توضیحات کامل :

سازهای بادی

 

انواع مختلفی از سازهای به کار رفته در موسیقی های ملل مختلف جهان از جمله ایران و انواع متنوع تر آنها که در موسیقی غربی و بیشتر به صورت دسته جمعی در ارکستراسیونهای غربی به کار گرفته می شوند دارای ساختار مختلف و مواد به کار رفته متفاوتی می باشد، اما تمامی سازها را می توان به طور کلی به چهار دسته یا گروه اصلی تقسیم بندی نمود که عبارتند از:

1-سازهای زهی

2-سازهای بادی: سازهای بادی چوبی،سازهای بادی برنجی

3-سازهای ضربی: سازهای ضربی پوستی، سازهای ضربی سنجی یا فلزی

4-سازهای کلاویه ای (پدال دارد)

این مجموعه به معرفی و بررسی متداول ترین سازهای کلاسیک و بومی ایران و ارکستر سمفونیک جمع آوری شده است.که بطور برجسته به بررسی سازهای بادی ایرانی مانند نی، سرنا، کرنا، دوزله، بالابان و ... / سازهای بادی چوبی مانند فلوت، پیکولو، ابوا، کلارینت، فاگوت و ... / سازهای بادی برنجی مانند ترومپت، ترومبون، هورن، توبا و ... از لحاظ تاریخچه، ساختمان، ساختار و قسمتهای مختلف ساز، رنج صوتی و میدان صوتی، نحوه قرارگیری در ارکستر، رنگ صدا، کاربرد آنها و ... سخن گفته ایم.

 

فهرست مطالب

 

چکیده 1

مقدمه 2

فصل اول سازهای بادی ایرانی

بُرغو 5

شاخ آبنوسی 5

بوق 5

نی 6

بیشه 8

ساز دونای 9

دی دی 9

سُرنا 9

خالو 12

جوری زورنا 12

کرنا 12

نفیر 14

دو زله 14

قوشمه 18

نی انبان 18

چبچیق 21

بالابان 22

پیک 22

دودک 23

كرمیل 25

شمشال 25

ارغنون بوقی 27

شوفار 28

فصل دوم سازهای بادی چوبی کلاسیک

سازهای بادی چوبی 30

پیکولو31

فلوت31

زامپونیا 33

ابوا 34

کر آنگله 35

کلارینت 36

کلارینت باس 37

ساکسفون 37

فاگوت 38

کنتر فاگوت 41

آکاردئون بایان42

آکاردئون44

فصل سوم سازهای بادی برنجی کلاسیک

سازهای بادی برنجی 50

شیپور51

کرنه51

فلوگل هورن 52

کرنت 53

ترومپت 54

ترومبون 59

هورن 60

توبای واگنر62

توبا 63

نتیجه گیری 67

منابع و مأخذ 68