کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران

کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 30,000 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران 24 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت docx قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا جمعه 28 اردیبهشت


40 هزار تومان 30 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


مقدمه ارث از لحاظ لغوی به معنای اصل است وگفته می شود هو فی ارث صدقیعنی؛او بر اصل صداقت است ونیز هوعلی ارث من کذایعنی ؛او بر همان سبک وشیوه قدیمی است که اخرین نفر از اولین نفر به ارث برده استاصل همزه واو است؛زیرا برگرفته از وَرِثُ ،یَرِثُ است وجمع ان اراث است1«ارث در لغت به معنی ترکه و اموالی است که از متوفی به جا می ماند ودر اصطلاح حقوقی مقصود

 

مقدمه

ارث از لحاظ لغوی به معنای اصل است وگفته می شود :"هو فی ارث صدق"یعنی؛او بر اصل صداقت است ونیز" هوعلی ارث من کذا"یعنی ؛او بر همان سبک وشیوه قدیمی است که اخرین نفر از اولین نفر به ارث برده است.اصل همزه واو است؛زیرا برگرفته از وَرِثُ ،یَرِثُ است وجمع ان اراث است.[1]«ارث در لغت به معنی ترکه و اموالی است که از متوفی به جا می ماند ودر اصطلاح حقوقی مقصود ان،انتقال اموال میت است پس از فوت به وارث او»[2] .بشر از ابتدایی ترین ادوار زیست خود به خاطر نوع زندگی با مقوله مالکیت و دارایی رابطه ای تنگاتنگ داشته است و تمهیدات گونا گون سعی در حفظ و مراقبت از ثروت مایملک خود نموده است .این تلاش را در طول تاریخ کهن بشریت در قبایل مختلف می توان مشاهده کرد،اما از ان جا که انسان دارای حیات ابدی وجاودان در دنیا است وبا حقیقتی به نام مرگ روبرو خواهد بود می باید وضعیت اموال او پس از مرگ نیز مشخص باشد .می توان گفت به موازات مسئله مالکیت ، مسئله ارث برای انسان مطرح بوده است ؛ به گونه ای که یکی از قدیمی ترین و متداول ترین سنت ها در بین قبایل و جوامع انسانی می باشد .رابطه ی خونی و خویشاوندانی بین افراد ،طبیعتا" سبب ایجاد محبت و علاقه خاصی بین آنها می گردد ،تاانجا که این علاقه فطری موجب فداکاری و از خود گذشتگی انان به یکدیگر می شود.این احساس و شوق فطری،حق مالکیت اموال شخص بعد از فوت را از ان نزدیکان او و انان را مستحق میراث می داند.اگر چه قوانین و اداب مربوط به ارث در میان انسان ها همواره دست خوش تحول تغییر بوده است.

شاید بتوان گفت:نقطه اشتراک قبایل غیر متمدن گذشته در ارث ان بوده که برای زنان و ضعفا هیچ حقی قائل نبودند،حتی حق حیات.مرد می توانست به هر شیوه ای که بخواهد با زنش رفتار کند حتی او را به بد ترین اشکال مثل قتل مجازات کند.اما در میان اقوام متمدن مانند رم،بابل ،هند،چین و ایران باستان،اگر چه زن به نوعی دارای زندگی بهتری نسبت به گذشته بود،در عمل هیچ گونه استقلال  و ازادی نداشت؛حق هیچ گونه اظهار نظر در مسائل اجتماعی را نداشت و به عنوان یک موجود فرو دست پذیرفته شده بود.

در سروده هایی که از ایرانیان باستان مانده است نشان می دهد که پدران خواستار فرزند دختر از خداوند نیستند و دختران از ارث محروم بودند یا در هند زن نه تنها هیچ استقلالی نداشت،حتی در برخی قبایل بعد از شوهر خود مثل سایر ترکه به ارث می رسید و یا همراه جسد شوهرش در اتش سوزانده می شد.در مجموعه قوانین (مانو)زنان از ارث محروم بودند و می بایست تحت سر پرستی مرد قرار می گرفتند.در روم دختران و زنان به طور کلی از ارث محروم بودند و میراث منحصرا"به اولاد ذکور متعلق بود.در قانون (جمهوری)چنین فرض شده بود که زن هیچ وقت ((SUIIURIS)) نیست؛ یعنی اصالت حقوقی ندارد، بلکه همواره متکی به مرد قیّمی است .گایوس می گوید:بنا به نظر نیاکان ما حتی زنانی که به پختگی سنی رسیده اند به واسطه سبک مغزی همواره باید تحت سر پرستی باشند.

اما در کشور های به اصطلاح متمدن غربی امروز در قرن هیجده،حقوق بشر مطرح شد و به حقوق زنان در مقابل حقوق مرد در قرن بیستم گردن نهادند.اگر چه زن هیچ گاه شخصیت و هویت خویش را آن گونه که باید پیدا نکرد و همواره از حقوق واقعی خویش محروم ماند و مصالح اصلی و واقعی زن به بازیچه گرفته شد و مسائل دیگری برای او مطرح شد و زن در ایده های فمینیستی(FEMINHSM)و اومانیستی(HUMANHSM) غرب گرفتار گردید و از کار کرد مثبت و ارزشی خود در خانواده و جامعه به دور افتاد.

اما اسلام با ظهور خود در چهارده قرن قبل در حالی که جامعه ان روز برای  زن هیچ گونه ارزشی قائل نبود،با بیان حقوق فردی، اجتماعی سیاسی زن به او هویت و کرامت خاص بخشید و ارزش انسان ها را درگرو جنسیت انها قرار ندادو چون احکام و قوانین الهی اسلام با فطرت انسانی هماهنگ است موجب دوام و پایداری آن می باشد.اگر چه این پرسش را برخی مطرح کرده اند که چرا در اسلام ارث زن نصف ارث مرد می باشد؟در مورد ارث زن در اسلام به طور خلاصه به چند نکته اشاره می گردد:

1.صحیح بودن و یا طبق عدالت بودن یک گزاره حقوقی به تنهایی بدون در نظر گرفتن پیش فرض های ان و کل نظام حقوقی مطرح شده در ان به نظر صحیح نمی رسد.

2.در اسلام یک قضیه کلی که بیان کند در همه حالات ،زن نصف مرد ارث می برد وجود ندارد و چه بسا در برخی موارد سهم ارث زن از مرد نیز بیشتر باشد.

3.در مواردی هم که ارث زن،نصف و یا کمتر از ارث مرد در نظر گرفته شده باید توجه داشت در نظام حقوقی اسلام وظایف و تعهدات مالی مثل مهر،نفقه،جهاد و... برعهده مرد می باشد و عدالت مقتضای چنین تقسیمی است.همان طور که در برخی روایات نیز به ان اشاره شده است و نباید از این نکته نیز غافل بود که اگر چه مرد بر حسب ظاهر دربرخی موارد بیشتر ارث می برد ،اما با تامل و دقت روشن می شود که در عمل این مقدار مازاد ارث نیز به زن و خانواده بر می گردد.در صورتی که یک زن می تواند تمام سهم ارث خود راپس انداز و یا صرف مصارف فردی خود بنماید.در نتیجه می توان گفت بر خلاف تصور عده ای،در اسلام حدود اختیارات زن،ازادی و استقلال او در انجام امور و روابط حقوقی و اقتصادی او به شیوه صحیحی همراه با راه کار های مناسب تبیین شده است.



[1] - ابن منظور ،لسان العرب،2/111؛فیروز ابادی ،القاموس المحیط ،1/167.

[2] - ارث،دکتر مهدی شهیدی،ص3

فهرست مطالب

عنوان                                                                                        صفحه

مقدمه                                                                                                                         1

بخش اول : تعاریف و مفاهیم

فصل اول: تعریف ارث                                                                                               5

فصل دوم: موجبات ارث                                                                                             5

فصل سوم: موانع ارث                                                                                                 5

فصل چهارم: انواع وراثت                                                                                           8

بخش دوم: ارث به سبب میراث

فصل اول: قواعد مشترک توارث                                                                                8

فصل دوم: میراث شوهر                                                                                            11

فصل سوم: میراث زن                                                                                               12

بخش سوم: ارث زوج و زوجه در حقوق ایران

فصل اول: میراث زوجات متعدد از زوج                                                                   13

فصل دوم: میراث زوجه ای که تنها ارث وراث زوج است                                        13

فصل سوم: اموال موضوع ارث زوجه                                                                        14

 

بخش چهارم: ارکان حق ارث زوجین

فصل اول: رابطه ی زوجیت                                                                                      15

فصل دوم: حق رابطه ی زوجیت تا زمان فوت مورث                                                15

فصل سوم: حیات صاحب حق تا زمان فوت مورث                                                   16

نتیجه گیری                                                                                                              17

منابع   22

 

منابع

موسوی بجنوردی، سیدمحمد، نوائی لواسانی، اکرم، مقاله بررسی فقهی و حقوقی ارث زن از شوهر، الهیات نامه، سال دوم شماره پنجم،1387.

کاتوزیان،ناصر، حقوق مدنی، بنیاد حقوقی میزان، 1389.

شیروانی علی، لمعه دمشقیه، انتشارات دارالفکر،1389.

لطفی، اسدالله،شرح لمعه، مجمع علمی و فرهنگی مجد، 1389.

حجتی، حسین، مقاله میراث زوج و زوجه، نشریه حقوقی.


سوالات احتمالی شما درباره کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران


چطور میتونم فایل کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت کارتحقیقی ارث زوج و زوجه در حقوق ایران چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 30 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



[1]«ارث در لغت به معنی ترکه و اموالی است که از متوفی به جا می ماند ودر اصطلاح حقوقی مقصود ان،انتقال اموال میت است پس از فوت به وارث او»[2] .بشر از ابتدایی ترین 

در میان مباحث مربوط به ارث، سهم الارث زوجه همواره مورد بحث وگفت ¬و¬گو بوده است. زیرا مطابق قانون مدنی ایران در مواردی بین سهم الارث زوج و زوجه نابرابری وجود 

ارث زوجه از ترکه زوج در فرض تنها وارث بودن. نویسنده : حسینی حنیف، سید احمد ؛. مجله : مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق » پاییز و زمستان 1393 - شماره 30 

by باقری اصل · 2016 — متأسفانه حقوق موضوعة ایران نیز به حکم این مسئله تصریح نکرده و تنها در مادة 445 ق.م مقرر داشته است: «هریک از خیارات، بعد از فوت، منتقل به وارث می‌شود»، هرچند 

by اصغری آقمشهدی · 2010 — اﻣﻮال ﻣﻮﺿﻮع ارث زوﺟﻪ در ﻓﻘﻪ و ﺣﻘﻮق ﻣﻮﺿﻮﻋﻪ اﯾﺮان زوﺟﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﻓﺮزﻧﺪ از ﺟﻤﯿﻊ اﻣﻮال زوج ارث ﻣﯽ ﺑﻪ اﺑﻦ ﺟﻨﯿﺪ ﮐﻪ در ﻣﯿﺎن ﭘﯿﺸﯿﻨﯿﺎن از ﺣﯿﺚ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﺪﻗﯿﻖ ﺑﯽ.

Dey 7, 1400 AP — وارثان پس از ادای حقوق و دیون متوفّی، طبق طبقات ارث سهم الارث‌ خود زوج و زوجه از یکدیگر ارث می‌برند، با دیگر وارثان شریکند و طبق موارد 

by مسجدسرائی · 2019 — به رغم نظر غیر مشهور فقهی که ارث بردن حق قصاص را برای زوجین در عِداد سایر ورثه «ولیّ‌‌دم، همان ورثة مقتول است به جز زوج یا زوجة او که حقّ قصاص ندارد».

by سیفی زیناب · 2019 — نظام حقوقی ایران به تبعیت از دیدگاه متداول اندیشمندان فقه اسلامی، برای زوج در مقابل زوجه، اقتدار ویژه‌ای قایل شده است. این نگرش، قانون‌گذار ایرانی را به 

۲) زنده بودن زوج یا زوجه (وارث) حین فوت همسر (مورّث): بدین توضیح که، زوج یا زوجه متوفی باید حین فوت 

کلید واژه ها: ارث زوجه، عقار، اموال غیر منقول، نظام حقوقی ایران،فقه امامیه هرگاه ورثه، زوج و زوجه و فرزند و پدر و مادر باشند، زوج یک چهارم و زوجه یک 

by صادقی مقدم · 2013 — توسعه این نظر، به ارث بردن زوجه دارای فرزند از شوهر، از عین اموال غیر منقول زوج نیز مورد انتظار بود. اما به این نکته توجه نکرد. مسأله اصلی در این مقاله، تبین 

by روشن · 2015 — در مورد انواع اموالی که زوجه از آن‌ها ارث نمی‌برد و همچنین در مورد اینکه این حرمان اختصاص به زوجه غیر ذات ولد دارد یا مطلق زوجه، به سبب اختلاف روایات، اقوال و 

by غلامی علیایی · 2020 — زوج پیدا شود یا یقین بموت او حاصل شود امّا اگر مال النفقه وجود نداشته باشد زوجه میتواند تقاضای طلاق، و ازدواج با مردی دیگر را داشته باشد، درحقوق ایران 

by صمدی اهری · 2013 — نفقه زوجه در ازدواج دائم در حقوق ایران و اسالم برر هدر ي ش هروار اسر نفقه ش زوج دائم امریازش مادش و مالی اس که به مبرد وقو نکاح. دائم بره حکرم. قانون و