توضیحات کامل :

پایان نامه رشته هنر با موضوع عکاسی

 

پایان‌ نامه‌ جهت‌ اخذ مدرك‌ كارشناسی‌

رشته‌ عكاسی‌

 

موضوع‌ نظری‌

نگاه‌ و معنا در هنر عكاسی‌

 

موضوع‌ عملی‌

عكاسی‌ ماكروفتوگرافی‌ (چشم‌ها)

 

فهرست مطالب


چكیده: پایان نامه، نگاه و معنا در هنر عكاسی شامل: پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین دستگاه بینایی – ژاك لكان – رولان بارت – دیدن در عكاسی – زیبایی شناسی در عكاسی می‌باشد.

در پایان نیز فهرست اعلام و فهرست منابع و مأخذ و گزارش كار عملی نیز درج شده است.

1)   هدف پژوهش: هدف نگارنده تهیه یك متن نظری در بارة نحوة دیدن و لحظة رویت عكاس در ارتباط با سوژة مقابل دوربین است. بدیهی است نظریات بارت و لكان در زمینه عكاسی و دیدن از اهمیت خاصی برخوردار است، و طرح این نظریات راهگشای معنای دیدن و عمیق دیدن در هنر عكاسی است.

2)   روش پژوهش: در این تحقیق از روشهای مختلفی ازجمله گردآوری، تحقیق كتابخانه‌ای، ترجمه و تحلیل استفاده به عمل آمده است. بدیهی است شكل تحقیق توصیفی است.

3)   نتیجة تحقیق: در بر دارندة تجربیاتی ارزنده در باب ثبت عكس، گزینش كادر عكس و نحوة عمیق دیدن جهان رودرروی دوربین عكاسی است كه برای دانشجویان عكاسی می‌تواند راهگشا باشد.

 

پیشگفتار:

رسالة مذكور دارای بحث بنیادی و نظری است. عكاسان هنگام ثبت عكسهای خود به جهان بیرون از دوربین و یا به تعبیری به جهان رودرروی دوربین از طریق اندیشة درونی و عنصر بینایی یعنی چشمها دست می یابند. هنر عكاسی هنر عینی است و در مرحله رؤیت، عكاس تصویر خود را ثبت می كند – در این فرآیند چشمها عمل نمی كند بلكه جهان،  جهان عكاس كه همان گذشته، حال و تجربیات و نحوة اندیشیدن اوست كه در سطح عكسها مؤثر است. مبنای این تحقیق نظری بر دو مسئله دستگاه بینایی و لحظة رویت و گزینش كادر و ثبت تصویر استوار است.

تحقیق شامل یك چكیده، پیشگفتار و مقدمه ای در باب عكاسی و پنج فصل تحت عنوان دستگاه بینایی و دیدن در عكاسی – خواستگاه عكاس، گزینش كادر و زیبایی شناسی عكس می باشد. در پایان یك فهرست منابع و مآخذ و یك گزارش عملی درج شده است. نگارنده خود معتقد است كه این دو مقالة نظری پیچیده، اما در عین حال مهم‌اند. نظریه ژاك لكان درباره فرآیند بینایی و نظریة رولان بارت در زمینة عكاسی همچنان برای من سنگین، اما قابل احترام است. بدیهی است می بایستی حوزة مطالعات دانشجویان عكاسی و همچنین خودم گسترش یابد تا این گونه موارد را بیشتر درك كنیم.

عنوان

صفحه

- پیشگفتار...........................................................................................................................................................

1

- مقدمه..............................................................................................................................................................

3

فصل اول – دستگاه بینایی............................................................................................................................

8

فصل دوم – ژاك لكان..................................................................................................................................

13

1-2- لحظة رویت چگونگی دیدن از دیدگاه ژاك لكان..................................................................

15

2-2- چشم – روشنایی..................................................................................................................................

29

فصل سوم – رولان بارت.............................................................................................................................

35

1-3- رویت در عكاسی از دیدگاه رولان بارت...................................................................................

38

فصل چهارم – دیدن در عكاسی................................................................................................................

45

1-4- خواستگاه عكاسی..................................................................................................................................

46

2-4- دیدن و مشاهده عكاس – هنرمند.............................................................................................

51

فصل پنجم – زیبایی شناسی در عكاسی.................................................................................................

62

1-5- گزینش كادر.........................................................................................................................................

63

2-5- نحوة ارائه عكس.................................................................................................................................

70

3-5- نگاه و معنا..............................................................................................................................................

72

فهرست منابع و مأخذ...................................................................................................................................

83

گزارش كار عملی...........................................................................................................................................

85