازی شغل.. 124

2-37-23- مشکلات غنی سازی شغل.. 124

2-38- عوامل انگیزش... 125

2-38-1- حقوق و مزایا125

2-38-2- مزایای جنبی کارکنان. 126

2-38-3- مدیریت.. 127

2-38-3-1- اقدامات مدیریتی مهم. 127

2-38-3-2- فنون رهبری.. 127

2-38-4- رهبری در مدیریت.. 128

2-38-5- ویژگیهای یک رهبر سازمانی برجسته. 128

2-38-6- سرپرستی کارکنان. 128

2-38-7- رهبری فرایند طراحی.. 129

2-38-8- ایجاد فضای روانی مناسب.. 130

2-38-9- فنون مدیریتی برای تقویت انگیزش... 130

2-39- سیستمهای نظارت.. 130

2-39-1- فنون نظارت کارآمد. 131

2-39-2- بهبود بهره وری از طریق نظارت.. 131

2-39-3- تله های معمول در راه سیستمهای نظارت.. 131

2-39-4- کاهش هزینه. 132

2-39-5- کاهش هزینه در عملیات روزانه. 132

2-39-6- کاهش هزینه از طریق طراحی با هدف تولید پذیر بودن. 133

2-39-7- کنترل پیمانکار فرعی و تامین کننده133

2-40- سنجش بهره وری تحقیق و توسعه. 133

2-40-1- فنون برآورد. 134

2-40-2- مشارکت مدیریت در برآورد. 134

2-41- سیمای سازمان بهره ور135

2-41-1- سیر تحول تاریخی بهره وری.. 137

2-41-2- بهره وری و تعالی سازمانی.. 137

2-41-3- مدیریت و بهره وری.. 139

2-41-4- تجدید ساختار سازمانی.. 139

2-41-5- سازمان شبدری.. 140

2-41-6- سازمان سه آی.. 140

2-41-7- ساختارهای جهانی.. 140

2-41-8- ساختارهای شبکه ای.. 141

2-41-9- تجدید ساختار سازمانی بهره وری.. 141

2-41-10- مقاصد و اهمیت کیفیت زندگی کاری و بهره وری.. 142

2-41-11- برنامه های بهبود کیفیت زندگی کاری.. 146

2-41-12- ارتباط با کارکنان: بررسیهای سازمانی.. 146

2-41-13- برنامه های بهبود بهره وری.. 147

2-41-14- طراحی دفاتر کار148

2-41-15- بهبود بهره وری ـ روش مدیریت فراگیر. 149

2-42- تحقیقات انجام شده149

2-42-1- تحقیقات داخلی.. 149

2-42-2- تحقیقات خارجی.. 149

2-43- رابطه بین هوش عاطفی و بهره وری فردی و سازمانی.. 150

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- مقدمه. 152

3-2- روش پژوهش... 152

3-3- جامعه آماری.. 152

3-4- حجم نمونه و نمونه گیری.. 152

3-5- ابزار پژوهش... 152

3-6- روایی و پایایی پرسشنامه هوش عاطفی.. 154

3-7- روایی و پایایی و پرسشنامه های بهره وری فردی و سازمانی.. 154

3-8- تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی.. 154

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1- مقدمه. 156

4-2- آمار توصیفی.. 156

4-3- آمار استنباطی.. 186

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- بحث.. 194

5-2- نتیجه گیری.. 194

5-3- محدودیت ها196

5-4- پیشنهادات کاربردی.. 196

5-5- پژوهش آتی.. 197

فهرست منابع و مآخذ. 198

پیوست ها

پرسشنامه هوش عاطفی.. 200

پرسشنامه بهره وری سازمانی.. 202

پرسشنامه بهره وری فردی.. 204

چکیده لاتین.. 206

 فهرست جداول

 جدول2-1- تابعیت های فردی و قابلیت های اجتماعی.. 33

جدول3-1- شماره گویه های متغیرهای هوش عاطفی.. 152

جدول3-2- شماره گویه های متغیر بهره وری فردی.. 153

جدول3-3- شماره گویه های متغیر بهره وری سازمانی.. 154

جدول4-1- توزیع فراوانی، احساسات خودرا شناخته و برآن تسلط دارم.156

جدول4-2- نقاط ضعف خود را همانند نقاط قوت بیان می كنم.158

جدول4-3- توزیع فراوانی، احساس مفید بودن و توانمندی دارم.158

جدول 4-4- توزیع فراوانی، كارها را بدون دستپاچگی انجام می دهم.160

جدول4-5- توزیع فراوانی، به راحتی مسئولیتهای جدید را می پذیرم.161

جدول4-6- توزیع فراوانی، صداقت و درستكاری را با عمل خود ترویج می دهم.161

جدول4-7- توزیع فراوانی، در استفاده از فرصتها مهارت خوبی دارم.163

جدول4-8- توزیع فراوانی، تغییر و تحولات جدید را به صورت عقلایی می پذیرم.163

جدول4-9- توزیع فراوانی، همواره ایده های بكر و جدید ارائه می دهم.164

جدول4-10- توزیع فراوانی، همواره با آرمانهای سازمان همسو هستم.166

جدول4-11- توزیع فراوانی، شكست را مقدمه پیروزی قرار می دهم.166

جدول4-12- توزیع فراوانی، مهارت رفع موانع تغییر را دارم.167

جدول4-13- توزیع فراوانی، احساسات دیگران را در تصمیمات خود لحاظ می كنم.169

جدول4-14- توزیع فراوانی، از تفویض اختیار به زیردستان خود استفاده می كنم.169

جدول4-15- توزیع فراوانی، مقید به رضایت مشتریان به صورت عقلایی هستم.170

جدول4-16- توزیع فراوانی، با فرهنگ های مختلف افراد سازگار می شوم.172

جدول4-17- توزیع فراوانی، مخالفتها را با گفتگو تبدیل به موافقت می كنم.172

جدول4-18- توزیع فراوانی، به دیگران قوت قلب می دهم.173

جدول4-19- توزیع فراوانی، از ارتباطات برای قانع كردن دیگران استفاده می كنم.174

جدول4-20- توزیع فراوانی، به شكل غیرمستقیم دیگران را تحت تأثیر قرار می دهم.175

جدول4-21- توزیع فراوانی، شنونده خوب و صبوری هستم.176

جدول4-22- توزیع فراوانی، با همكاری از طریق روابط دوستانه كارها را انجام می دهم.177

جدول4-23- توزیع فراوانی، دیگران را در كارها مشاركت می دهم.178

جدول4-24- توزیع فراوانی، در ایجاد انرژی جمعی برای كار مهارت خوبی دارم.179

جدول4-25- توزیع فراوانی گویه های متغیر تعهد فردی.. 180

جدول4-26- توزیع فراوانی گویه های متغیر ارتقاء توانایی.. 182

جدول4-27- توزیع فراوانی گویه های متغیر كیفیت انجام كار182

جدول4-28- توزیع فراوانی گویه های متغیر آموزش كاركنان. 183

جدول4-29- توزیع فراوانی گویه های متغیر مشاركت كاركنان. 184

جدول4-30- توزیع فراوانی گویه های متغیر كارایی سازمان. 184

جدول4-31- توزیع فراوانی گویه های متغیر رضایت كارمندان. 185

جدول4-32- آزمون ضریب همبستگی فرضیه یك... 186

جدول4-33- آزمون ضریب همبستگی فرضیه دو. 186

جدول4-34- آزمون ضریب همبستگی فرضیه سوم. 186

جدول4-35- آزمون ضریب همبستگی فرضیه چهار187

جدول4-36- آزمون گاما فرضیه پنج.. 187

جدول4-37- آزمون گامافرضیه شش... 187

جدول4-38- آزمون گاما فرضیه هفت.. 187

جدول4-39- آزمون T دو گروه مستقل فرضیه نه. 188

جدول4-40- آزمون T دو گروه مستقل فرضیه 10. 188

جدول4-41- آزمون T دو گروه مستقل فرضیه 11. 188

جدول4-42- آزمون تحلیل واریانس فرضیه 12. 188

جدول4-43- آزمون تحلیل واریانس فرضیه 13. 188

جدول4-44- آزمون تحلیل واریانس فرضیه 14. 189

جدول4-45- آزمون ضریب همبستگی فرضیات فرعی پژوهش... 190

جدول4-46- ANOVA.. 190

جدول4-47- رگرسیون گام به گام متغیرهای پژوهش... 191

جدول4-48- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش... 192

 فهرست نمودار

 نمودار2-1- یك الگوی ادغام شده در مورد عوامل موثر بر بهره وری.. 69

نمودار2-2- ساختار سازمانی نظام مشارکت.. 83

نمودار2-3- برنامه های بهبود بهره وری و کیفیت زندگی کاری.. 145

نمودار4-1- توزیع فراوانی، احساسات خودرا شناخته و برآن تسلط دارم.157

نمودار 4-2- نقاط ضعف خود را همانند نقاط قوت بیان می كنم.158

نمودار 4-3- توزیع فراوانی، احساس مفید بودن و توانمندی دارم.159

نمودار 4-4- توزیع فراوانی، كارها را بدون دستپاچگی انجام می دهم.160

نمودار 4-5- توزیع فراوانی، به راحتی مسئولیتهای جدید را می پذیرم.161

نمودار 4-6- توزیع فراوانی، صداقت و درستكاری را با عمل خود ترویج می دهم.162

نمودار 4-7- توزیع فراوانی، در استفاده از فرصتها مهارت خوبی دارم.163

نمودار 4-8- توزیع فراوانی، تغییر و تحولات جدید را به صورت عقلایی می پذیرم.164

نمودار 4-9- توزیع فراوانی، همواره ایده های بكر و جدید ارائه می دهم.165

نمودار 4-10- توزیع فراوانی، همواره با آرمانهای سازمان همسو هستم.166

نمودار 4-11- توزیع فراوانی، شكست را مقدمه پیروزی قرار می دهم.167

نمودار 4-12- توزیع فراوانی، مهارت رفع موانع تغییر را دارم.168

نمودار 4-13- توزیع فراوانی، احساسات دیگران را در تصمیمات خود لحاظ می كنم.169

نمودار 4-14- توزیع فراوانی، از تفویض اختیار به زیردستان خود استفاده می كنم.170

نمودار 4-15- توزیع فراوانی، مقید به رضایت مشتریان به صورت عقلایی هستم.171

نمودار 4-16- توزیع فراوانی، با فرهنگ های مختلف افراد سازگار می شوم.172

نمودار 4-17- توزیع فراوانی، مخالفتها را با گفتگو تبدیل به موافقت می كنم.173

نمودار 4-18- توزیع فراوانی، به دیگران قوت قلب می دهم.174

نمودار 4-19- توزیع فراوانی، از ارتباطات برای قانع كردن دیگران استفاده می كنم.175

نمودار 4-20- توزیع فراوانی، به شكل غیرمستقیم دیگران را تحت تأثیر قرار می دهم.176

نمودار 4-21- توزیع فراوانی، شنونده خوب و صبوری هستم.177

نمودار 4-22- توزیع فراوانی، با همكاری از طریق روابط دوستانه كارها را انجام می دهم.178

نمودار 4-23- توزیع فراوانی، دیگران را در كارها مشاركت می دهم.179

نمودار 4-24- توزیع فراوانی، در ایجاد انرژی جمعی برای كار مهارت خوبی دارم.180