توضیحات کامل :

تئاتر مدرن

 

تئاتر مدرن ، معنی گسترده ای است كه وقوع آن دست كم زمانی نزدیك به یك قرن را در خود نهفته دارد . مدرن بودن در تئاتر صور مختلفی را در بر می گیرد و هر روشنفكری كه در امر تئاتر تجربه ای را به انجام رسانده ، وجهه نظر خاصی را ارائه كرده است كه در نوع خود تاثیر گذار بوده است ...گاهی در نزد آنان همه چیز در قدرت بازیگران شكل می گرفت ، زمانی سخن و دیالوگ تئاتری سلطه داشت ، نور و دكور یكباره و در مقطعی اهمیت تعیین كننده یافت و یا آموزش به جنسی از تئاتر پیوند خورد ...

استانیسلاوسكی، گریك، میرهولد، راینهارت، آپیا، پیسكاتور، آرتو، گروتوفكی، برشت و ... بانیان چنین تحولاتی بودند . در این میان آراء فلسفی و اجتماعی آرتو، برشت و گروتوفكی با توجه به اهمیت تاثیر شگرف در تئاتر دهه های 50 و 60 مورد ملاقه است ، تا زمینه بررسی جنبش های هنری و تئاتری فراگیر این دو دهه مانند بیتینك ها، بیتل ها، هیپی ها و در نهایت انواع مكاتبی همچون Living theatre ، Happening ، Open theqtre ، Performance به دست آید .

اگر چه مراد نهایی این مساله بررسی آرا و آثار پیتر شومان است اما ایجاد فضایی با موضوعات فوق الذكر كه به درك موضوع اصلی یاری می رساند ضروری است . نقطه مركزی آثار پیتر شومان مخاطب هوشمندی است كه خود در نهایت بازیگر است ، این نگرش وجه تشابه تمامی آنان است كه به نوعی مدافع تئاتر نو بوده اند یا از طریق تجربه خود در این راه كوشیده اند . گریز از صحنه كلاسیك به معنی فراگیر آن و رسیدن به مكانی كه در آن مخاطب تاثیر عمل گرایانه تری در حضور در تئاتر بیابد مراد و مقصود تئاتر های مدرن بوده و هست ؛ آگوست بوال چنین می گوید : ((فكر ندانستن ، آگاه نبودن بر این كه كسی در حضور بازیگر است كه دارد عملی را بازی می كند همیشه مرا واداشته تا بكوشم دیگری در تئاتر را پیدا كنم كه در آنها تماشاگر ، ‌(( تماشا – بازیگر )) ((Forumtumtheatre )) ما نه فقط تماشاگری Spect –Actor كه از صحنه می گیرد ، بلكه كسی كه محتملا شركت و مداخله می كند . آن وقت بود كه به شكل دیگری از تئاتر بنام تئاتر مناظره ای Spectator رسیدم كه در آن تماشاگر مستقیما مداخله می كند و می داند كه مداخله او بر عمل تاثیر تغییر دهنده ای دارد .

 

فهرست مطالب:

فصل اول. ۱

آنتوتن آرتو. ۲

پرتولت برشت: Bertolt Brecht 5

یرژی گروه تووسکی: Jerzy Grotowsni 8

چیزی بدون دیسیلین وجود ندارد. ۱۰

نتیجه : ۱۰

فصل دوم. ۱۲

جنگ ویتنام. ۱۳

«بیتنیک‌ها Beatniks»: ۱۸

«بیتل‌ها Beatles»: ۲۱

«هیپی‌ها Hippies»: ۲۲

«فستیوال و وداستوک woodstock festival»: ۲۳

«تئاترهای آوانگارد دهه‌های ۵۰ و ۶۰» ۲۶

«زبان» ۲۶

تئاتر زنده «Living theater» ۳۳

گروه های هنری «اتفاق» (Happening) 35

«تئاتر باز» (Open theatre) 37

- گروه اجرا (The performance Group) 39

منابع. ۴۳