ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی

ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 38,000 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی 41 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا چهارشنبه 28 آبان


50 هزار تومان 38 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این تحقیق بررسی ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی می باشد.

هدف از این تحقیق بررسی ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی می باشد.
 

 


ابعاد ساختار سازمانی

پیچیدگی
پیچیدگی به میزان تفکیکی که در سازمان وجود دارد اشاره می‌کند تفکیک افقی به میزان تفکیک بین واحدهای سازمانی بر اساس موقعیت اعضاء سازمان، ماهیت وظایف آن‌ها و میزان تحصیلات و آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند، اشاره می‌نماید.


رسمیت
حدی که یک سازمان برای جهت‌دهی رفتار کارکنانش به قوانین، مقررات و رویه‌هایی متکی است رسمیت نام دارد. به‌عبارت‌دیگر رسمی بودن به میزان اسناد رسمی و مدارکی اطلاق می‌شود که در سازمان وجود دارد در این اسناد روش‌ها، شرح وظایف، مقررات و سیاست‌هایی را که در سازمان باید رعایت و اجرا نماید نوشته‌شده است.


تمرکز
 تمرکز به میزانی که تصمیم‌گیری در یک نقطه واحد در سازمان متمرکزشده است اشاره دارد، تراکم قدرت در یک نقطه دلالت بر تمرکز داشته و عدم تمرکز یا تراکم کم نشانه عدم تمرکز است.تمرکز به مسئله میزان پراکندگی اختیارات تصمیم‌گیری برمی‌گردد و نه تفکیک جغرافیایی سازمان، هنگامی‌که تصمیم‌گیری‌ها به سطوح پایین‌تر سازمان تفویض گردد، می‌گویند که سازمان غیرمتمرکز است اگر کارکنان رده پایین سازمان تصمیمات متعددی را اتخاذ نمایند ولی این تصمیمات به‌وسیله خط‌مشی‌ها برنامه‌ریزی‌شده باشند این امر خود میزان بالایی از تمرکز را نشان می‌دهد (همان).

 

 

 

 

 

در سازمان می‌تواند افراد را بر اساس نوع وظیفه، نوع محصول یا نوع مشتری گروه‌بندی و آن‌ها را در دوایر خاص قرار دهد. گروه‌بندی دوایر بر کارکنان سازمان اثرات زیاد می‌گذارد، زیرا آن‌ها می‌توانند سرپرست مشترکی داشته باشند، از منابع به‌صورت مشترک استفاده کنند و در مورد عملکردها مسئولیت مشترک بپذیرند و سرانجام اینکه، یکدیگر را معرف خود بدانند و تشریک‌مساعی نمایند. برای مثال، دریکی از شرکت‌های معروف آمریکایی (به نام آلبانی لادر) مدیر دایره ارتباطات به دایره بازاریابی منتقل گردید. او پس از پیوستن به گروه بازاریابی با فروشندگان همکاری می‌کرد تا میزان فروش را بالا ببرد. در این دایره او توانست، در رابطه با مسئله اعتبارات، آزادی عمل بیشتری برخوردار شود (البته در مقایسه با زمانی که در دایره امور مالی کار می‌کرد)(رابینز، 1380).

 

گروه‌بندی افراد بر اساس نوع وظیفه
افرادی که بدین گونه گروه‌بندی می‌شوند و درگروهی قرار می‌گیرند، برای انجام دادن وظایف یا کارهای مشابه همکاری می‌کنند، یا از نظر مهارت و میزان معلومات در سطح مشابهی هستند. برای مثال، همه‌کسانی که در دایره بازاریابی، تولید یا مهندسی کار می‌کنند زیر نظر یک سرپرست هستند. نمونه دیگر، همه کارگران دایره مونتاژ هستند که در یک گروه قرار می‌گیرند(دسلر، 1367).


 

 

گروه‌بندی افراد برحسب محصول
 با توجه به نوع محصولاتی که سازمان تولید می‌کند افراد گروه‌بندی یا سازمان‌دهی می‌شوند. همه‌کسانی که در دایره تولید خمیردندان (در یک شرکت دارویی کار می‌کنند) مثل بازاریاب‌ها، تولیدکنندگان و فروشندگان در یک گروه قرار می‌گیرند و زیر نظر یک مدیر اجرایی کار می‌کنند ولی در شرکت‌های بسیار بزرگ، مثل پپسی کولا، افراد با توجه به نوع محصول گروه‌بندی می‌شوند(همان).

 

 

 گروه‌بندی افراد بر اساس منطقه جغرافیایی
یعنی منابع موجود در سازمان را با توجه به نوع مشتری و ارباب‌رجوعی که باید به آن‌ها خدمات خاصی ارائه کرد گروه‌بندی می‌کنند؛ بنابراین، شاید همه فعالیت‌ها یا کارهایی که باید به یک‌نهاد دولتی ارائه شود بر عهده یک سرپرست یا یک مدیر گذارده می‌شود. برای مثال، سازمان همه فعالیت‌هایی را که در رابطه با بخش شرقی آمریکا یا کانادا انجام می‌دهد را در یک گروه قرار می‌دهد؛ و یا اینکه مدیران، از نظر استراتژیک صلاح خود را در این می‌بینند که منابع خود را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کنند که بتوانند نیازهای بخش خاصی از بازار (مثل بازرگانان یا ساکنان یک منطقه) را تأمین نمایند(همان).

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب


2-1) مقدمه    4
2-2) مباني نظري ساختار سازمانی    4
2-3) تعریف ساختار سازمانی    4
2-4) ابعاد ساختار سازمانی    8
2-4-1) پیچیدگی    8
2-4-2) رسمیت    9
2-4-2-1) فنون رسمی سازی    9
2-5) تمرکز    10
2-5-1) اهمیت عدم تمرکز    11
2-6) انواع ساختارهای سازمانی    12
2-6-1) ساختار ساده    13
2-6-2) بوروکراسی ماشینی    14
2-6-3) بوروکراسی حرفه‌ای    14
2-6-4) ساختاربخشی (شعبه‌ای)    15
2-6-5) ادهوکراسی (متخصص گرایی)    15
2-7) گروه‌بندی واحدهای سازمانی    16
2-7-1) گروه‌بندی افراد بر اساس نوع وظیفه    18
2-7-2) گروه‌بندی افراد برحسب محصول    18
2-7-3) گروه‌بندی افراد بر اساس منطقه جغرافیایی    18
2-7-4) گروه‌بندی چند محوری    19
2-8) ساختار مبتنی بر نوع وظیفه    19
2-9) ساختار مبتنی بر نوع محصول    21
2-10) ساختار پیوندی    25
2-11) ساختار ماتریسی    26
2-19) پیشینه تحقیق    29
2-19-1) تحقیقات انجام شده در داخل کشور    29
2-19-2) تحقیقات انجام‌شده در خارج    34

 


يشينه تحقيقاتي 
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


 


سوالات احتمالی شما درباره ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی


چطور میتونم فایل ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 38 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



هدف از این تحقیق بررسی ابعاد ساختار سازمانی و گروه بندی واحدهای سازمانی می باشد. گروه‌بندی دوایر بر کارکنان سازمان اثرات زیاد می‌گذارد، زیرا آن‌ها 

ساختار سازمانی، تعیین‌کننده جایگاه افرادی است که به‌‌صورت گروهی در یک واحد کار می‌کنند و به گروه‌بندی یا تقسیم‌بندی واحدهایی که در کل سازمان وجود دارد، 

6 days ago — ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﻣﻮرد ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. ﺗﺤﻘﯿﻖ درﺑﺎره ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. اﺑﻌﺎد ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. اﻧﻮاع ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. ﮔﺮوه ﺑﻨﺪی واﺣﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ.

Khordad 1, 1399 AP — این یکی دیگر از ساختار معمول است که در آن سازمانها با یک نوع خاص محصول، سازماندهی می شوند. هر دسته محصول به عنوان یک واحد جداگانه در نظر گرفته 

ابعاد ساختاری به طور سنتی براساس سه بعد رابطه رسمی: سلسله مراتبی، کار ویژه ای و بعد سلسله مراتبی: رتبه های نسبی واحدهای سازمانی را به طریقی مشابه نمودار 

Khordad 9, 1400 AP — تخصص گرایی به گروه بندی دقیق وظایفی که به وسیله ی یک فــرد انجام می شــود، برمی گردد. تخصص گرایی به دو شیوه صورت می گیرد. مشهورترین شکل آن، از 

Bahman 25, 1399 AP — ساختار سازمانی متناسب با سازمان یکی از عوامل مهم و اساسی جهت دستیابی سازمان‌ها از نظر تكنولوژي توليد به سه گروه توليد واحدهای محصول 

ابعاد سازماني به دو گروه طبقه بندي مي شوند.ابعاد ساختاري و ابعاد محتوايي. ابعاد ساختار سازماني: ابعاد ساختاري بيان كننده ويژگي هاي دروني يك سازمان هستند آن 

Mehr 13, 1392 AP — به درجه ای از تفکیک بین واحدها براساس افراد و‌ کاری که انجام می‌دهند و تحصیلات و آموزشی که دارند ،‌ دلالت می کند. وقتی سازمان به دانش و 

by نداسادات جعفری · 2021 — ساختار سازماني شاما سه بعد پیچیدگي، تمركز و رسمیت است كه هدف از تحقیق طبقه بندي شده بود مناسب نسبت به محیط و حل تعارضات بین واحدها را داشته باشد.

Khordad 15, 1401 AP — ابعاد سازمانی به دو گروه طبقه بندی می شوند: ساختاری و محتوایی. ابعاد ساختاری بیان کننده ویژگیهای درونی یک سازمان است که مبنایی به دست می دهد 

Ordibehesht 14, 1397 AP — به گروه بندي دقيق وظايفي كه به وسيله يك فرد انجام مي شود ، بر مي گردد . تفكيك عمودي [6] : به عمق يا ارتفاع ساختار سازمان اشاره دارد .

قبل از هر چیز لازم است تا ابعاد ساختار سازمانی را شرح دهیم سپس شاخص های هر است، وظایف سازمانی در بخش های وظیفه ای گروه بندی شده اند، اختیار متمرکز است 

خلاصه فصل چهارم کتاب تئوری سازمان رابینز - ابعاد ساختار سازمانی. بخش بندی : شیوه ی گروه بندی متخصصین که معمولا سازمان ها به مدد آن فعالیت ها را به طور 

Bahman 1, 1397 AP — در ساختار خطی دپارتمانی، که با عنوان ساختار وظیفه‌ای (functional structure) هم شناخته می‌شود، کارمندان مربوطه و سرپرستان بر اساس وظایف گروه‌بندی 

by فاطمی‌نسب · 2019 — هدف از این مطالعه؛ بررسی رابطه ابعاد ساختاری سازمان(تمرکز، رسمیت و پیچیدگی)با تسهیم دانش در خبرگزاری ج.ا.ا(ایرنا)میباشد. روش این پژوهش کاربردی و از نوع