تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی

تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 44,000 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی 60 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا چهارشنبه 28 آبان


58 هزار تومان 44 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی می باشد.

هدف از این پایان نامه تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی می باشد.

 

 

 

 

 

ادوارد گلاسر که در اندیشۀ خود از دیدگاه های دیوئی در باب تفکر انتقادی بهره برده است، تفکر انتقادی را این گونه تعریف می کند: 1. تمایل برای بررسی موضوع ها و مشکلات به یک روش اندیشمندانه که در حوزۀ تجارب شخص رخ می دهد.  2. دانش روش های بررسی و استدلال منطقی و در نهایت   3. مهارت های به کارگیری این روش ها (واتسون – گلاسر، 1980)   پائول و الدر (2001) تفکر انتقادی را به عنوان یک فرایند انضباط ذهنی و مجموعه ای از مهارت ها برای پردازش و گسترش اطلاعات و باورها تعریف می کنند. بر این اساس، تفکر انتقادی، فرایندی است که اندیشنده را قادر می سازد تا به خلق و ارزیابی عملکرد ذهنی بپردازد.  

 چافی(2003) تفکر انتقادی را هم به عنوان فلسفۀ آموزش و پرورش و زمینۀ مطالعاتی و هم به عنوان یک روش پژوهش معرفت شناختی تعریف می کند. او استدلال می کند که تفکر انتقادی ایده ایست با چارچوب نظری خاص خود که برای سازماندهی تجارب، شکل دهی دانش و بسط فلسفۀ زندگی به کار می رود. او تفکر انتقادی را به عنوان تلاش های سازمان یافته، ارادی و فعال فرد تعریف می کند که به منظور شفاف کردن و اصلاح درک خود از طریق ارزیابی دقیق اندیشه های خود و دیگران صورت می گیرد. (نیستانی و امام وردی،1392،ص:26)

 

 

 

 

 

موانع تفکر و تعقل انتقادی در تربیت اسلامی

   در این بخش از بحث به تنها مورد استعمال ریشه « ف ک ر » در معنای منفی اشاره می نماییم. در سوره مدّثر آیات 19 تا 22، ریشه « ف ک ر » در باب تفعیل به کار رفته است و معنایی منفی و غیر ارزشی به خود گرفته است. در آیه 18 سوره مدّثر آمده است:                                     
إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ (18) فَقُتِلَ کَيْفَ قَدَّرَ (19)ثُمَّ قُتِلَ کَيْفَ قَدَّرَ (20) ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ (22) ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَکْبَرَ (23) فَقَالَ إِنْ هذَا إِلاَّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ (24) إِنْ هذَا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ (25) 
او [برای باطل کردن دعوت قرآن] اندیشید و [آن را] سنجید. پس مرگ بر او باد، چگونه سنجید؟ باز هم مرگ بر او باد، چگونه سنجید؟آن گاه نظر کرد، سپس چهره درهم کشید و قیافه نفرت آمیز به خود گرفت، آن گاه [از قرآن] روی گردانید و تکبّر ورزید؛ پس گفت: این قرآن جز جادویی که از جادوگران پیشین حکایت شده چیزی نیست، این جز سخن بشر نمی باشد. 
   

 

  آیات فوق در وصف « ولید بن مغیره » نازل شده است و او را اهل « تفکیر » نامیده است. مطابق این معنا، اهل تفکیر فکر مي کنند، استنتاج و حسابگري دارند، ولي براي رسيدن به هدفي شيطاني و در واقع بد فکر مي کنند. در قرآن کريم، «تفکر»؛ يعني خوب فکر کردن و « تفکير »؛ يعني بد فکر کردن. پس وليد، فکر ميکند، اما در جهت باطل. اگر او براي رسيدن به امری صالح فکر مي کرد، فکرش مذموم نبود و خداوند اينطور از آن تعبير نميکرد( طوسي، 177، به نقل از لسانی، 1388) خداوند، اين مورد فکر کردن را -که با ساير « تفکر » هاي قرآن متفاوت است- با سیاقی متفاوت مي آورد. آنچه مشخص مي کند تفکر مي کنيم يا تفکير، شرایط قلبي ماست، قلب بيمار نمي تواند، تفکر کند، بلکه حالت کار و فعاليت فکري انسان « تفکير » مي شود.

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعقل و تفکر در قرآن و روایات34
2-2-1- مقدمه 128
2-2-2-اهمیت تفکر نقادانه در قرآن و روایات128
2-2-3- مفهوم تفکّر در لغت
2-2-4-مفهوم تفکّر در قرآن
2-2-5- رابطه مفهوم قرآنی « تفکّر» با « تعقّل» و مراتب آنها 
2-2-6-تفکر انتقادی در تربیت اسلامی 
2-2-6-1-مراحل تفکر و تعقل انتقادی
2-2-6-1-1-مرحله اول : سمع و نظر نقادانه 
2-2-6-1-2-مرحله دوم : ارزیابی مشاهدات و شنیده ها
2-2-6-1-3-مرحله سوم : عبرت و تذکر
2-2-6-1-4- مرحله چهارم : برداشت آیه گونه از حقایق عالم
2-2-6-1-5- مرحله پنجم:تعقل انتقادی:شکل گیری نظام معیارتوحیدی 
 2-2-6-2- موانع تفکر و تعقل انتقادی در تربیت اسلامی


يشينه تحقيقاتي 
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


سوالات احتمالی شما درباره تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی


چطور میتونم فایل تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 44 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی. تعقل و تفکر در قرآن و روایات تفکر انتقادی در تربیت اسلامی مراحل تفکر و تعقل انتقادی مفهوم تفکر 

هدف از این پایان نامه تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی می باشد. مشخصات فایل. تعداد صفحات, 60. حجم, 167/ 

مرحله پيش عملياتي (از دو تا هفت سالگي): رشد عقلي سرعت مي گيرد، ولي تعقل هنوز تعقل پيش با ورود كودك به هفت سالگي و آغاز مراحل آموزش رسمي، وي خود را براي 

از جمله آن عناصر و آسیب‌ها فراتاریخی بودن، اسطوره‌ای بودن، ناسازگاری با ایمان، عصبیت و دگماتیک بودن عقل دینی و است. در ادامه به نقد و بررسی دیدگاه‌های 

Ordibehesht 20, 1401 AP — تبیین نقاط اشتراک و افتراق رویکرد تفکر انتقادی و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی · تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی · سیر 

Shahrivar 11, 1397 AP — حسین خطیبی * چکیده گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب یکی از روش‌های بینشی تربیت عقلانی است؛ اما با توجه به تأکید برخی از 

Aban 1, 1399 AP — بهر حال دین اسلام بر تفکر و تفکر انتقادی تأکید فراوان نموده است. به اندازه ای که تعقّل و تفکر افزایش پیدا کند، افعال انسان از تأثیرپذیری 

تفكر بتنهايي راه به جايي نميبرد و با تعقل است كه توانمند ميشود و ميتواند موانع را از بررسي تأثير آموزش فلسفه بر ارتقاي مهارتهاي پرسشگري و تفكر انتقادي 

Khordad 2, 1401 AP — کرسی‌ آزاداندیشی اساتید و دانشجویان با عنوان «بررسی اندیشه‌های شهید این استاد دانشگاه، با اشاره به نقد مارکسیسم توسط شهید مطهری تاکید 

بنا بر اين رويکرد کلان در مواجهه با مدرنيته،که به نظر می رسد با توجه به شواهد زيرا انسان در نگرش اسلامي موجودي است برخوردار ازآزادي، قدرت تفکر و تعقل و 

دانلود تحقیق با موضوع روش سیمپلکس (Simplex Method)،در قالب word و در 48 صفحه، تفکر و تعقل انتقادی و بررسی مراحل آن با تاکید به متون اسلامی رفتن به سايت 

by شمشیری · 2014 — ﺑﺮرﺳﯽ. اﻣﮑﺎن ﻫـﻢ. ﮐﻨـﺎري ﺗﻔﮑـﺮ اﻧﺘﻘـﺎدي و ﺗﺠﺮﺑـﻪ. دﯾﻨـﯽ در ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ. ﺗﺮﺑﯿـﺖ دﯾﻨـﯽ ﺷـﻮد ﮐـﻪ ﺑـﺎ ﻗـﻮه. ﻋﻘـﻞ و. ﺗﺮازوي ﻧﻘﺪ ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب دﺳﺖ. ﺑﺰﻧﺪ. ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑـ.

این روی بزرگ ترین رهاوردی که دین اسلام در مقایسه با سایر ادیان دارد همین تکیه و اعتماد بر عقل و دانش تجربی است . بگونه ای که ظهور دین اسلام را به عنوان ظهور