مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی
این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 46,250 تومان میباشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی 166 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا میباشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.
تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا سهشنبه 27 آبان
61
هزار تومان
46
هزار تومان
پشتیبانی: 09374433704
هدف از این پایان نامه مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی می باشد.
هدف از این پایان نامه مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی می باشد.
لیپمن در مبانی فلسفی برنامه فلسفه براي کودکان تحت تاثیر فلسفه هاي عملگرایـی(پراگماتیسم)، فلسفه تحلیلـی و روش دیالکتیـک و تفکرانتقادي سـقراط قرار گرفته است. او همچنین از روان شناسی اجتماعی لئو ویگوتسکی روانشـناس روسـی در بـاب هـوش زبـانی کودکان تاثیر یافته است.،در ادامه مبانی فلسفی این برنامه با در نظر گرفتن ریشـه هـاي فکري لیپمن، در چهار بعد: هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی (به نقل از ستاری،1391) بررسی می شود.
مبانی هستی شناختی
به طورکلی در این برنامه، هستی به معناي کیهان به کار رفته و شامل متافیزیک (به معنای امور غیر شهودی و غیر قابل تجربه حسّی) نمی شود. لیپمن به پیروي از فلسفه عمل گرایی پرداختن به سوالات متافیزیکی را توصیه نمی کند. وي در این باره معتقد است: «سؤالات متافیزیکی بسیار وسیع و دست نیافتنی ترین سؤالات هستند. چنین مفاهیمی براي ما ملموس و عینی نیستند و ما نمیتوانیم آنها را به کار ببریم »(لیپمن،1987: 36).از نظر بلیزباي، لیپمن و جان دیویی در اعتقاد به رد مطلق ها در باب هستی باهم اشتراك نظر دارند (بلیزبای،2006: 35). از نظر لیپمن و در پیروي از فلسفه عمل گرایی جهان پیچیده و آکنده از ابهام است و این ابهام باعث حیرت فلسفی کودکان شده است. (لیپمن،2003)
لیپمن در فهرست مفروضات اساسی برنامه فلسفه براي کودکان آورده: «کودکان تلاش میکنند تا در جهانی به تفکر بپردازند که فهم ما از آن مبهم،پیچیده و اسرارآمیز است»(لیپمن،2002: 19).وي در جایی دیگر می نویسد: « کودك به وسیله جهانی سراسر پیچیدگی و آکنده از مسأله احاطه شده است. همه چیز در این جهان آشفته است. کودك خودش را در جهانی نا آشنا و هیجان زده می یابد.» (لیپمن،2002: 13).
از نظر لیپمن ابهام موجود در هستی به سطح واژگان و مفاهیم زبانی به کار رفته به وسیله کودکان گسترش یا فته و زندگی روزمره آنان را متاثر میسازد (لیپمن و همکاران،1980) در نظر لیپمن، هستی همواره در یک موقعیت مسأله دار قرار دارد و فاقد ضمانتی دائمی است. لذا وي با اشاره به نظرات دیویی در کتاب «ما چگونه فکر میکنیم؟» از پنج مرحله روش حل مسأله پیشنهادي دیویی، به عنوان پارادایمی یاد می کند که در حال حاکم شدن بر معلمان زیادي است و آن را یکی از ویژگی هاي ضروري براي تعلیم و تربیت امروزي به حساب می آورد. ( لیپمن 1992:210و 53:2003 )
توجه به تغییر مستمر در هستی و عدم ثبات در آن یکی دیگر از ویژگی هاي هستی شناختی این برنامه است. دراین برنامه پرورش خلاقیت براي ایجاد تغییر و نوآوري درکودکان براي مقابله آنان با جهان متغیرو بی ثبات مورد تأکید قرار گرفته است(شارپ، 2004: 9- 15) با توجه به آنچه گفته شد می توان چنین نتیجه گرفت که در نزد لیپمن سوالات متافیزیکی کودکان از ویژگی عینیت بی بهره اند. این به معنی است، که مباحثی همچون خداشناسی که ذاتا این ویژگی را دارند باید کنار گذاشته شوند و به نوعی نسبی گرایی تمسک جست. لذا به دلیل کلی بودن این دسته از سوالات، قدرت پاسخ دهی به آنها وجود ندارد. بنابراین طرح سوالات متافیزیکی فایده اي را در بر نخواهد داشت. همچنین جهان مورد نظر لیپمن، جهانی مبهم و پیچیده(لیپمن،2002: 19)و آشفته(لیپمن،2002: 13)و آکنده از مساله ( لیپمن 1992:210و 53:2003 )است. لذا کودکان می توانند در حیطه مسائل زندگی روزمره که از عینیت کافی برخوردار است قدرت حل مسائل را کسب نموده و پیرامون آنها به گفت وگوي فلسفی بپردازند. بدین سان آنان قادر خواهند بود از پیچیدگی و ابهام این جهان کاسته و با استفاده از روش گفت و گوي فلسفی و با تکیه بر الگوي حل مساله به آشفتگی آن فائق آیند.
فهرست مطالب
تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و )
2-1- مقدمه
2-1-2- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
2-1-2-1- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
2-1-2-2-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند
2-1-2-3- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
2-1-2-4- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
2-1-3- مبانی تفکر انتقادی
2-1-3-1- مبانی فلسفی
2-1-3-1-1- اندیشه های دورۀ کلاسیک
2-1-3-1-2- اندیشه های دورۀ رنسانس
2-1-3-1-3- عصر روشن گری
2-1-3-1-4- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت)
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
1- مبانی هستی شناختی
2- مبانی انسان شناختی
3- مبانی معرفت شناختی
4- مبانی ارزش شناختی
2-1-3-2- مبانی روانشناختی
2-1-3-2-1- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
2-1-3-2-2- دیدگاه ویگوتسکی
2-1-4- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
2-1-4-1- مؤلفه های تفکر انتقادی
2-1-4-2- ضرورت توجه به هر دو مؤلفۀ تفکر انتقادی
2-1-4-3- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
2-1-4-4- رویکردهای تفکر انتقادی
2-1-4-4-1- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
2-1-4-4-2- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوزۀ خاص
2-1-5- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی
2-1-5-1- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
2-1-5-2- چرا فقدان تفکر انتقادی؟
2-1-5-3-پرورش تفکر انتقادی
2-1-5-3-1- پرورش مهارت های تفکر انتقادی
2-1-5-3-2- آموزش مبتنی بر دیالوگ
2-1-5-3-3- بهره گیری از فنون طرح پرسش
2-1-5-3-4- یادگیری مبتنی بر همیاری
2-1-5-3-5- یادگیری بر مبنای حل مسأله
2-1-5-3-6- آموزش بر مبنای مورد کاوی
2-1-5-3-7- آموزش راهبردهای فراشناختی
2-1-5-3-8- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
2-1-5-3-8-1- موانع تفکر انتقادی
2-1-5-3-8-2- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی
2-1-5-3-9- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
2-1-6- سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-1- شیوه های سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-2- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-3- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی
يشينه تحقيقاتي
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
سوالات احتمالی شما درباره مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی
چطور میتونم فایل مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی رو دریافت کنم؟
برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.
این فایل چطوری به دست من میرسه؟
بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.
قیمت مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان در تفکر انتقادی چقدر هست؟
در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 46 هزار تومان هست.
چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟
از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.
برچسب ها:
داﻧﻠﻮد ﺷﺪه از megabattle.ir در ﺗﺎرﯾﺦ 2022-04-26. ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن در ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی. رﻧﺞ اﻗﻠﯿﻤﯽ اﺳﺖ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن
Ordibehesht 14, 1401 AP — ﻟﯿﭙﻤﻦ در ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﮕﺮاﯾﯽ (ﭘﺮاﮔﻤﺎﺗﯿﺴﻢ)،. ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و روش دﯾﺎﻟﮑﺘﯿﮏ و ﺗﻔﮑﺮاﻧﺘﻘﺎدی ﺳﻘﺮاط
نقد و بررسي مباني فلسفي و تربيتي الگوهاي آموزش تفكر انتقادي در دهه هاي اخير بررسي تاثير اجراي برنامه «فلسفه براي كودكان» در پرورش خلاقيت دانش آموزان پسر
لیپمن در مبانی فلسفی برنامه فلسفه براي کودکان تحت تاثیر فلسفه هاي عملگرایـی(پراگماتیسم)، فلسفه تحلیلـی و روش دیالکتیـک و تفکرانتقادي سـقراط قرار گرفته است.
لیپمن همچون انیس، اصطلاح تفکر انتقادی را مترادف تفکر تاملی به کار می برد که به گونه ای مسئولانه موجب سهولت در -مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
by عسکری · 2016 — برنامۀ فلسفه برای کودکان با هدف پرورش تفکر انتقادی، تفکر خلاق و تفکر مراقبتی تألیفاتی در زمینۀ نقد و بررسی این برنامه از منظر فلسفه و تربیت اسلامی صورت
بررسی تأثیر برنامة فلسفه برای کودکان در پرسش گری و تفکر انتقادی دانش آموزان پایه های سوم تا پنجم ابتدایی (9 - 11ساله) دبستان علوی شهر ورامین. نویسنده: زهرا
by عسگری · 2015 — آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش آموزان دختر و پسر نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی ماتیولیپمن. فصلنامه علمی.
تفکر فلسفی که همانا تفکر درباره هستی خود و موجودات است ، چیزی است که هرکس درخود لیپمن برنامه فلسفه برای کودکان را تحت تاثیر آراء سقراط ، جان دیویی وپیرس
علاوه بر مطالعات مربوط به برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان ، وجوه فلسفی، روانشناختی، آموزشی ، اخلاقی، تاریخی و زیست شناسی، پژوهش هایی در حوزه
این تحقیق بر اساس مطالعات کتابخانه ای انجام شده است . ره آورد رایج در فلسفه برای کودکان، افزایش مهارت تفکر انتقادی و اثربخش کودکان را وجههی همت خود می داند.
by سیدکلان · 2020 — به این منظور، با تکیه بر روش نقد تربیتی یا کاوشگری فلسفی انتقادی محققان ابتدا هر کدام از رویکردهای برنامه فلسفه برای کودکان مورد تحلیل قرار دادند.
by رمضانی فینی · 2022 — در این پژوهش نظریه انتقادی هورکهایمر و برنامه فلسفه برای کودکان بررسی میشود تا برنامهای شامل مبانی، اهداف و مضامین برای پرورش تفکر انتقادی در درس مطالعات
اﺳـﺖ ﮐـﻪ از دﺳﺘﺎوردﻫﺎي ﻣﻬﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑـﺮاي ﮐﻮدﮐـﺎن اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺻـﻮل ﻓﻠﺴﻔﯽ،. در. ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ. ﺑﺎ. ﮔﺮوه. ﮐﻨﺘﺮل. در. ﻣﻬﺎرت. ﻫﺎي. ﺗﻔﮑﺮ. اﻧﺘﻘﺎدي.
by فرزانفر · 2016 — مقاله حاضر برای این که نشان دهد برنامه «فلسفه برای کودکان» میتواند جهت دستیابی به یکی از اهداف اصلی خویش، یعنی پرورش تفکر انتقادی، از داستانهای موجود در
برنامۀ فلسفه برای کودکان با هدف پرورش تفکر انتقادی، تفکر خلاق و تفکر سئوال کلی تحقیق عبارت است از این که مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان چیست و
دانلود و دریافت مقاله ارائه الگویی برای آموزش تفکر انتقادی به دانش آموزان براساس رویکر فلسفه برای کودکان متیو لیپمن (P4C)
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت) •لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان -مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان 1- مبانی هستی شناختی
ﮐﻠﻴﺪ واژه ﻫﺎ: اﻣﮑﺎن ﺳﻨﺠﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ، دوره اﺑﺘﺪاﻳﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ (1380) ﺩﺭ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ، ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﺍﻟﮕﻮی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺗﻔﻜﺮ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩی ﻟﻴﭙﻤﻦ ﺭﺍ
Mehr 4, 1400 AP — یکی از این راهها، ارتقاء سطح تفکر، خصوصاً تفکر نقاد و خلاق در در حال حاضر دو رویکرد اصلی به برنامه فلسفه برای کودکان وجود دارد که در