نقد و بررسی آثارپابلو پیكاسو
هنر این سخنگوی روح انسانی از بدو تولد انسان تا آخرین دم اسرار درونی و عواطف واحساسات ما را بیان می كند . بشر از همان ابتدای خلقت در پی آفرینش وخلق زیبائی بوده چرا كه خداوند در قرآن كریم می فرماید: « از روح خود در انسان دمیدیم » و این روح آفرینش وزیبا آفرینی خداوند است كه در ضمیر همه انسانها وجود داشته وانسان را از همان ابتدای كودكی به آفرینش زیبایی رهنمون می سازد از آنجا كه خداوند انسانها را از یك جنس ولی متفاوت از هم آفریده این حس زیبایی آفرینی در برخی بیشتر ودر برخی كمتر، و گاهی به صورت موسیقی و شعر وگاهی به صورت نقاشی وتصویر بروزمی كند .
نقاشی یكی از اولین هنرهایی بود كه انسان به آن گرایش پیدا كرد . آنچه عوام از نقاشی می دانیم كشیدن تصاویری است كه دید انسانی از مناظر دارد وهر چند این تصویر واقعی تر وبه اصل نزدیكتر باشد نقاش چیره دست تر و متبهر تر به نظر می رسد . سالها تفكر مردم از نقاشی چنین بود شاید هنوز هم بسیاری با این فكر زندگی می كنند اما در سال 1881 هنرمندی به دنیا آمد كه تمام بافته های ذهن انسانها ودنیای غرب را از نقاشی تغییر داد . او كه با نقاشی وهنر به دنیا آمد و پایه گذار بزرگترین انقلاب در عرصه هنر جهان شد كسی نبرد جز پابلو پیكاسو .
پیكاسو نمونه كامل وبارز یك انسان خلاق و نو آور بود . او شاید یكی از غیر منتظره ترین وغیر قابل پیش بینی ترین هنرمندان عرصه گیتی بود . او با عرضه كبویسم به دنیای نقاشی به حكومت سرد و طولانی رنسانس بر این هنر پایان داد . رنسانسی كه نقاش ، محكوم و مجبور به كشیدن توهمات دید انسانی می كرد و نقاش مانند دوربین عكاسی فقط به ثبت مناظر مانند آنچه می دید می كرد . اما پیكاسو با نو آوری خود این آزادی را به نقاشی داد تا مانند شاعر تر اوشات ذهن و روح خود را بر بوم طراحی كند واز آنچه خداوند در نها د او گذاشته واز عشقی كه در وجودش دارد با بیننده سخن بگوید این بهترین وعالیترین مرحله پیشرفت در نقاشی از ابتدای خلقت این هنر زیبا بود .
شاید هیچ هنرمندی به اندازه پیكاسو با این همه رسانه متنوع كار نكرده باشد از نقاشی رنگ روغن گرفته تا طراحی ، مجسمه سازی ، گرافیك ، سرامیك واز آنجا كار با ابزارهایی چون گرایش ، پاستل ، مداد رنگی و آفریدن لیتو گرافیها ، چوبكاری ها ، پیكره هایی از كچ و چوب ، ساختواره هایی از آهن و مفتول ، چوب یا ورقه های فلزی ، عكسها و طرحهایی برای لباس و پرده های پیش صحنه و پس صحنه تاتر و باله وسرانجام شعرونمایش نامه نویسی .
هیچ هنرمندی با این همه سبك و شیوه گوناگون وگاه متضاد كا رنكرده است . از امپرسیونیسم مانه بزرگ تا اكسپرسیونیسم ون گوك ، از غرابت نمادین گوگن تا شاد گونگی امپرسیونیسی تولوز لوترك ، از منریسم الگور كوك وهنرمندان بادوك تا كلاسی سیم استادان قدیم ، از سورژنالیسم و كانتراكتیویسم وهنر سیاه واره تاكوبیسم كه خود بنیان گزارش بود .
به تحقیق درباره هیچ هنرمندی ، دست كم در زمان حیاتش به اندازه پابلو پیكاسو مقاله ، كتاب ، رساله ، تغییر نقد و یاد داشت نوشته نشده است . شمار كتابها و نوشتارهایی كه درباره پیكاسو انتشار یافته سر به صدها می زند و سیل انتشار این نوشته ها همچنان ادامه دارد .
این رساله نیز تلاشی در جهت معرفی و آشنایی بیشتر با این هنرمند بزرگ و نقد وبررسی آثارش می باشد . نظر من در این پایان نامه بیشتر بر بیوگرافی وزندگی نامه پیكاسو بوده ودر ادامه به بررسی دوره های نقاشی در كار او و سپس مراحل تكامل آثار وی پرداخته ام ودر نهایت مروری كوتاه بر كوبیسم وتجزیه و تحلیل این سبك كه پیكاسو بنیان گزار آن بود پرداختهام. امید است با وجود ، كاستی ها و ایرادات موجود گاهی كوچك در جهت آشنایی خوانندگان عزیز با این هنرمند ودوره زندگی و آثار او برداشته باشم .
فهرست مطالب:
مقدمه فصل اول بیوگرافی و زندگینامه پیكاسو |
1 5 |
فصل دومدوره نقاشی های پیكاسو |
46 |
دوره آبی |
47 |
دوره صورتی |
51 |
كوبیسم تحلیلی |
54 |
كوبیسم تركیبی |
56 |
فصل سوم مراحل تكامل كار پیكاسو |
60 |
فصل چهارمتحلیلی بر كوبیسم |
70 |
سالشمار زندگی پیكاسو |
82 |
چكیده |
88 |
فهرست منابع و مآخذ |
91 |