ساعت دیجیتال
در واقع یك تابلوی نمایشگر دیجیتالی، متن مورد نظر خود را از طریق تجهیزات ورودی همچون كیبورد و یا پورت سریال دریافت می كند. و این اطلاعات را در اختیار پردازنده قرار می دهد. سپس پردازنده پس از آنالیز اطلاعات آن را در حافظه تابلو ذخیره نموده. علاوه بر آن حافظه موجود در تابلو می تواند كدهای برنامه را در خود نگهداری نماید. از طرفی پردازنده با توجه به اطلاعات ذخیره شده، سیگنالهای لازم را جهت نمایش تولید كرده و در اختیار درایورها قرار می دهد. با توجه به اینكه نحوه چیدمان LED ها در نمایشگر به صورت ماتریسی می باشد، لذا دو دسته درایور برای راه اندازی ماتریس نیاز است كه شامل درایورهای سطر و درایورهای ستون می باشند. این درایورها با توجه به فرامین دریافتی از سوی پردازنده، با روشن و خاموش نگاه داشتن LED های موجود در ماتریس، باعث به نمایش درآمدن مطالب (اعم از متن و یا تصویر) بر روی ماتریس خواهند شد.
به این تصویر نگاه كنید، تصویر صورتك خندان!
در نگاه اول تصویر به صورت یك تصویر كامل و یكپارچه به نظر می رسد. اما اگر كمی با دقت بیشتر به آن دقت كنید و تا حد امكان آنرا بزرگ نمایید متوجه خواهید شد كه در واقع آن تصویر از نقاط (Pixel) متعددی تشكیل شده. پس تصویر را می توان مجموعه نقاطی دانست كه دارای رنگهای
متفاوتی اند. هر یك از این نقاط را یك جزء تصویر (Element Picture) و این خاصیت موزائیكی تصویر می نامند.
هر چه تعداد اجزاء تصویر در واحد سطح بیشتر باشد، وضوح بیشتر می باشد. به عبارت دیگر تصویر به واقعیت نزدیكتر بوده، جزئیات آن بهتر دیده می شود. در تابلوهای دیجیتالی نیز خاصیت موزائیكی وجود دارد. تصویر تابلو توسط ماتریسی از LED ها ایجاد می گردد. در اینجا ابعاد یك جزء تصویر به اندازه قطر یك LED است. كه از یك فاصله معین چشم بیننده قادر به تمایز نقاط تصویر ایجاد شده نبوده و یك تصویر را یكپارچه احساس می كند.
فهرست مطالب:
مقدمه.......................................................................................... 1
فصل اول: فیبر مدار چاپی
انواع فیبر مدار چاپی....................................................................................... 4
طریقه ساخت فیبر مدار چاپی............................................................................ 4
طریقه نصب قطعات بر روی فیبر مدارچاپی.............................................................. 4
رسم نقشه مربوط به خطوط پشت فیبر................................................................ 4
انتقال نقشه مدار بر روی فیبر........................................................................ 5
فصل دوم: میكروكنترلرها
AVR........................................................ 7
خصوصیات ATtiny10، ATtiny11، ATtiny12......................................................... 8
میكروكنترلر AVR............................................................................. 10
توان مصرفی پایین........................................................................... 10
نكات كلیدی و سودمند حافظه فلش خود برنامه ریز.......................................................... 11
راههای مختلف برای عمل برنامه ریزی....................................................................... 11
خود برنامه ریزی توسط هر اتصال فیزیكی............................................................... 11
ISP..................................................................................................... 11
فصل سوم:Bascom
معرفی كامپایلر Bascom....................................................................... 13
معرفی منوهای محیط Bascom...................................................................... 13
معرفی محیط شبیه سازی.................................................................. 17
معرفی محیط برنامه ریزی........................................................... 19
ساخت programmer STK200/300..................................................................... 20
فصل چهارم:معرفی IC ATM8
معرفی پایه های IC .............................................................................. 24
فصل پنجم: نرم افزار
بدنه یك برنامه در محیط Bascom............................................................ 31
معرفی میكرو................................................................................. 31
كریستال........................................................................................................... 31
اسمبلی و بیسیك........................................................................................... 32
آدرس شروع برنامه ریزی حافظه Flash........................................................................ 32
تعیین كلاك............................................................................................... 32
پایان برنامه............................................................................................ 33
اعداد و متغیرها و جداول Look up......................................................... 33
دیمانسیون متغیر............................................................... 33
دستور Const........................................................................................ 34
دستور CHR............................................................................... 35
دستور INCR........................................................................ 35
دستور DECR.................................................................................... 35
دستور CHEcksum................................................................. 36
دستور Low........................................................................... 36
دستور High.................................................................................. 36
دستور Rotate.................................................................. 36
تابع format....................................................................................... 37
جدولLook up............................................................................. 38
دستور Hex............................................................................. 38
رجیسترها و آدرس های حافظه.............................................................. 39
دستور Set...................................................................................... 39
دستور Reset............................................................................ 39
دستور Bitwait....................................................................... 39
دستور Out............................................................................ 40
دستور INP..................................................................... 40
دستورالعمل های حلقه و پرش......................................................... 40
دستور GoTo و JMP .............................................................. 40
دستور Do-Loop.............................................................. 41
دستور for- Next...................................................................... 41
دستور f........................................................................ 42
دستور Case......................................................................... 43
فصل ششم: پیكره بندی تایمر/كانتر صفر و یك
پیكره بندی تایمر/كانتر صفر در محیط Bascom........................................... 46
پیكره بندی تایمر/كانتر یك در محیط Bascom.............................................. 47
معرفی زیربرنامه................................................ 48
فصل هفتم : طراحی پروژه ...................................................... 50
ضمائم .............................................................................. 60
مراجع............................................................ 88