بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر

بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 43,500 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر 112 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا سه‌شنبه 11 اردیبهشت


57 هزار تومان 44 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر می باشد

هدف از این پایان نامه بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر می باشد
 

 

بنا به تعریف انجمن فلسفی امریکا تفکر انتقادی شامل دو مؤلفه مهارت‌های شناختی و فراشناختی و گرایش‌های عاطفی  است (انجمـن فلسفـی امریکا، 1990). نه تنها یک متفکـر نقـاد نیازمند برخورداری از مهارت‌های شناختی و فراشناختی است، بلکه باید به استفاده از این مهارت‌ها تمایل و گرایش داشته باشد. ادامه بحث، به این مؤلفه‌ها به طور جداگانه می‌پردازد. 

 

 

 

 


 

مؤلفه مهارتی تفکر انتقادی

همانگونه که در بیانیه توافقی هیأت متخصصـان پروژه دلفی آمده است، این متخصصان مهارت‌های اساسی تفکر انتقادی را مهارت‌های تعبیر و تفسیر، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، استنباط یا نتیجه‌گیری، توضیح‌دهی و خودتنظیمی ‌می‌دانند. در این بیانیه مهارت تعبیر و تفسیر به صورت «درک و بیان معنا یا اهمیت انواع گسترده‌ای از تجربیات، موقعیت‌ها، اطلاعات، رویدادها، قضاوت‌ها، آداب و رسوم، عقاید، قوانین، روش‌ها یا معیارها» (ص. 6) تعریف می‌شود. منظور از مهارت تجزیه و تحلیل «شناسایی روابط استنباطی که به نظر می‌رسند بین گفته‌ها، سؤالات، مفاهیم، توصیفات یا اشکال دیگر بازنمایی‌ها  - به قصد بیان عقاید، قضاوت‌ها، تجربیات، دلایل، اطلاعات و باورها- وجود دارند و یا واقعاً وجود دارند» (ص. 7) است. مهارت ارزیابی به «ارزیابی اعتبار گفته‌ها یا بازنمایی‌های دیگری که توصیفی از ادراک، تجربه، موقعیت، قضاوت، عقاید یا باورهای فرد هستند و ارزیابی قدرت منطقی روابط استنباطی‌ای که بین گفته‌ها، توصیفات، سؤالات یا دیگر اشکال بازنمایی به نظر می‌رسند» (ص. 8) برمی‌گردد.

 

 

 

 منظور از مهارت استنباط یا نتیجه‌گیری «شناسایی و به دست آوردن عناصر مورد نیاز برای بیرون کشیدن نتیجه‌گیری‌های خرمندانه؛ شکل دادن به حدسیات و فرضیات؛ در نظر گرفتن اطلاعات مرتبط و بیرون کشیدن پیامدهای ناشی از اطلاعات، گفته‌ها، اصول، شواهد و مدارک، قضاوت‌ها، عقاید، باورها، مفاهیم، توصیفات، سؤالات یا دیگر اشکال بازنمایی» (ص. 9) است. مهارت توضیح به صورت «بیان نتایج استدلال فرد؛ دلیل آوردن برای آن استدلال با توجه به ملاحظات مربوط به شواهد و مدارک، ملاحظات مفهومی، روش‌شناختی، معیارشناختی و بافت‌شناختی که نتیجه‌گیری‌های فرد بر مبنای آنها قرار دارند؛ مطرح کردن استدلال به شکل بحث و تبادل‌نظرهای متقاعده‌کننده» (ص. 10) تعریف می‌شود و در آخر، منظور از مهارت خودتنظیمی‌«خودآگاهی نسبت به بازبینی فعالیت‌های شناختی خود، عناصر مورد استفاده در آن فعالیت‌ها و نتایج بیرون کشیده شده به خصوص از طریق به کارگیری مهارت‌های تجزیه و تحلیل و ارزیابی در مورد قضاوت‌های استنباطی خود با زیر سؤال بردن، تأیید کردن، اعتبار‌یابی کردن یا تصحیح کردن دلایل یا نتیجه‌گیری‌های خود» (انجمن فلسفی امریکا، 1990، ص. 10) است.

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب
تعریف عملیاتی تفکر انتقادی دانشجویان

2-1- تاريخچه و مباني نظري تفکر انتقادی    44
2-1-1- تفکر انتقادی     45
2-1-1-1- تلاشی در جهت ارائه تعریفی مورد توافق همگان:
 پروژه تحقیقاتی دلفی در سال 1990    48
 2-1-1-1-1- مؤلفه‌های تفکر انتقادی    50
2-1-1-1-1-1- مؤلفه مهارتی تفکر انتقادی    50
2-1-1-1-1-2- مؤلفه گرایشی تفکر انتقادی    52
2-1-1-1-1-2-1- مفهوم گرایش    52
2-1-1-1-1-2-2- گرایش‌های تفکر انتقادی    54
2-1-1-1-1-2-3- سنجش گرایش‌های تفکر انتقادی     55
2-1-1-1-1-3- رابطه مؤلفه مهارتی و مؤلفه گرایشی تفکر  انتقادی     56
2-1-1-2- عمومی بودن تفکر انتقادی در مقابل اختصاص داشتن آن به زمینه‌ای خاص     57
2-1-2- تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر    58
2-2- تحقیقات پیشین در زمینه عوامل تأثیرگذار بر گرایش‌های تفکر انتقادی    60
2-2-1- رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و گرایش‌های تفکر انتقادی    61
2-2-2- رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و ابعـاد الگـوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد     75
2-2-3- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد و گرایش‌های تفکر انتقادی    81
2-2-3-1- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و گرایش‌های تفکر انتقادی    82
2-2-3-2- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات دانشجـو- استـاد و گرایش‌های تفکر انتقادی    85
2-2-4- رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد  و ارضای نیازهای روان‌شناختی پایه    88
2-2-5- رابطه بین ارضـای نیـازهـای روان‌شنـاختی پـایـه و گرایش‌های تفکر انتقادی    96
2-2-6- نقش واسطه‌گری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد در رابطه بین ارزش‌های فرهنگی و گرایش‌های تفکر انتقادی     99
2-2-7- نقش واسطه‌گری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد در رابطه بین ارزش‌‌های فرهنگی و ارضای نیازهای روان‌شناختی پایه     101
2-2-8- نقـش واسطـه‌گـری ارضـای نیـازهـای روان‌شنـاختـی پـایـه  در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد  و گرایش‌های تفکر انتقادی    104

پیشینه تحقیق
 تحقیقات انجام شده خارجی
تحقیقات انجام شده داخلی

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


 


سوالات احتمالی شما درباره بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر


چطور میتونم فایل بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 44 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



6) تعریف می‌شود. منظور از مهارت تجزیه و تحلیل «شناسایی روابط استنباطی که به نظر می‌رسند بین گفته‌ها، سؤالات، مفاهیم، توصیفات یا اشکال دیگر بازنمایی‌ها – به قصد 

6) تعریف می شود. منظور از مهارت تجزیه و تحلیل شناسایی روابط استنباطی که به نظر می رسند بین گفته ها، سؤالات، مفاهیم، توصیفات یا اشکال دیگر بازنمایی ها-به قصد 

6) تعریف می‌شود. منظور از مهارت تجزیه و تحلیل «شناسایی روابط استنباطی که به نظر می‌رسند بین گفته‌ها، سؤالات، مفاهیم، توصیفات یا اشکال دیگر بازنمایی‌ها – به قصد 

بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر | 3409. انتشار در 2022-03-28 | ویرایش در 2021-06-22 | توسط Siamak ADN.

Aban 9, 1396 AP — جان مک پک ، بین مهارتهای تفکر انتقادی و تمایلات تمایز قائل می شود. گرایش به تمامی مولفه های تفکر انتقادی بود؛به بیان دیگر دانشجویان دختر 

تفکر طریقی برای معنادار کردن رابطه های میان رویدادهای. مفاهیم، اصول و اشیاء است و تفکر انتقادی هم اندیشیدن درباره. شیوه تفکر خود است، به تعبیری مهارت تحلیل 

رویکرد دوم بر این باور است که هیچ مهارت و نگرش عامی در زمینۀ تفکر انتقادی وجود ندارد و هر رشته و حوزۀ ویژه ای از دانش، نیازمند مهارت های خاص آن حوزه است و کسی 

ﺑﺸﺮی ﮐﻪ ﺣﻖ ﺑﺮرﺳﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎ و ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی اﻇﻬﺎر ﻋﻘﯿﺪه و ﺑﯿﺎن ﺑﺮرﺳﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ دﯾﮕﺮ -1.

Azar 21, 1398 AP — روانشناسی و علوم تربیتی هدف از این پایان نامه بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر.

Mordad 29, 1396 AP — در این مقاله بطور مفصل به تبیین مفهوم تفکر انتقادی و اهمیت آن *قضاوت کردن بر اساس قوانین و شاخص های شخصی، حرفه ای و اجتماعی مصوب.

by ماهروزاده · 2013 — همچنین به سوالات پژوهش درباره ماهیت تفکر انتقادی، روشهای پرورش تفکر انتقادی، موانع رشد تفکر انتقادی و وجوه تمایز و افتراق تفکر انتقادی از دیدگاه اسلام و 

زندگی در جامعه ی امروز مستلزم داشتن تفکر نقاد است و آموزش آن، در نظام آموزش و پرورش ضروری به نظر می رسد. تفاوت بین رویکردهای مختلف تربیتی در ضروری بودن 

by V Abdoullahi Adli Ansar · 2010 · Cited by 1 — ﺑﻴﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ. ﻫﺎﻱ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﺎ. ﺩﮔﻴﺮﻱ. ﺧﻮﺩ. -. ﺭﻫﺒﺮ، ﻧﮕﺮﺵ ﺗﻔﮑﺮ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﻭ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺗ. ـ. ﺤﺼﻴﻠﻲ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺭﺍﺑﻄﻪ. ﻱ. ﻣﺜﺒﺖ ﻭ. PDF created with pdfFactory Pro trial 

Dey 6, 1400 AP — لینک مرتبط » پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی لیپمن · بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر · لیپمن و کاربرد تفکر 

Esfand 8, 1400 AP — لینک مرتبط » ماهیت تفکر انتقادی و مولفه های کلاس درس مبتنی بر آن · بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر · بررسی مولفه 

دانلود و دریافت مقاله تبیین و بررسی مولفهی تمایلات در تفکر انتقادی از منظر فرهنگ و مولفههای آن تعریف و اجزا تشکیلدهنده مولفهی تمایلات و یا به عبارت دیگر 

در پژوهشی دیگر نادی و همکاران(26)تأثیر آموزش تفکر. انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر. دانشجویان بررســی کردند. نتایج پژوهش آنها نشان داد.

Esfand 10, 1400 AP — پایان نامه مولفه های تفکر انتقادی لیپمن · بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر · مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان 

Tir 1, 1400 AP — بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر · ماهیت و مبانی رویکرد تفکر انتقادی و تفاوت آن با سایر رویکردهای تفکر · رویکرد و 

ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺑﻪ. ﮐﺎرﮔﯿﺮی اﯾﻦ روش ﻫﺎ (واﺗﺴﻮن – ﮔﻼﺳﺮ، 1980، ﻫﻤﺎن). در ﺗﻌﺮﯾـﻒ ﺗﻔﮑـﺮ اﻧﺘﻘـﺎدی، ﮐـﺎرﺑﺮد ﻣﺘـﺮادف اﯾـﻦ ﻣﻔﻬـﻮم ﺑـﺎ ﻣﻔـﺎﻫﯿﻢ ﻣﺮﺗﺒـﻂ دﯾﮕـﺮ اﺳـﺖ.