مقایسه میزان ابرازوجود ( قاطعیت ) بین دانشجویان دخترورزشكار و غیرورزشكار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
توضیحات محصول :در این پژوهش محقق بر آن است تا دو گروه از دانشجویان دختر ورزشكار و غیرورزشكار را در زمینه ی میزان مهارت ابراز وجود ( قاطعیت) با انجام یك پس آزمون مقایسه نماید .
مقدمه
روانشناسی ورزشی شاخهروانشناسی ورزشی شاخه ای از علم ورزش است كه در جستجوی فراهم نمودن پاسخ به سؤالات مختلف در زمینههای رفتار انسانی در حیطه ورزش است. از آنجایی كه روانشناسی به مطالعه رفتار میپردازد، بالطبع موضوع روانشناسی ورزشی نیز مطالعه حركات و فعالیتهای ورزشی در تمام ابعاد از فعالیت حركتی یك كودك دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیك میباشد.
اگر چه اهمیّت مسائل روانی در ورزش از چندین سال پیش شناخته شده است با این حال روانشناسی ورزشی هنوز دانشی بسیار جوان میباشد و در خلال دهههای اخیر علاقه و توجه به «روانشناسی ورزشی شناختی » افزایش چشمگیری یافته است. ابتدا تمام تلاشها در این حیطه معطوف به مردان قهرمان بود اما در سالهای اخیر این روند متحول شده است و روانشناسی ورزشی قهرمانان زن و مرد حرفهای و برجسته افراد شركت كننده در فعالیتهای غیر حرفهای را نیز مورد توجه قرار میدهد. به عبارتی هدف روانشناسی ورزشی كمك به ورزشكاران در تمام ردههای سنی از نوجوانان تا بزرگسالان است.
روانشناسی ورزشی:
پیدایش علم روانشناسی ورزشی به قرن بیستم باز می گردد اما اولین مطالعات در این زمینه در سالهای آخر قرن نوزدهم انجام شد. در واقع به صراحت نمی توان بیان كرد كه روانشناسی ورزشی دقیقاً در چه زمانی بصورت علم مطرح شد, به همین جهت برخی ادعا میكنند علم روانشناسی ورزشی همچون نوزادی است كه به تازگی متولد شده است. بطور كلی در ابتدا مطالعه رفتار ورزشی در جهت تشریح اصول و موضوعات روانشناسی عمومی بود و جهتگیری مشخصی بعنوان روانشناسی ورزشی دیده نمی شد.
ضرورت و اهمیت تحقیق
هدف از آموزش ابراز وجود، افزایش گنجینه ی ذهنی وعملی رفتارهای شایسته در افراد است بطوری كه آنها را دربرخورد با مسائل مختلف و موقعیت های متعدد زندگی و همچنین ارتباط مؤثر با محیط یاری دهد ، احساس خشنودی و رضایت از نتیجه كار را افزایش داده و با تمهیداتی كه فراهم می آورد احتمال اخذ تقویت از محیط های اجتماعی را برای آنها افزایش دهد
پرسشنامه ارزیابی میزان ابراز وجود ( قاطعیت ) گامبریل
این پرسشنامه بروی دانشجویان با قاطعیت كم مورد استفاده قرار گرفته و
پایایی پرسشنامه در روش پس آزمون حدود 81 % می باشد ، در این پژوهش روایی با انجام یك پیش آزمون بروی 30 نفر از ورزشكاران و غیر ورزشكاران و آزمون آلفا كرونباخ بالای 80 % بست آمده است .
این پرسشنامه شامل 40 سؤال می باشد هر سؤال بیان یك موقعیت است كه آزمودنی بایستی پاسخ ( 5-1 ) خود را در قبال هر سؤال مشخص سازد این پرسشنامه توسط فارنهام و هندرسون 1984 ، الكساندرار . ریچ و هارود . ای اسچرودر ، راكوس . ا . ریچارد 1991 جهت اندازه گیری متغییرهای مستقل تایید و مورد استفاده قرار گرفت .
wordنوع فایل:
سایز: 135Kb
تعداد صفحه:227