مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن

مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 61,250 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن 153 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت doc قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا دوشنبه 10 اردیبهشت


80 هزار تومان 61 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه بررسی جامع و کامل مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن در قالب 153 صفحه ورد می باشد

دانلود  پایان نامه رشته مدیریت

بررسی مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن

 
 
 
 
 
 

زیرساخت‌های مدیریت دانش

در مقالات و نوشته ­های مدیریت دانش به طیف وسیعی از عوامل که می­توانند بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش تأثیر بگذارند، اشاره شده ­است. محققین و دانشگاهیان هر یک دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کرده و گستره­ای از راه­حل­های فناوری تا مجموعه­ای از دستورات عملی را در نظر گرفته­اند. با این حال هنوز یک چارچوب استاندارد جهانی که جامع و مانع باشد، برای مدیریت دانش وضع نشده ­است (وبر و همکاران، 2002؛ رابینز تین مونتانا و همکاران، 2001؛ مایر و ریموز، 2003؛ بک‌من، 1998[1]).

داونپورت (1998) مؤلفه ­های اساسی تشکیل­ دهنده­ ی مدیریت دانش را عوامل فرهنگی، فرایند عمل، سیاست و فناوری می­داند (چانگ منگ یو، 2005). در جای دیگر، وی عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل پشتیبانی مدیران و تصمیم­گیران کلان، وجود استراتژی دانش­محور در سازمان، ایجاد و توسعه­ ی فرهنگ دانش­ محوری، ایجاد و توسعه زیرساخت­های فناوری و استفاده از راهبرد مدیریت دانش دانسته­ است. هول­سایل و جاش(2000) عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل فرهنگ، مدیریت، فناوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان و عوامل بیرونی دانسته­اند. در مطالعه دیگر که توسط آنان در سال 1997 انجام گرفت. آنان عوامل مؤثر در مدیریت دانش را در سه دسته طبقه­بندی کردند: مدیریت، عوامل محیطی و عوامل مربوط به منابع اعم از منابع انسانی و مادی.

در اکثر الگوهای مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل فنی و مدیریت اشاره شده ­است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل در مدیریت دانش پرداخته می­شود.



[1]. Weber Et Al, Rabinz  Tin Montana Et Al, Maier&Rimuz, Backman

الزامات مدیریت دانش، سازوكاری است كه سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می كند و افراد در بخش های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می كنند، به طوری كه اعضا بتوانند از آن دانش به طور كاملاً اثربخش استفاده كنند. این زیرساخت باعث می شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداكثر كارآیی صورت گیرند، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار كارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به  كارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ-های فرآیندهای كاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.
 
 یك زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می شود و این مبانی به استفاده كامل از دانش می انجامد. در این میان، مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمركز دارد. خلق و تسهیم دانش، حاصل تعاملات انسان ها در حین كار است، لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط كرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلكه به دنبال آن، برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یكدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت كمك و انتشار تجاربشان راحت باشند. این كار به آنان این احساس را می دهد كه خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیك سازمان سهیم ببینند. 
 
مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه كرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمركز دارد، در حالی كه اركان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریك مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد.
 
بدون آنكه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یك زیرساخت فناوری كه به اندازه كافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد، زیرساخت  دانش عمل نمی كند و تا زمانی كه فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان ، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به كار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاكی از آن است كه تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها، انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویكم خواهد بود(میشل و رایس ، ۲۰۰۷). 
 
همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد.
 
 
 
 
فهرست مطالب
2-1-مقدمه 10
2-2- مدیریت دانش 10
2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11
2-3-1- دانش چیست؟ 11
2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15
2-3-3- عناصر دانش 16
2-3-4- ویژگی های دانش 19
2-3-5-انواع دانش 22
2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22
2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23
2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24
2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25
2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26
2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27
2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29
2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31
2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32
2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37
2-4-6-1-تولید دانش 37
2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42
2-4-6-3- الگوبرداری 44
2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46
2-4-6-5- ذخیره دانش 46
2-4-6-6- انتشار دانش 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55
2-5-2- مدل نوناكا 57
2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59
2-5-4- مدل رن جانستون 61
2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62
2-5-6- مدل استیوهالس 64
2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ 65
2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) 70
2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70
2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73
2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77

2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78
2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80
2-6-3- حمایت مدیریت 82
2-6-4-حس تعلق سازمانی 83
2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83
2-6-6- عامل مدیریتی 83
2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84
2-6-8- مدیریت محتوا 85
2-6-9- طبقه بندی دانش 87
2-6-10- گروه افزار 87
2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89
2-6-12- پورتال های سازمانی 90
2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92
2-6-14- یادگیری الكترونیك 93
2-6-15- داستان گویی و حكایات 94
2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94
2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95
2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96
2-6-18- سیستم‌های خبره 98

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99

2-7-1- فرهنگ سازمانی 100
2-7-1-1-حمایت مدیریت  102
2-7-1-2-حس تعلق سازمانی  102
2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102 
2-7-2-فرآیندهای دانش  103
2-7-2-1-پردازش دانش  103
2-7-2-2- انتقال دانش 104
2-7-2-3- تسهیم دانش 104
2-7-3- نظام فناوری اطلاعات  105
2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی   106
2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات  106
2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات  107
2-8- پیشینه پژوهش 107
2-9- جمع بندی 109
 
منابع و ماخذ
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جدول‌ها
جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24
جدول 2-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29
جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61
جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، 1993) 66
جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، 1993) 68
جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75
جدول 2-7: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی 91
جدول 2-8: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مكان همكاری افراد (رائو، 2005) 96
جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، 2005) 97
جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناكا و تاگوچی، 2001) 98
 
 
 
 
فهرست شکل‌ها 
شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12
شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37
شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39
شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56
شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58
شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، 2001) 59
شکل 2-7: سلسله مراتب اشكال دانش (ویگ، 1993) 69
شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73
شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست، 1998) 74
شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشكیل‌دهنده (پرابست و همكاران، 2000) 77
شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100
 
 
 
 
 

سوالات احتمالی شما درباره مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن


چطور میتونم فایل مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 61 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



Mehr 5, 1400 AP — هدف از این پایان نامه بررسی جامع و کامل مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن در قالب 153 صفحه ورد می باشد.

دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی بررسي الگوهاي راهبرد مديريت دانش و راهبرد ارائه مدل جامع پيش بيني عوامل موثر بر موقعيت سامانه هاي مديريت دانش.

by حمیدرضا اشرفی · 2019 — دانش. محوری داده است. در این مقاله عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانشدر سازمان ها بررسی و مورد. شناسنایی قرار گرفته اند . نتایج این بررسی نشان می دهد 

ارزیابی و تحلیل عوامل موثر بر مدل بلوغ مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان مورد بررسی ارتباط توانمند سازهای مدیریت دانش و عملکرد سازمانی با نقش واسطه ای 

by رونقی · 2019 — پژوهش‌های مختلف از منظرهای گوناگونی پیاده‌سازی مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده اند و با تنوع عوامل تأثیرگذار مواجه هستیم؛ از همین رو نیاز به ارائه 

در سال 2010 در پژوهشی با 12به بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت دانش، ژنگ وی و همکاران. موضوع »ارتباط فرهنگ سازمانی، ساختار، استراتژی و اثربخشی: نقش میانی 

نقش مدیریت دانش بر فرهنگ تقدیر سازمان ها (مطالعه موردی شرکت های پارک علم و بررسی عوامل فرهنگی در پی اشتراک گذاری دانش اعضای هیئت علمی در دانشگاه شهید 

by R Vaezi · 2009 · Cited by 3 — ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮرد. ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻗـ ﻣﺪل. ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی در. ﺣـﻮزه. ی. ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ از. ﺳـﻮی داﻧﺸـﻤﻨﺪان و.

هدف: در پژوهش حاضر سعی بر آن است که به بررسی رابطه میان ابعاد مختلف مدیریت دانش و نقش این ابعاد در بهبود عملکرد معلمان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی پرداخته شود 

بررسی. انواع. دانش. و راه های انتقال و تبدیل آن می پردازد. در نهایت، اهمیت عنصر. انسانی در نظامهای مدیریت دانش، با تاکید بر نقش کتابداران و متخصصان اطالع 

by رازینی · 2018 — لذا در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به شناسهگذاری عوامل اشاره شده (مضامین پایه) در پژوهشهای مختلف در این حوزه پرداخته و پس از آن مقوله‌های اصلی ( 

ﻣﻮﻓﻘﻴــﺖ ﺁﻥ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻣﻴــﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻋﻮﺍﻣﻞ، ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﻣﺒﺬﻭﻝ ﻧﻤﻮﺩ. ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺩﺍﻧﺶ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ 26 ﻣﺪﻝ. ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ 

ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر، اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﭘﻲ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺧﻠﻖ داﻧﺶ در ﺑﺮ ﺧﻠﻖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ و ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺪﻟﻬﺎي ﻣﻄﺮح ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ.

by اخوان خرازیان · 2016 — توسط خبرگان امر مدیریت دانش بررسی و در نهایت مدل مفهومی تحقیق تبیین گرد. ید. در این مدل چهار عامل کلیدی به عنوان عوامل موثر بر آمادگی جهت پذیرش مدیریت.

Tir 29, 1387 AP — ﺑﺮاي اﻧﺘﺸﺎر داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ﻣﻴﺎن ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻄﺮح در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ ﺑﺮرﺳـﻲ. ﺷـﺪ. ه. و ﺑـﻪ دﻧﺒـﺎل آن. اﻟﮕﻮﻳﻲ.

ورود به بحث اصلي مدیریت دانش، به مفاهیم مرتبط با آن دانش بودن این عوامل هستند این فصل بعضي از این مدلها مورد بررسي قرار گرفتهاند.

by E Niyazi · 2010 — ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ. داﻧﺶ و ﺳﭙﺲ ﻣﺪل. ﻫﺎ. ي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﻪ ﻋﻮاﻣﻞ و اﺟﺰاء و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ را ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار.