علم مدیریت كه در اثر گردهمایی به جای زندگی فردی در تكامل زیست محیطی بشر شكل گرفته با توسعه سازمانها پیچیدهتر شد به طوری كه با افزایش روزافزون سازمانهای مختلف در قرن بیستم، مدیریت به عنوان یك پدیده تعیینكننده در سرنوشت كشورها و سازمانها مطرح گردید. این علم از زمانی كه انسان دریافت كه به تنهایی توانایی انجام كارها به نحو مورد نظر را ندارد شروع و در این قرن فقط متحول گردید ولی همین تحول از دید كشورها و سازمانهای مختلف به ویژه در دهههای اخیر با روشهای گوناگون انجام گرفته و عملكردهای متفاوتی را نیز در برداشته است. این تحول در جایی عملكرد مثبتی را باعث گردیده كه با انتخاب و به كارگیری روش صحیح مدیریت زمینه استفاه از تمامی امكانات مادی و انسانی در آن فراهم شده. از استعدادها، توانها، ضمن شكوفا شدن بهرهگیری مورد نظر نیز حاصل شده و در این حالت بوده كه از عوامل تولید نظیر نیروی انسانی، سرمایه، تكنولوژی و كار و استفاده كارآ و اثربخش گردیده و بین متغیرهای ساختار اداری، منابع مالی، تخصص نیروی انسانی همبستگی لازم مشاهده شده است و در جایی نیز با این تحول انجام پذیرفته و یا در جهت خلاف نوع اول بوده است به عبارت دیگر درست اندیشیدن و مدیریت صحیح كلید پیشرفت در كشورها و سازمانهایی بوده است كه توانستهاند از منابع موجود به نحو مورد نظر استفاده و به هدفهای از پیش تعیینشده خود دست یابند.
در راستای تحولهای یاد شده سازمانها در پی روشهای مدیریتی جدیدتر و مؤثرتری بودهاند. مدیران این سازمانها در صدر تجدیدنظر در هدفها استراتژیها ـ ساختار و فرهنگ سازماندهی خود شدهاند. آنها سعی كردهاند به نیروی انسانی بیش از پیش اهمیت دهند و تلاشهایی كه در زمینههای یاد شده در حال انجام است نشانگر این نكفته بوده كه این تلاشها به سوی هر چه بیشتر حرفهای كردن مدیریت پیش رود.
با نگاهی به سابقه و تاریخ زندگی بشر از ابتدای پیدایش او درمییابیم كه مدیریت به مفهوم كلی سابقهای برابر با زندگی اجتماعی انسان دارد پدیدهای نوظهور نیست و گرچه دانش مدیریت در قرن بیستم اهمیت بیشتری پیدا كرده ولی مروری بر تاریخچه آن نشانگر آن است كه این پدیده از همان ابتدا به نوعی وجود داشته و با تكامل زیست انسان فقط متحول گردیده است.
اولین كاربرد علم و مدیریت توسط انسان غارنشین و به صورت كار توسط و از طریق دیگران با رعایت اصل تقسیم كار در زمانی كه انسان برای محافظت از خود با جابجایی سنگی در مقابل غار خود در زمان ورود و خروج از غار و اطاعت از فردی به نام سركرده آن را انجام میداد پدیدار گشت. با گسترش زندگی اجتماعی و روی آوردن به زندگی قبیلهای، رهبری سنتی به وجود آمد كه انجام ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه
وظیفههای مختلف مدیریت در اداره این قبیلهها توسط رئیس قبیله شكل میگرفت با گسترش این نوع زندگی و برنامهای برای تصرف سرزمینهای دیگر، سازماندهی افراد برای این كار كنترل و نظارت در قالب به كار گماردن افراد و همچنین دریافت باج و خراج، مدیریت نظامی شكل گرفته و با گسترش آن مدیریت سیاسی نیز در قالب آن به وجود آمد كه قرون باستانی را در برگرفته و تا قبل از قرون وسطی به عنوان تنها روش مدیریت آن جوامع مطرح گردید. با به قدرت رسیدن مذهبیون در اروپا در قرون وسطی و تا قبل از دوره رنسانس، انجام وظایف مدیریت توسط مذهبیون در اروپا مطرح گردیده و اداره آن جوامع به صورت مدیریت مذهبی اعمال میگردید. با شروع رنسانس و انقلاب صنعتی ار اروپا تحول در صنایع و تغییر ماهیت سازمانی آن جوامع از حالت فئودالیته و كشاورزی به صورت صنعتی و عدم كاربرد اداره سازمانها از طریق سنتی باعث پیدایش نظریههای جدیدی در سال 1911 توسط دانشمندی به نام فردریك وینسلوتیلور در قالب مدیریت علمی گردید كه تاكنون نیز ادامه دارد.
نارساییهای موجود در این مدیریت سرآغاز مطالعاتی توسط التون مایر در دهه 1930 گردید كه منجر به پیدایش مكتب روابط انسانی گردید در پی نظریه مایو نظریههای دیگری توسط كیلرت و كریس آرگرس مطرح شد كه به نام مكتب انسانگرایی صنعتی شناخته شد. پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفتهایی كه در زمینه تكنولوژی، ارتباط، محاسبههای الكترونیكی به وجود آمد امكان بهرهبرداری از تكنیكهای كمی در طراحی مدلهای تصمیمگیری مدیریت و استفاده از ریاضیات كاربردی برای حل مسائل مدیریت فراهم كردید و حل نارساییهای مدیریت از این طریق عملی گردید و به دنبال آن مكتبی مبتنی بر تئوری سیستمها پا به عرصه وجود گذاشت كه مدیریت را براساس تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها اعمال مینماید.
فهرست مطالب
مكانیزم یا روشهای اجرایی اصول مدیریت
مدیریست چیست
سازمان
ویژگیهای سیستم
ویژگیهای اساسی آموزش پودمانی
آموزش الكترونیك
ضرورت ارزشیابی
اهداف ارزشیابی
اصول ارزشیابی جامع و فراگیر
اهداف ارزشیابی
اصول ارزشیابی از اثربخشی آموزشی
تعریف مكاتبات اداری
اصول تهیه گزارشهای مورد نیاز آموزشگاه
مهارتهای ارتباطی
روشهای آموزش مهارتهای ارتباطی
روانشناسی عمومی و جامعهشناسی
ارتباطگیری موثر و موانع ارتباطی با دیگران
موانع ارتباطی رایج
نظارت بر امور مالی آموزشگاه
تهیه محتوای مربوط به خلاقیت و نوآوریهای مدیر
منابع و مأخذ