بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی

بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 56,250 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی 169 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا سه‌شنبه 27 آبان


74 هزار تومان 56 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی می باشد.

هدف از این پایان نامه بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی می باشد.

 

 


پائول و الدر (2001) تفکر انتقادی را به عنوان یک فرایند انضباط ذهنی و مجموعه ای از مهارت ها برای پردازش و گسترش اطلاعات و باورها تعریف می کنند. بر این اساس، تفکر انتقادی، فرایندی است که اندیشنده را قادر می سازد تا به خلق و ارزیابی عملکرد ذهنی بپردازد.    چافی(2003) تفکر انتقادی را هم به عنوان فلسفۀ آموزش و پرورش و زمینۀ مطالعاتی و هم به عنوان یک روش پژوهش معرفت شناختی تعریف می کند. او استدلال می کند که تفکر انتقادی ایده ایست با چارچوب نظری خاص خود که برای سازماندهی تجارب، شکل دهی دانش و بسط فلسفۀ زندگی به کار می رود. او تفکر انتقادی را به عنوان تلاش های سازمان یافته، ارادی و فعال فرد تعریف می کند که به منظور شفاف کردن و اصلاح درک خود از طریق ارزیابی دقیق اندیشه های خود و دیگران صورت می گیرد. (نیستانی و امام وردی،1392،ص:26)

 

 

 

مفهوم تفکر انتقادی از دیدگاه نظریه پردازان انتقادی، دارای معنا و رویکردی متفاوت است. نظریۀ انتقادی ابتدا توسط نظریه پردازان اروپایی مانند هورکهایمر، آدورنو و هابرماس در موسسه تحقیقات اجتماعی در سال 1923 در دانشگاه فرانکفورت آلمان شکل گرفت. از آغاز تاکید بیشتر این موسسه بر زمینه های تاریخی و علمی بود تا فعالیت های سیاسی. به هنگام مدیریت ماکس هورکهایمر از سال 1930، موسسه بیشتر به روابط میان فلسفۀ اجتماعی و علم به ویژه به پژوهش های میان رشته ای متمرکز شد. با روی کار آمدن نازی ها در سال 1933، موسسه چندبار مجبور به نقل مکان شد، در سال 1933 به شهر ژنو سوئیس نقل مکان نمودند. سپس در سال 1935 از سوئیس به نیویورک رفتند و در نهایت در سال1941 به کالیفرنیا رسیدند و تا چندین دهه همانجا ماندگار شدند. البته موسسه در سال 1953 دوباره به دانشگاه فرانکفورت بازگشت و در سال 1955 تئودور آدرنو توانست با هورکهایمر به صورت مشترک آن را هدایت کند. همراهی دو جبهه پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیا و فرانکفورت، نوید پژوهش های موثری را می داد که با اریک فروم، مانهایم، هابرماس و گادامر به اوج می رسد.

 

 

ریشه های شکل گیری مکتب فرانکفورت با شرایط دهۀ 50 گره خورده است. ظهور فاشیسم و استالینیسم در اروپا، اضمحلال طبقۀ کارگر در فرهنگ و ایدئولوژی سرمایه داری، رکود جنبش های کارگری و سلطۀ دولت بر اقتصاد از جمله شرایطی است که به ظهور اندیشه های انتقادی یاری می رساند. بنیان گذاران مکتب فرانکفورت در پی بازنگری در مارکسیسم و تحلیل روبنای فرهنگی بودند. آنها برای بازسازی مارکسیسم از یک سو به عناصر هگلی اندیشۀ مارکس رو آوردند و از سوی دیگر به تلفیق مارکسیسم و روانکاوی فروید پرداختند. آنها به نقد اثبات گرائی و علم گرائی، نقد جامعه مدرن و عقل ابزاری، نقد فرهنگ و ایدئولوژی و بررسی رابطۀ نظریه و عمل (پراکسیس) پرداختند. نابرابری های نژادی، نبود فرصت های برابر اجتماعی برای همه، بی عدالتی جنسیتی و سقوط هویت ها در دهۀ شصت و هفتاد در میان کشور های اروپائی و آمریکائی از جمله مسائلی بودند که اندیشمندان انتقادی با آنها مواجه بودند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و ) 
2-1- مقدمه
2-1-2- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
 2-1-2-1- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
 2-1-2-2-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند 
 2-1-2-3- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
 2-1-2-4- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
2-1-3- مبانی تفکر انتقادی
 2-1-3-1- مبانی فلسفی
 2-1-3-1-1- اندیشه های دورۀ کلاسیک
 2-1-3-1-2- اندیشه های دورۀ رنسانس 
 2-1-3-1-3- عصر روشن گری
 2-1-3-1-4- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه 
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت) 
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
 1- مبانی هستی شناختی
 2- مبانی انسان شناختی 
 3- مبانی معرفت شناختی 
 4- مبانی ارزش شناختی 
 2-1-3-2- مبانی روانشناختی 
 2-1-3-2-1- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
 2-1-3-2-2- دیدگاه ویگوتسکی 
2-1-4- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
 2-1-4-1- مؤلفه های تفکر انتقادی
 2-1-4-2- ضرورت توجه به هر دو مؤلفۀ تفکر انتقادی 
 2-1-4-3- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
2-1-4-4- رویکردهای تفکر انتقادی
2-1-4-4-1- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
 2-1-4-4-2- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوزۀ خاص
2-1-5- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی 
2-1-5-1- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
2-1-5-2- چرا فقدان تفکر انتقادی؟ 
2-1-5-3-پرورش تفکر انتقادی
 2-1-5-3-1- پرورش مهارت های تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-2- آموزش مبتنی بر دیالوگ
 2-1-5-3-3- بهره گیری از فنون طرح پرسش
 2-1-5-3-4- یادگیری مبتنی بر همیاری
 2-1-5-3-5- یادگیری بر مبنای حل مسأله
 2-1-5-3-6- آموزش بر مبنای مورد کاوی
 2-1-5-3-7- آموزش راهبردهای فراشناختی 
 2-1-5-3-8- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
 2-1-5-3-8-1- موانع تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-8-2- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-9- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
2-1-6- سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-1- شیوه های سنجش تفکر انتقادی 
2-1-6-2- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-3- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی


يشينه تحقيقاتي 
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


سوالات احتمالی شما درباره بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی


چطور میتونم فایل بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 56 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



هدف از این پایان نامه بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی می باشد. پائول و الدر (2001) تفکر انتقادی را به عنوان یک فرایند انضباط ذهنی و مجموعه ای از مهارت 

دریافت فایل+بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی+. مشخصات فایل مورد نظر در مورد .بررسی دیدگاه ها و نظریه های تفکر انتقادی. آماده دریافت می باشد برای 

مقاله کنفرانس مروری بر نظریه ها و مؤلفه های تفکر انتقادی. نویسندگان: آقایی زینب ، بیانی علی اصغر ،. مقاله کنفرانس: چهارمین کنفرانس جهانی و اولین کنفرانس ملی 

22. 11. 2011 — ﺳـﺎزﻣﺎن ﻧﺎﻳـﺎﻓﺘﮕﻲ ﻋﻠـﻮم ﺟﺪﻳـﺪ در اﻳـﺮان، ﻧﺎﻫﻤـﺎﻫﻨﮕﻲ ﻣﻮﺟـﻮد ﺑـﻴﻦ دﻳـﺪﮔﺎه. ﻫـﺎي ﻧﻈـﺮي و. دﺳﺖ. اﻧﺪرﻛﺎران ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ، ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪن در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﺌﻮري. ﻫﺎ، 

به نظر می رسد یکی از موانع جدی بر سر راه توافق در رابطه با مفهوم تفکر انتقادی، وجود زمینه های متنوع در نظریات و مدلهای دو رشته فلسفه و روانشناختی می باشد.

autor: توبک · 2021 — هدف از انجام این تحقیق، بررسی ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی و اثرات آن در و ابعاد تفکر انتقادی از دیدگاه علامه طباطبایی شامل: توجه به تربیت اخلاقی، 

تفکر انتقادی امروزه از نظر اندیشمندان به عنوان خروجی اصلی آموزش عالی معرفی شده و آموزش تفکر پایه اصلی ظهور آن می باشد. با تفکر انتقادی فرد از مدارک و شواهد 

autor: L Mosalanejad · 2010 · Počet citací tohoto článku: 7 — این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای میزان تفکر انتقادی در دو گروه از دانشجویان مجازی در بخش های تشخیص پیش فرض ها و ارزشیابی و دانشجویان آزاد در بخش تشخیص 

براي پرورش تفكر انتقادي دانش آموزان بايد به استمرار مشغوليت تفكر شامل تامل كه در لايه هاي مسئله ديدگاهها وجود داد را بيان مي نمايند بين حقايق و نظريات و 

20. 8. 2017 — تفکر انتقادی، موضوع اکثر بحث ها و اندیشه ها از زمان حیات فیلسوفان هنگامی که نظریه تفکر انتقادی را درک کردید، مهارت های این نوع تفکر را 

autor: V Abdoullahi Adli Ansar · 2010 · Počet citací tohoto článku: 1 — ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ. ﻭﺳﻴﻊ. ﺗﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻣﻲ ﻫﺎﻱ ﺗﻔﮑﺮ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ.

لذا پژوهش حاضر درصدد بررسی سطح گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و همچنین، یکی دیگر از مفاهیم اساسی و مورد توجه در نظریههای انتقادی، مفهوم پرکسیس است.

هاي. سازواري. و همگرایی. مؤلفه. هاي تفکر انتقادي با تربيت دینی بررسی تناسب اصول این نظریه. ها با که نشان دهنده تفاوت دیدگاهها در تعریف این مقوله.

ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ. ﻫﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، روﯾﮑﺮدﻫﺎي ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻧﯿﺰ از ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﭘﺮورش ﺗﻔﮑﺮ. اﻧﺘﻘﺎدي در ﻓﺮاﯾﻨﺪ آﻣﻮزش ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ. ﮐﻨﻨﺪ . از دﯾﺪ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ داﻧﺶ. آﻣﻮزان ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ.

چکیده تفكر انتقادی،تفکری است مستدل ومنطقی در جهت بررسی وتجدید نظر در افراد در این مرحله تشخیص می دهند که بعضی وقت ها انتخاب های ضعیفی را انجام می 

22. 10. 2011 — دیدگاههای مختلف از تفکر انتقادی از نظریههای رشد شناختی, تعلیم و تربیت, روانشناسی و فلسفه سرچشمه میگیرند. در دیدگاه فلسفی بر مهارتهای استدلال 

ﺑﺮرﺳﻲ. ﺷﺪ . اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده. ،. آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرت. ﻫﺎي ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدي ﻛﺎﻟﻴﻔﺮﻧﻴﺎي ب ﺑ. ﻮد. داده. ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮم اﻓﺰار. SPSS. و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن. ﻫﺎي.