بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی
این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 49,500 تومان میباشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی 159 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا میباشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.
تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا سهشنبه 27 آبان
65
هزار تومان
50
هزار تومان
پشتیبانی: 09374433704
هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی می باشد.
هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی می باشد.
ادوارد گلاسر که در اندیشۀ خود از دیدگاه های دیوئی در باب تفکر انتقادی بهره برده است، تفکر انتقادی را این گونه تعریف می کند: 1. تمایل برای بررسی موضوع ها و مشکلات به یک روش اندیشمندانه که در حوزۀ تجارب شخص رخ می دهد. 2. دانش روش های بررسی و استدلال منطقی و در نهایت 3. مهارت های به کارگیری این روش ها (واتسون – گلاسر، 1980)
به طور کلی دو رویکرد در زمینۀ تفکر انتقادی وجود دارد.
رویکرد نخست معتقد است که تفکر انتقادی شامل مجموعه ای از مهارت ها و نگرش های عام است که اگر کسی به آنها دست یابد، می تواند توانایی خویش را در رشته های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فنی و غیره به کار بگیرد. بر اساس این دیدگاه، کسی که دارای مهارت های عام تفکر انتقادی باشد، معمولاً می تواند منطقی فکر کند، به حل مسأله بپردازد، اطلاعات را تجزیه و تحلیل و ترکیب کند، استدلال قیاسی و استقرایی نماید، طرح پرسش کند و به طور استنتاجی و اندیشمندانه بیندیشد و در یک بررسی خودانگیخته، درگیر شود.
رویکرد دوم بر این باور است که هیچ مهارت و نگرش عامی در زمینۀ تفکر انتقادی وجود ندارد و هر رشته و حوزۀ ویژه ای از دانش، نیازمند مهارت های خاص آن حوزه است و کسی نمی تواند در زمینه ای که تخصص ندارد به تجزیه و تحلیل، استنباط، ارزیابی و قضاوت بپردازد. این رویکرد با عنوان کسب مهارت انتقادی در یک حوزۀ خاص نیز نامیده می شود. رویکرد کسب مهارت در یک حوزۀ خاص، تفاوت فراوانی با رویکرد کسب مهارت های عام دارد. در ادامه به تشریح این رویکرد ها می پردازیم.
بسیاری از پژوهشگران، استدلال می کنند که تفکر انتقادی یک مهارت عام است و باید در سراسر برنامۀ آموزشی آموخته شود (هالپرن 1989، لاوسن 1993، به نقل از نیستانی،1392). انیس وپائول از این ایده دفاع می کنند که تفکر انتقادی، مهارت های ویژه ای است که در کل رشته های علمی، عام و مشترک است. از دیدگاه انیس داشتن آگاهی و اطلاعات کافی در یک زمینۀ خاص و درک مفاهیم اساسی آن به تولید تفکر انتقادی منجر نمی شود. در عوض او نتیجه گیری می کند که راهبرد های کلی در بسیاری از موضوع ها قابل استفاده است و لازم است تا تفکر انتقادی به عنوان موضوع جداگانه و فارغ از محتوای خاص آموزش داده شود (انیس 1985،همان). بر اساس این دیدگاه، می توان تفکر انتقادی را بر روی رشته های تعمیم یافته، پایه ریزی کنیم نه بر روی حوزۀ محدود یا مشخص و یا در رشته هایی با مهارت های موضوعی ویژه.
رابرت انیس(2002) فهرستی از مهارت های تفکر را مطرح می کند که از ساده به پیچیده، مرتبط با رشد شناختی تنظیم شده است: منطق، تجزیه و تحلیل، ترکیب، حل مسأله، استدلال استقرایی، استدلال قیاسی، طرح پرسش، تفکر استنتاجی، تفکر سازنده و تحقیق خود انگیخته. انیس این مهارت ها را قابل آموزش و یادگیری می داند.
یکی دیگر از نظریه های با نفوذ در زمینۀ تفکر انتقادی که می توان آن را در رویکرد نخست جای داد، نظریۀ بنجامین بلوم است. در واقع، سهم بنجامین بلوم در حوزۀ تعلیم و تربیت، طبقه بندی های سه گانۀ وی از انواع یادگیری است: شناختی، روانی ـ حرکتی و عاطفی. طبقه بندی بلوم از اهداف آموزش و پرورش (1974) که به طور مکرر به عنوان راهبرد تعلیم و تربیت به کار می رود، بر مفهوم تفکر انتقادی متمرکز است. این طبقه بندی ها بیانگر سلسله مراتب شناخت است و دربرگیرندۀ رفتارهایی است از ساده به پیچیده و عینی به ذهنی(انتزاعی). حوزۀ شناختی طبقه بندی بلوم، به شش سطح تقسیم می شود: دانش، درک فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی.
فهرست مطالب
تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و )
2-1- مقدمه
2-1-2- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
2-1-2-1- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
2-1-2-2-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند
2-1-2-3- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
2-1-2-4- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
2-1-3- مبانی تفکر انتقادی
2-1-3-1- مبانی فلسفی
2-1-3-1-1- اندیشه های دورۀ کلاسیک
2-1-3-1-2- اندیشه های دورۀ رنسانس
2-1-3-1-3- عصر روشن گری
2-1-3-1-4- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت)
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
1- مبانی هستی شناختی
2- مبانی انسان شناختی
3- مبانی معرفت شناختی
4- مبانی ارزش شناختی
2-1-3-2- مبانی روانشناختی
2-1-3-2-1- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
2-1-3-2-2- دیدگاه ویگوتسکی
2-1-4- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
2-1-4-1- مؤلفه های تفکر انتقادی
2-1-4-2- ضرورت توجه به هر دو مؤلفۀ تفکر انتقادی
2-1-4-3- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
2-1-4-4- رویکردهای تفکر انتقادی
2-1-4-4-1- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
2-1-4-4-2- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوزۀ خاص
2-1-5- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی
2-1-5-1- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
2-1-5-2- چرا فقدان تفکر انتقادی؟
2-1-5-3-پرورش تفکر انتقادی
2-1-5-3-1- پرورش مهارت های تفکر انتقادی
2-1-5-3-2- آموزش مبتنی بر دیالوگ
2-1-5-3-3- بهره گیری از فنون طرح پرسش
2-1-5-3-4- یادگیری مبتنی بر همیاری
2-1-5-3-5- یادگیری بر مبنای حل مسأله
2-1-5-3-6- آموزش بر مبنای مورد کاوی
2-1-5-3-7- آموزش راهبردهای فراشناختی
2-1-5-3-8- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
2-1-5-3-8-1- موانع تفکر انتقادی
2-1-5-3-8-2- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی
2-1-5-3-9- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
2-1-6- سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-1- شیوه های سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-2- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-3- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی
يشينه تحقيقاتي
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
سوالات احتمالی شما درباره بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی
چطور میتونم فایل بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی رو دریافت کنم؟
برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.
این فایل چطوری به دست من میرسه؟
بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.
قیمت بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی چقدر هست؟
در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 50 هزار تومان هست.
چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟
از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.
برچسب ها:
هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی می باشد. ادوارد گلاسر که در اندیشۀ خود از دیدگاه های دیوئی در باب تفکر انتقادی بهره برده است، تفکر
Ordibehesht 22, 1401 AP — هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی می باشد. ادوارد گلاسر که در اندیشۀ خود از دیدگاه های دیوئی در باب تفکر انتقادی
Mordad 29, 1396 AP — رویکرد خود در مواجهه با مشکلات را از روش سیستماتیک و با ثبات انتخاب نماید. از فرضیات، عقاید و ارزش های خودش دفاع کند. تفکر انتقادی، اندیشیدن با
دانلود پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) علوم تربیتی گرایش:فلسفهي تعلیم و تربیت اسلامی.
فردی تفکر انتقادی، یا تفکر نقادانه دارد که قادر است پرسشهای مناسب بپرسد و اطّلاعات مربوط را جمعآوری کند. سپس با خلاقیت آنها را دستهبندی کرده و با منطق
by اميني ميترا — دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی بررسي مهارتهاي تفکر انتقادي در هدف اين مطالعه تعيين وضعيت مهارت تفکر انتقادي در دانشجويان پزشکي و مقايسه اين
by کیانپور · 2014 — لذا پژوهش حاضر درصدد بررسی سطح گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و همچنین، چگونگی از همین حیث و به دلایلی که در بخش نظری پژوهش بیشتر تشریح میشود، چهار
این نوع تفکر، ذهن شما را برای بررسی مسائل روزمره و تصمیم گیریهای درست تقویت میکند. البته تفکر سنجشگرانه به صورت استعداد بالقوه در آدمی وجود ندارد بلکه باید آن
مؤلفههای مهارتهای شناختی (پرسش درست، شناخت منابع، استدلال). و یا در یک نگاه فرایند، مراحل تفکر انتقادی اینگونه (ادوار گلاسر) فهرست شده است:.
این مهارت نیز همچون سایر مهارتها قابل یادگیری است و میتوان از کودکی آن را آموخت یعنی کودکان از سنین پایین واجد قابلیتهای فراگیری انواع تفکر و از جمله تفکر
۵-۲ : بررسی آگاهانه و روشمند هر گونه رویکرد و پدیده اجتماعی. ۶- تفکر خلاق. تفکر خلاق= تفکر واگرا+ تفکر همگرا. تفکر در سطح برتر= تفکر انتقادی+ تفکر خلاق
روﯾﮑﺮد. ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي. ارﺗﻘﺎي ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدي. در رﺷﺘﻪ. ﻫﺎي داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ. 108. ﻓﺼﻞ ﺳﻮم: ﻣﺪل ﺑﺎﺷﮕﺎﻫﻬﺎي ﺗﻔﮑﺮ. 109. -1. 3 . ﺑﺎﺷﮕﺎه ﺗﻔﮑﺮ ﭼﯿﺴﺖ؟ 109. -2. 3 . اﻧﻮاع ﺑﺎﺷﮕﺎﻫﻬﺎي
اساس رویکرد تفکر انتقادی بر محور اندیشههای دیالکتیکی استوار است که در تفکر واقعگرایی انتقادی به عنوان یک فلسفه پژوهش در مقاله حاضر مورد بحث و بررسی
در متن پیش رو به بررسی مفهوم تفکر انتقادی پرداختیم. تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل واقعیتها برای به دست آوردن یک قضاوت صحیح و بررسی مسائل پیش رو است.
by S Rastjoo · 2016 · Cited by 6 — ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ وﺿـﻌﯿﺖ ﮔـﺮاﯾﺶ. ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ ﺑﺮرﺳـــﯽ راﻫﮑﺎرﻫـــﺎي ﺗﻘﻮﯾـــﺖ ﺗﻔﮑـــﺮ اﻧﺘﻘـــﺎدي در. داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن از ﻣﯿﺎن اﻧﻮاع ﺗﻔﮑﺮ،.
Ordibehesht 25, 1396 AP — دکتر مصطفی ملکیان در نشست نقد و بررسی کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» که در کیلی» با توضیح تفکر انتقادی سوالاتی را در این باره مطرح کرده و
2-1-2-4- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر بررسی انواع تئوری کیفیت سود و تشریح مفاهیم مرتبط با آن کلمات کلیدی : تئوری کیفیت سود
Khordad 22, 1401 AP — بررسی کنید ذهن شما چگونه اطلاعات را دریافت و پردازش می کند. اینکه شما چگونه با اطلاعات مواجه می شوید یا آنها را تفسیر می کنید می تواند به
by رضویانشاد · 2016 — هدف این پژوهش بررسی ادراک معلمان از تفکر انتقادی میباشد. این پژوهش به روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. به این منظور مصاحبههای نیمه