ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن

ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 46,250 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن 157 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا چهارشنبه 28 آبان


61 هزار تومان 46 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن می باشد.

هدف از این پایان نامه ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن می باشد.

 

 

مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی

   ویژگی معلم 
   یکی از وظایف خطیر معلم در تمامی سطوح و پایه های تحصیلی، نهادینه کردن این رویکرد در دانش آموزان است که تغییر در نظام فکری فرد یک امر طبیعی و جزئی از روند رشد و بلوغ اوست. ایجاد فضایی چالش انگیز در کلاس در قالب بحث های گروهی به دانش آموزان این فرصت را می دهد که ایده های متفاوت و شواهد مختلفی را تجربه کنند.     از دیدگاه جان دیویی  معلم نقش قبلی خود را از دست داده و به عنوان یک دوست و رفیق یا رابط در کنار فراگیران قرار می‌گیرد و آنها را وادار به تفکر می‌کند. او حفظ کردن را توجیه نمی‌کند و همان‌طور که سقراط کودک برده را وادار به حل مسأله یا استنباط ریاضی می‌کند معلم جدید سعی می‌کند به دیگران بیاموزد خود حقیقت را کشف کنند تا این ملکه ذهن آنها شود و همیشه برای آنها باقی بماند.

 

 


   معلم نقش فعالیت‌دهی دارد. او می‌خواهد از روش مناسب استعداد دانشور یا طلبه را بارور کند و به فعلیت برساند. او صرفاً نمی‌خواهد مطلب را تحویل یا ارائه دهد و لذا نقش تأثیر دارد و چیزی که در سنت ما وجود داشته بر خلاف چیزی است که امروزه می‌بینید. معلم باید راهی را برای شنونده باز کند که شنونده بتواند به سادگی به فعلیت برسد. همین‌طور ممکن است شاگرد حرف استاد را نپذیرد و معلم باید ظرفیت کافی برای مخالفت با دیدگاههای خود را داشته باشد.   در کلاس درس هم باید برای شاگردان این اطمینان حاصل شده باشد که اگر مطلبی را بر خلاف نظر معلم یا کلاس ابراز داشتند و از آن حمایت کردند مشکلی برای آنان بوجود نمی‌آید و در بحث‌ همه شاگردان به صورت منطقی به ارائه نظر‌ها و دیدگاههای خود می‌پردازند و کسی به خاطر عقیده خود مورد ملامت قرار نمی‌گیرد و کم کم شاگردان به این سطح برسند که اگر در جمعی نظری مخالف آنها داشتند ابراز کنند و با دلیل از آن دفاع کنند. (صادقی، 1387)

 

 

 


واژه نقد در میان عموم مردم، دو معنای متداول دارد. نخست، به معنای نگرستین در نکات منفی و در نهایت، "رد کردن" آنها، و دیگر، غلبه یافتن در بحث ها و مجادلات کلامی. مراد از "تفکر نقادانه" هیچ یک از اینها نیست. مراد از تفکر نقادانه که بهتر است آن را تفکر سنجشگرانه بنامیم:   
« قصد دائمی و پیوسته برای ارزیابی و بازنگری باورها، و بهبود استدلال های شخصی در نسبت با دلایل رقیب و داده-های جدید است. هدف تکنیک ها و ترفندهای ارایه شده در تفکر نقادانه، غلبه در بحث نیست؛ این فنون تنها وقتی سودمند خواهند بود که ما نخست، آنها را درباره خود بکار گیریم.» هدف  اساسی  در تفکر نقادانه روشن ساختن تعهدات ما در مقام یک متفکر؛ « خوش درخشیدن در اندیشیدن»؛ برای اندیشیدنی واقع بینانه ، روشن ، و مستدل است. هدف تفکر سنجشگرانه، بکارگیری روندی دقیق و ساختارمند در فهم و سنجش استدلال هاست.

 

 

 

 

    سنجشگرانه اندیشی، همه افراد جامعه را به ریزبینی و دقت نظر در بررسی دلایل دعوت می کند و می کوشد از آنها افرادی فعال، منعطف و اثرگذار بسازد. اگر در جامعه ای تفکر نقادانه حاکم نباشد، به تدریج سکه های تقلبی جای سکه های واقعی را می گیرد و آن وقت، دیگر معیاری برای « قیمتی بودن» نظرات، و داوری درباره ی آنها وجود ندارد. تفکر نقادانه می خواهد سطح عقلانیت عمومی جامعه را در نسبت با ادعاهای کاذب، اخبار شبه علمی، تبلیغات عوام -فریبانه، ادعاهای بی دلیل، دلایل نامربوط و پیش فرض های مشکوک، بالا ببرد.   در مقابل رویه ای که نقاداندیشی بدان دعوت می کند، دو دشمن دیرینه وجود دارد. نخست، خواندن و شنیدن منفعلانه،که بدون سبک سنگین کردن دلایل و ارزیابی شواهد، هر باوری را به حافظه می سپرد. نتیجه این رویه، داشتن ذهنی اسفنجی است، ذهنی که همه چیز را بدون غربالگری در خود جای می دهد. دومین رویه در مقابل تفکر نقادانه، رویه ی مخالفت صرف است، که در مواجهه با هر حرف تازه، که با باورهای قبلی شخص، در تعارض است، روندِ مخالفت در پیش می گیرد. این مهارت به دنبال رویه-ای است که از اولی فعال تر و از دومی بازتر باشد و بتواند در یک بی طرفیِ نسبی،-که لازمه سنجش عینی و بدون حُب و بُغض است،- به موضوع نزدیک شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و ) 
2-1- مقدمه
2-1-2- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
 2-1-2-1- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
 2-1-2-2-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند 
 2-1-2-3- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
 2-1-2-4- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
2-1-3- مبانی تفکر انتقادی
 2-1-3-1- مبانی فلسفی
 2-1-3-1-1- اندیشه های دورۀ کلاسیک
 2-1-3-1-2- اندیشه های دورۀ رنسانس 
 2-1-3-1-3- عصر روشن گری
 2-1-3-1-4- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه 
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت) 
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
 1- مبانی هستی شناختی
 2- مبانی انسان شناختی 
 3- مبانی معرفت شناختی 
 4- مبانی ارزش شناختی 
 2-1-3-2- مبانی روانشناختی 
 2-1-3-2-1- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
 2-1-3-2-2- دیدگاه ویگوتسکی 
2-1-4- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
 2-1-4-1- مؤلفه های تفکر انتقادی
 2-1-4-2- ضرورت توجه به هر دو مؤلفۀ تفکر انتقادی 
 2-1-4-3- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
2-1-4-4- رویکردهای تفکر انتقادی
2-1-4-4-1- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
 2-1-4-4-2- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوزۀ خاص
2-1-5- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی 
2-1-5-1- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
2-1-5-2- چرا فقدان تفکر انتقادی؟ 
2-1-5-3-پرورش تفکر انتقادی
 2-1-5-3-1- پرورش مهارت های تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-2- آموزش مبتنی بر دیالوگ
 2-1-5-3-3- بهره گیری از فنون طرح پرسش
 2-1-5-3-4- یادگیری مبتنی بر همیاری
 2-1-5-3-5- یادگیری بر مبنای حل مسأله
 2-1-5-3-6- آموزش بر مبنای مورد کاوی
 2-1-5-3-7- آموزش راهبردهای فراشناختی 
 2-1-5-3-8- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
 2-1-5-3-8-1- موانع تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-8-2- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی 
 2-1-5-3-9- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
2-1-6- سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-1- شیوه های سنجش تفکر انتقادی 
2-1-6-2- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
2-1-6-3- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی


يشينه تحقيقاتي 
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


سوالات احتمالی شما درباره ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن


چطور میتونم فایل ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 46 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن. پایان نامه تفکر انتقادی نظریه های تفکر انتقادی پرورش تفکر انتقادی در کودکان تفکر انتقادی از منظر قرآن و 

رﻧﺞ اﻗﻠﯿﻤﯽ اﺳﺖ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﮐﻼس درس ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آن ﮐﻪ روح ﺑﺸﺮ در ﻣﺎﻫﯿﺖ. ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﮐﻼس درس ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آن آن ﺗﻨﻔﺲ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﺎﻫﯿﺖ 

ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن. دسته بندی فایل: روانشناسی و علوم تربیتی کلمات کلیدی مطلب:پایان نامه تفکر انتقادی,نظریه های تفکر انتقادی 

ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن | 58381. انتشار در 2022-02-27 | ویرایش در 2020-11-30 | توسط Siamak ADN.

ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن دانلود هدف از این پایان مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی ویژگی معلم یکی از وظایف خطیر معلم 

ﺧﻮد از دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎی دﯾﻮﺋﯽ در ﺑﺎب ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﻬﺮه ﺑﺮده اﺳﺖ، ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی را ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﮐﻼس درس ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آن ﻣﯽ 

by کمالي حامد — دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی تحليل مؤلفه هاي مديريت کلاس درس مبتني بر تفکر انتقادي از ديدگاه دانشجويان و استادان دانشگاه شهيد بهشتي.

by علیپور · 2009 — جهت تحلیل داده ها از تکنیک های جداول توزیع فراوانی، شاخص های میانگین، انحراف استاندارد و از ازمون های تی، تک نمونه و فریدمن در آزمون فرضیات استفاده شد. نتایج 

هدف از این پایان نامه ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن می باشد. مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی ویژگی معلم یکی از وظایف خطیر 

by ماهروزاده · 2013 — معرفتشناسی پساساختارگرایی مبتنی بر کثرتگرایی، ساختارشکنی، تمرکززدایی از عقل، رد دوگانگی و توجه به زبان در ساخت دانش و حقیقت است. در اسلام حقیقت مطلق سرچشمه خلق 

Esfand 10, 1400 AP — لیپمن و کاربرد تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان | 58387 ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن · مبانی نظری و پیشینه 

آنچه در نهایت در کلاس های مجازی مان اجرا می شود، می تواند بیانگر باورها و نگرش های ما درباره ماهیت دانش و تعلیم و تربیت باشد. اگر باور داشته باشیم که دانش چیزی 

کلمات کليدي:تفکر انتقادی، مهارت های تفکر، تفکر راهبردی، تعلیم و تربیت، تفکر هرگاه مسألهای در کلاس درس مطرح شود و بکوشیم آن را حل کنیم، فکر می کنیم وقتی 

2-1-5-3-9- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی ویژگی پرسشنامه(بطور خلاصه): تعداد گویه ها: 40 تعداد مولفه: ندارد روایی و پایایی: دارد نحوه نمره 

اي. ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺴﻬﯿﻞ در اﻣﺮ. ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدي ﺷﻮد . ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل. ،. ﻣﯿﺰﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ داﯾﺮه. وار در ﮐﻼس. درس ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﺗﺎ ﺗﺒﺎدل اﻓﮑﺎر ﺑﻪ. راﺣﺘﯽ ﻣﯿﺴﺮ.

ج- سازماندهی و طراحی فضای کلاس درس. فضای آموزشی در پرورش مهارتهای تفکر انتقادی نقش بسیار ارزنده ای دارد. سازماندهی و آرایش کلاس درس به منظور ایجاد فضایی برای 

در ابتدای این مقاله به طور کامل دیدگاه و نظرات بزرگان و دانشمندان مختلف را در مورد ماهیت تفکر و اندیشه پرداخته و در ادامه به اهمیت تفکر در آموزش و پرورش و در 

پائول و الدر (2001) تفکر انتقادی را به عنوان یک فرایند انضباط ذهنی و مجموعه ای از مهارت ها برای 2-1-5-3-9- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی

ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن. هدف از این پایان نامه می باشد. مشخصات فایل تعداد صفحات157حجم277/154 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات