بررسی عوامل موثر بر روی رابطه رضایت و وفاداری مشتریان محصولات سریع المصرف
سازمان ها به دنبال رضایتمندی مشتریانشان هستند زیرا نتیجه اصلی فعالیتهای بازاریابی رضایت است. و به عنوان ارتباطی بین مراحل مختلف رفتار خرید مصرف کننده عمل می کند و شرکتها می بایست با راضی نگه داشتن مشتریانشان فعالیتهایشان را توسعه دهند تا اینکه در محیط های تجاری بتوانند مزایا برای خود بدست آورند و خروجی اصلی رضایت وفاداری است در عصر جدید توجّه به رشد و توسعه وفاداری مشتریان به عنوان عامل مهمی در استراتژی بازاریابی شرکتها که منجر به حفظ مشتریان فعلی می شود افزایش یافته است.(McMullan& Gilmore, 2008) سازمانها با وفادار کردن مشتریانشان می توانند سهم بازار زیاد و مزیت رقابتی پایداری حاصل کنند ولی طیف وسیعی از عوامل مختلف به طور همزمان روی رضایت مشتریان و وفاداری آنها تأثیر می گذارند که گاهی موجب تضعیف و یا تقویت این رابطه می شوند بنابراین سؤال اصلی تحقیق این است که:
ü چه عواملی بر رابطه رضایت با وفاداری مشتریان تأثیر دارند؟
سوالات فرعی که در چهار چوب سوال اصلی مطرح شده اند:
ü متغیرهای قطعیت[1]، دانش عینی مشتریان[2] و ریسک های ادارک شده چه تاثیری بر روی رابطه رضایت با وفاداری مشتریان دارند؟
ü عوامل اعتماد[3] , کیفیت خدمات ادراک شده[4]، ارزش مشتریان شامل ارزش اجتماعی، احساسی، پولی و عملکردی و تکرار مصرف و سهولت در خرید چه تاثیری بر روی رضایت مشتریان دارند؟
ü روابط مستمر و پایدار[5]و هزینه های تغییر [6]و اعتماد چه تاثیری برروی وفاداری مشتریان دارند؟
ü تکرار مصرف [7]و سهولت در خرید[8]چه تأثیر بر روی روابط مستمر و پایدار مشتریان می گذارند؟
فهرست مطالب
|
فصل اول |
||
2 |
1-1-مقدمه |
||
3 |
1-2-بیان مسئله |
||
4 |
1-3-پیشینه تحقیق |
||
4 |
1-3-1-پیشینه داخلی |
||
4 |
1-3-2-پیشینه خارجی |
||
5 |
1-4-بیان اهمیت و ضرورت |
||
6 |
1-5-اهداف تحقیق |
||
6 |
1-5-1-هدف اصلی |
||
6 |
1-5-2-اهداف فرعی |
||
7 |
1-5-3-هدف کاربردی |
||
7 |
1-5-4-هدف ارمانی |
||
7 |
1-6-چهارچوب نظری |
||
15 |
1-7-مدل تحلیلی تحقیق |
||
16 |
1-8-فرضیات تحقیق |
||
17 |
1-9-روش تحقیق |
||
17 |
1-10-جامعه آماری |
||
17 |
1-11-روش نمونه گیری |
||
18 |
1-12-ابزار گرد اوری اطلاعات |
||
18 |
1-13-روش تجزیه وتحلیل داده ها |
||
18 |
1-14-تعریف واژه ها و مفاهیم |
||
|
فصل دوم |
||
|
بخش اول |
||
23 |
1-2-مقدمه |
||
24 |
2-2-سیر تکاملی رویکردهای بازاریابی |
||
24 |
2-2-1- رویکرد معامله ای (سنتی) |
||
24 |
2-2-2- رویکرد بازاریابی رابطه مند |
||
25 |
2-2-2-1-استراتژی های بازاریابی رابطه مند |
||
26 |
2-2-3- رویکرد بازاریابی مبتنی بر همکاری |
||
27 |
2-3-ارتباط بازاریابی رابطه مند و وفاداری مشتریان |
||
33 |
2-3-1-وفاداری |
||
34 |
2-3-2-اهمیت وفاداری |
||
35 |
2-3-4-توسعه وفاداری مشتریان |
||
36 |
2-3-5-مزایای حاصل از وفاداری مشتریان |
||
37 |
2-4-رضایت مشتری |
||
44 |
2-5-تعاریف اعتماد |
||
45 |
2-5-1-دیدگاه های مختلف به اعتماد |
||
46 |
2-5-2-اعتماد در بخش خدمات |
||
46 |
2-6-ارزش مشتری |
||
52 |
2-7-ریسک ادراک شده |
||
53 |
2-7-1-ابعاد مختلف ریسک |
||
54 |
2-8-دانش مشتری |
||
58 |
2-9-هزینه های تعویض |
||
59 |
2-9-1-انواع هزینه های تعویض |
||
61 |
2-10-روابط مستمر |
||
63 |
2-11-سهولت در خرید |
||
64 |
2-12-تکرار مصرف |
||
64 |
2-13-قطعیت |
||
65 |
|
||
66 |
2-14-1خدمت |
||
66 |
2-14-2-کیفیت خدمات |
||
70 |
2-14-2-1-ابعاد و عوامل کیفیت خدمات |
||
71 |
2-14-2-2-اندازه گیری کیفیت خدمات |
||
72 |
بخش دوم:پیشینه تحقیق |
||
|
فصل سوم |
||
80 |
3-1- مقدمه |
||
81 |
3-2- روش تحقیق |
||
83 83 |
3-2-1 قلمرو تحقیق 3-3جامعه اماری |
||
84 |
3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه تحقیق |
||
85 |
3-4-2-حجم نمونه |
||
88 |
3-5 -روش و ابزار جمع آوری داده های تحقیق |
||
89 |
3-5-2- ابزار سنجش |
||
91 |
3-6-مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق |
||
92 |
3-7- سنجش روایی پرسشنامه |
||
92 |
3-7-1-روایی صوری |
||
93 |
3-7-2-روایی سازه |
||
93 |
3-7-3-روایی همگرا |
||
94 |
3-7-4-روایی محتوا |
||
96 |
3-8 سنجش پایایی پرسشنامه |
||
98 |
3-9-روش تجزیه و تحلیل داده ها |
||
99 |
3-9-1-روش مدل معادلات ساختاری |
||
100 |
3-2-9-نرم افزار لیزرل |
||
101 |
3-9-3--مدل اندازه گیری یا تحلیل عاملی تائیدی |
||
|
فصل چهارم |
||
103 |
مقدمه |
||
104 |
4-1 بخش اول : آمار توصیفی |
||
104 |
4-1-1ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان |
||
104 |
4-1-1-1متغیر جنسیت |
||
105 |
4-1-1-2 متغیر وضعیت تأهل |
||
105 |
4-1-1-3 متغیر سن |
||
107 |
4-1-1-4 متغیر سطح تحصیلات |
||
108 |
4-1-1-4 متغیر شغل |
||
109 |
4-1-1-6 بررسی وضعیت نرمال بودن تک متغیره |
||
|
بخش دوم: آمار استنباطی |
||
112 |
4-2 اعتبار سنجی مدل تحقیق با مدل معادلات ساختاری |
||
164 |
4-2-2 مدل ساختاری(مدل تحلیل مسیر)کل |
||
|
فصل پنجم |
||
197 |
مقدمه |
||
197 |
5-1- یافتههای توصیفی تحقیق |
||
197 |
5-1-1- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان |
||
198 |
5-2- نتایج آزمون فرضیههای پژوهش و تفسیر آنها |
||
216 |
5-3- پیشنهادات |
||
216 |
5-3- 1- پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق |
||
218 |
5-3- 2- پیشنهادات جهت تحقیقات آتی |
||
218 |
5-3- 3- پیشنهادات برای مدیران |
||
220 |
منابع |
||
225 |
پیوست ها |
||
226 |
پیوست الف:پرسشنامه جهت سنجش اعتبار محتوا |
||
231
|
پیوست ب:پرسشنامه پژوهش
|
فهرست جداول
صفحه |
عنوان |
33 |
2-1- تعاریف وفاداری |
43 |
2-2-جدول نوآوری ها در مدل اسکمپر |
44 |
2-3-تعارف اعتماد |
77 |
2-4خلاصه پیشینه تحقیق |
87 |
3-1تعیین حجم نمونه |
90 |
3-2 شاخصها ومنابع پرسشنامه |
95 |
مورد قبول ارزیابان CVR 3-3حداقل |
95 |
3- 4نتایج مرتبط با نسبت اعتبار محتوای بدست آمده برای سوالات پرسش نامه |
97 |
3- 5آزمون آلفای کلی كرونباخ برای پایایی پرسشنامه |
98 |
3- 6ضرایب هر یک از سازه ها با کل آزمون آلفای کرونباخ پرسشنامه مشتریان |
106 |
4-1درصد فراوانی متغیر سن |
107 |
4-2 درصد فراوانی متغیرتحصیلات |
108 |
4-3 درصد فراوانی متغیر شغل |
109 |
4-4 آزمون های بررسی نرمال بودن توزیع متغیر های تحقیق |
110 |
4-5 آماره های توصیفی درباره هر یک از متغیر های تحقیق |
111 |
4-6 بررسی کفایت نمونه |
116 |
4-7 تفاوت مقادیر کای اسکویر در تعیین اثر بخشی اصلاح مدل اولیه اندازه گیری |
119 |
4-8 نتایج مدل اندازه گیری متغیرهای تکرار مصرف و سهولت در خرید |
121 |
4-9 شاخصهای برازندگی مدل اندازه گیری متغیرهای تکرارمصرف و سهولت در خرید |
123 |
4-10 تفاوت مقادیر کای اسکویر در تعیین اثر بخشی اصلاح مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای رضایت مشتری و روابط مستمر |
126 |
4-11 نتایج مدل اندازه گیری متغیرهای رضایت مشتری و روابط مستمر |
127 |
4-12 شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغیر کیفیت خدمات |
129 |
4-13تفاوت مقادیر کای اسکویر در تعیین اثر بخشی اصلاح مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای ارزش عملکردی و ارزش عاطفی |
132 |
4-14 نتایج مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش عملکردی و ارزش عاطفی |
133 |
4-15 شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش عملکردی و عاطفی |
136 |
4-16 نتایج مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش اجتماعی و ارزش مالی |
137 |
4-17 شاخصهای برازندگی مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش اجتماعی ومالی |
139 |
4-18 تفاوت مقادیر کای اسکویر در تعیین اثر بخشی اصلاح مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای کیفیت و اعتماد |
142 |
4-19 نتایج مدل اندازه گیری متغیرهای کیفیت و اعتماد |
143 |
4-20 شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغییرهای کیفیت و اعتماد |
146 |
4-21 تفاوت مقادیر کای اسکویر در تعیین اثر بخشی اصلاح مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای هزینه تعویض و وفاداری |
149 |
4-22 نتایج مدل اندازه گیری متغیرهای هزینه تعویض و وفاداری |
150 |
4-23 شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغییرهای هزینه تعویض و وفاداری |
153 |
4-24 تفاوت مقادیر کای اسکویر در تعیین اثر بخشی اصلاح مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای ریسک ادراک شده |
156 |
4-25 نتایج مدل اندازه گیری متغییر ریسک ادراک شده |
157 |
4-26 شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغیرهای ریسک سلامتی و عملکردی |
160 |
4-27 نتایج مدل اندازه گیری متغیرهای قطعیت و دانش عینی |
161 |
4-28 شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری متغیرهای قطعیت و دانش عینی |
162 |
4-29 بررسی مقادیر میانگین واریانس استخراج شده |
162 |
4-30 بررسی پایایی مقیاس های مورد استفاده با استفاده از پایایی ترکیبی |
173 |
4-31 ضرایب مسیر اثرات کل سازه ها و معنی داری پارامتر های برآورد شده |
187 |
4-32 شاخص برازندگی مدل ساختاری |
188 |
4-33 جدول توافقی بین متغییر های تحقیق با جنسیت، سن، شغل، تحصیلات و تاهل |
215 |
5-1-فرضیه های تحقیق در یک نگاه |
فهرست نمودارها
صفحه |
عنوان |
104 |
4-1 درصد فراوانی متغیر جنسیت |
105 |
4-2 درصد فراوانی متغیر وضعیت تأهل |
106 |
4-3 درصد فراوانی متغیر سن |
107 |
4-4 درصد فراوانی متغیرتحصیلات |
108 |
4-5 درصد فراوانی متغیر شغل |
فهرست اشکال
صفحه |
عنوان |
15 |
1-7-مدل تحقیق |
38 |
2-1-روش های اندازه گیری رضایت مشتری |
40 |
2- 2 -مدل کانو |
42 |
2-3 مدل شاخص رضایت مشتری در کشور سوئد |
48 |
2-4-ارزش مشتری |
50 |
2-5 رضایت مشتری ناشی ارزش دریافتی |
57 |
2-6 مدل نوناکار و تاکایوچی |
115 |
4-1 مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای تکرار مصرف و سهولت در خرید قبل از اصلاح |
117 |
4-2مدل اندازه گیری متغیرهای تکرار مصرف و سهولت در خرید (پس از اصلاحات) |
118 |
4-3مقدیر تی برای بررسی معنی داری بار های عاملی مدل اندازه گیری متغیرهای تکرار مصرف و سهولت در خرید |
122 |
4-4 مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای رضایت مشتری و روابط مستمر |
124 |
4-5 مدل اندازه گیری متغیرهای رضایت مشتری و روابط مستمر اشباع شده(پس از اصلاحات) |
125 |
4-6 مقادیرتی برای بررسی معنی داری بار های عاملی مدل اندازه گیری متغیرهای رضایت مشتری و روابط مستمر |
128 |
4-7 مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای ارزش عملکردی و ارزش عاطفی |
130 |
4-8 مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش عملکردی و ارزش عاطفی اشباع شده(پس ازاصلاح) |
131 |
4-9مقادیر تی برای بررسی معنی داری بار های عاملی مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش عملکردی و ارزش عاطفی |
134 |
4-10 مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش اجتماعی و ارزش مالی در حالت استاندارد |
135 |
4-11 مدل اندازه گیری متغیرهای ارزش اجتماعی و ارزش مالی برای بررسی مقادیر در حالت معنی داری |
138 |
4-12 مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای کیفیت و اعتماد |
140 |
4-13 مدل اندازه گیری متغیرهای کیفیت و اعتماد اشباع شده(پس از اصلاحات) |
141 |
4-14مقادیر تی برای بررسی معنی داری بار های عاملی مدل اندازه گیری متغیرهای کیفیت و اعتماد |
145 |
4-15 مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای هزینه تعویض و وفاداری |
147 |
4-16 مدل اندازه گیری متغیرهای هزینه تعویض و وفاداری اشباع شده(پس از اصلاحات) |
148 |
4-17مقادیر تی برای بررسی معنی داری بار های عاملی مدل اندازه گیری متغیرهای هزینه تعویض و وفاداری |
151 |
4-18 مدل اولیه اندازه گیری متغیرهای ریسک ادراک شده |
154 |
4-19 مدل اندازه گیری متغیر ریسک ادراک شده(پس از اصلاحات) |
155 |
4-20-مقادیرتی برای بررسی معنی داری بار های عاملی مدل اندازه گیری متغیر ریسک ادراک شده |
158 |
4-21 مدل اندازه گیری متغیرهای قطعیت و دانش عینی در حالت استاندارد |
159 |
4-22 مقاذیر تی مدل اندازه گیری متغیرهای قطعیت و دانش عینی |
165 |
4-23 مدل عمومی لیزرل(مدل تحلیل مسیرکل بدون اثر تعدیلی) |
166 |
4-24- بررسی معنی داری ضرایب مسیر برآورد شده در مدل مسیر بدون اثر تعدیلی |
167 |
4-25 مدل عمومی لیزرل(مدل تحلیل مسیر) با اثر تعدیلی متغیر ریسک |
168 |
4-26-مقادیرتی برای بررسی معنی داری ضرایب مسیر برآورد شده در مدل با اثر تعدیلی متغیر ریسک |
169 |
4-27 مدل عمومی لیزرل(مدل تحلیل مسیر) با اثر تعدیلی متغیر قطعیت |
170 |
4-28- بررسی معنی داری ضرایب مسیر برآورد شده در مدل با اثر تعدیلی متغیر قطعیت |
171 |
4-29 مدل عمومی لیزرل(مدل تحلیل مسیر) با اثر تعدیلی متغیر دانش |
172 |
4-30- بررسی معنی داری ضرایب مسیر برآورد شده در مدل با اثر تعدیلی متغیر دانش |