گفتمان فقهی و جرم انگاری در حوزة جرائم علیه امنیت ملت و دولت
اقتضای جامع بودن دین اسلام، داشتن برنامه برای زندگی اجتماعی بشر است. فقیهان اسلام عهدهدار بیان برنامه و روش اسلام در تمام جنبههای زندگی بشر بودهاند. ایجاد و استقرار نظم و امنیت از مقولههای مهمی است که علمای اسلام به بیان برنامة شریعت برای تأمین آن پرداختهاند. گفتمان فقهی و نحوة بازتولید مستندات شرعی در جرم انگاری و شیوه پاسخ دهی به جرائم علیه امنیت تأثیر گذار بوده است. در این نوشتار کارکرد گفتمان فقهی و بحثهای دانشمندان مسلمان در جرم انگاری در حوزة جرائم علیه دولت و ملت بررسی شده است.
فهرست
چکیده............................................................................................................................................. 1
واژگان کلیدی................................................................................................................................ 1
مقدمه............................................................................................................................................. 1
گفتار نخست: گفتمان فقهی اهل سنت................................................................................ 4
الف) جرائم علیه امنیت ملت....................................................................................................... 4
ب) جرم علیه امنیت دولت.......................................................................................................... 8
گفتار دوم: گفتمان فقهی شیعه.............................................................................................. 15
الف) جرم علیه امنیت ملت.......................................................................................................... 15
ب) جرم علیه امنیت دولت.......................................................................................................... 20
گفتار سوم: گفتمان فقهی در دوران معاصر........................................................................ 23
نتیجه.............................................................................................................................................. 29
منابع............................................................................................................................................... 29