بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران

بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 57,000 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران 121 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت doc قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا شنبه 1 آذر


75 هزار تومان 57 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران می باشد

دانلود پایان نامه رشته نقاشی

بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران

 
 
چکیده:
نقاشی معاصر ایران به دوره ای اطلاق می شود که از دهه 1320 آغاز شده است و تا کنون ادامه دارد. در این رساله چهار تن از نقاشان که فعالیت خود را از دهه های آغازین این دوران شروع کردند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛ حسین کاظمی، منوچهر یکتایی، ابوالقاسم سعیدی و سهراب سپهری.این نقاشان به طور عمده طبیعت را وسیلة بیان کار خود قرار داده اند. انتخاب این نقاشان بر این دیدگاه استوار است که هر یک از آن ها از زاویه ای خاص و نگاهی شخصی به یک موضوع مشترک نگاه می کنند. تمامی آن ها از فرهنگ ایرانی سر بر می آورند و به دوره ای مشترک تعلق دارند، هر چند تحت تأثیر فضاهای مختلف، تأثّرات متفاوتی در آثار آن ها آشکار می شود. 
 
در این رساله سعی می شود تا با تأمل در مفهوم طبیعت و خوانش دوره کوتاهی از نقاشی معاصر ایران، سرانجام به طور جداگانه، با تأمل بر آثار هر نقاش به دنیای درونی او  نزدیک شویم. در این سفر نگارنده سعی می کند با همدلی با خالق اثر به عمیق ترین لایه های تخیل او نزدیک شود. پایه چنین تحلیلی بر نقد تخیلی استوار است. بر این اساس وحدت و بقای خیالپردازی در توشه گیری از عناصر چهارگانه وجود؛ آب، باد، خاک و آتش به انسجام می رسد. در غیر این صورت پایه های تخیل سست است و اثر هنری اصیل در حد بازی های فرمی و تصویری تنزّل خواهد کرد. این که تأثیرات بیرونی تا چه حد به این دنیای درونی هنرمند راه می یابند و او چگونه در رسیدن به خلقت وجودی ناب اثر با عنصر خلق آن اثر یگانه می شود مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
 
 
 
کلید واژگان:

نقد تخیلی

نقاشی معاصر ایران

نقاشان معاصر ایران

مفهوم طبیعت در آثار نقاشی

 
 
 
مقدمه :
رابطه انسان و طبیعت رابطه ای ازلی است. از زمان سرآغاز انسان طبیعت را مأوای خود دانسته، گاه با آن در ستیز بوده و گاه آن را مورد پرستش و احترام قرار داده است، آن را زمینه تخیّل خود قرار داده است و با آن اسطوره پردازی کرده است. در این رابطه ازلی است که جایگاه انسان در هستی معنا پیدا می کند و انسان از این رهگذر به کشف و شهودی در وجود خود دست پیدا می کند. در هر زمان که انسان از طبیعت دور شده است گویی به اضمحلال وجود خود نزدیک شده است. انسان شاعر، انسان عاشق، همواره در عمیق ترین لایه های تخیّل پیام آور پیوند با هستی و عشق به طبیعت است.
 
 از این منظر، نقاشی منظره جلوه گاهی می شود تا نقاشان منظره پرداز منویّات و درونیّات خود را به مدد آن آشکار کنند. نقاشانی که طبیعت را مضمون کار خود قرار داده اند هر یک به شیوة خود در عناصر آن تخیّل می کنند. تخیّل، به اکتشاف نیروهای زنده در طبیعت    می پردازد، آدمی را از قید و بندها رها می کند و او را در اعماق عناصر طبیعی غوطه ور می سازد. تخیّل هنرمند همان روح است که با دنیا در می آمیزد.
 
در این رساله آثار چهار هنرمند معاصر ایرانی مطرح می شود که عناصر طبیعت را برای بیان هنری برمی گزینند؛ حسین کاظمی، منوچهر یکتایی، ابوالقاسم سعیدی و سهراب سپهری،  چهار تن از چهره های معاصر نقاشی ایرانی هستند. تاریخ تولّد تمامی این چهار نقاش به دهة اول قرن حاضر می رسد، هر چند، در تقسیم بندی ها، کاظمی و یکتایی، در نسل اول پیشگامان نقاشی معاصر ایران و سپهری و سعیدی در نسل دوم قرار می گیرند. هر چهار نقاش مسیر سفر هنری خود را از تهران- پاریس آغاز می کنند، هر چند مسیرهای نسبتاً متفاوتی را در پیش می گیرند. همه این نقاشان زبان طبیعت را برای بیان هنری خود انتخاب می کنند، اما هر یک به طبیعت از منظر خود نزدیک می شوند. 
 
 بررسی آثار آن ها با استفاده از روش نقد تخیّلی بر اساس ابداعات گاستون باشلار  صورت می گیرد. در نظریات باشلار تخیّل به دو دسته بازتولید و تولیدی تقسیم می شود. در تخیّل بازتولیدی خلاقیتی دیده نمی شود، برخلاف تخیّل تولیدی که بر پایه خلاقیت پدید می آید. تنها هنرمندی می تواند تخیّل خلاق داشته باشد، که تخیّل او در ارتباط مستقیم با عناصر وجود قرار گیرد، وگرنه اثر او چیزی جز تکرار و تقلید و دگرگونی صورت نیست.در این تحقیق نقد براساس جستجو در زندگینامة هنرمند و یا تأکید بر جنبه های ساختاری اثر هنری صورت نمی گیرد، بلکه نگارنده سعی دارد، در لایه ای عمیق تر به عنصر خلقت وجودی اثر دست یابد و از طریق آن ارتباطی عمیق تر را با خالق اثر برقرار کند.برای کامل تر شدن بحث در فصول اول و دوم به شناخت ویژگی های منظره پردازی و مرور فضای اجمالی هنر معاصر ایران پرداخته می شود. از فصول بعد، هر فصل به تحلیل آثار یک هنرمند اختصاص داده می شود.
 
 
 
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه .1
 
فصل اول؛ طبیعت و نقاشان منظره پرداز
- انسان شرقی و غربی در مواجهه با طبیعت 4
- ویژگی های منظره پردازی ایرانی و اروپایی .7
 
فصل دوم؛ نقاشی معاصر ایران
- تفکر و نقاشی معاصر ایران .18 
- تحولات فرهنگی هنری دهه40-20 .20
 
فصل سوم؛ حسین کاظمی 
- در باره حسین کاظمی .27
- نقدهای منتشر شده 30
- تحلیل آثار . 33
 
فصل چهارم؛ منوچهر یکتایی
- درباره منوچهر یکتایی 51
- نقدهای منتشر شده 56
- تحلیل آثار 61
 
فصل پنجم؛ ابوالقاسم سعیدی
 - درباره ابوالقاسم سعیدی 76
- نقدهای منتشر شده 80
- تحلیل آثار 82
 
فصل ششم؛ سهراب سپهری
- درباره سهراب سپهری .98
- نقدهای منتشر شده 101
- تحلیل آثار 104
 
فصل هفتم: نتیجه گیری 
- نتیجه گیری .123
- فهرست منابع .121
 
 
 
 
 

سوالات احتمالی شما درباره بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران


چطور میتونم فایل بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 57 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



Ordibehesht 20, 1400 AP — نقد تخیلی نقاشی معاصر ایران نقاشان معاصر ایران مفهوم طبیعت در آثار نقاشی نقد تخیلی نقاشی معاصر ایران بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر 

بسیاری از سبک‌های هنری غربی در این دوره منحط شمرده شدند و تعدادی از هنرمندان نوگرای ایرانی ناچار به ترک وطن گشتند. با این حال دیوارنگاری، هنر انقلابی و عکاسی 

اهداف کلی مقاله در این راستاست که روند شکل گیری مدرنیسم در ایران بررسی هنر معاصر پرداخته شده است، جواب خواهیم داد که اآیا از ابتدای نقاشی نوگرا در.

هنر معاصر ایران به ویژه نقاشی در دهه بیست خورشیدی به بعد به دستاوردهای متفاوتی نمیگذرد، اما حضور گسترده هنرمندان نوپرداز ایران که اغلب راه پیشگامان مکتب 

تحلیل گفتمان هنر خاورمیانه: بررسی شکل گیری قواعد هنری در جامعه نقاشی معاصر ایران ; اصل مقاله. نویسنده: ابوالحسن تنهايي حسين,راودراد اعظم,مريدي محمدرضا. نشریه: 

اما در همان دوران اختراع دوربین عکاسی در غرب، هنر نقاشی دستخوش تغییرات عمده ای شد. هنرمندان نقاش، به دنبال کشف عکاسی، شاهد تأثیر آن بر کار خود یا به عبارت بهتر 

پژوهش حاضر با روشی توصیفی تحلیلی به نابهنگام بودنِ نقاشی معاصر ایران از ورود مدرنیته و دوران مشروطیت تاکنون، خاصه دهه ی 80 هجری شمسی می پردازد. که ابتدا برخورد 

جواد مجابی از کودکی و نوجوانی به همراه برادرش حسین نقاشی می‌کشید و هنوز هم در تجسمی معاصر ایران از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۹۰ را به شیوه ای تاریخی – تحلیلی بررسی 

Aban 7, 1400 AP — ایران درودی یکی از برجسته‌ترین نقاشان معاصر ایران و یکی از زنان پیشگام ایرانی در نقاشی فراواقعگرایانه (سوررئالیستی) است.

بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران · فرهاد. 98 بازدید 4 سال پیش. 3:28. گزارش فعالیت آموزشی مدرسه حضرت ولی عصر عج شهرستان رودان.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جنگ ایران و عراق از لحاظ سیاسی، اجتماعی دوران مهمی در تاریخ ما است که در این دوران نقاشان بسیاری در حمایت از انقلاب اسلامی و دفاع 

پایان نامه نقاشی معاصر ایران چکیده: نقاشی معاصر ایران به دوره ای اطلاق می شود که فعالیت خود را از دهه های آغازین این دوران شروع کردند، مورد بررسی قرار 

گستره مطالعاتی ‫در این گفتار برای بررسی تاثير جنبش سقاخانه همگام با این‬ از ‪ ۱۳۴۷‬به بعد تا زمان افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران در فضای هنر ایران رونق 

معاصر - بررسی - ایران - تاریخ - تاریخ معاصر ایران دورانی از تاریخ ایران است که با انقلاب مشروطه شروع میشود و تا سرنگو نی سلسله پهلوی و پیروزی انقلاب ایران 

Esfand 9, 1400 AP — با پایان برگزاری این رویداد، فریز فهرستی از هنرمندان جوان و ستارگان نوظهور اما پیشگام در زمینه‌ی هنر معاصر را معرفی کرد که آثارشان در این دوره 

فعالیت 4 (صفحهٔ 10 کتاب درسی). بررسی شواهد و مدارک متن‌های زیر از سفرنامۀ اوژن اوبن، سفیر فرانسه، و بنجامین، نخستین سفیر آمریکا در ایران عصر قاجار 

Azar 30, 1399 AP — آزاده علی‌پور هریس در نشست «زنان نقاش معاصرایران»: زن نقاش پیشگام در دوران پهلوی مورد بررسی قرار گرفتند، بيش از نيمي از این زنان، متولـد 

Esfand 4, 1400 AP — وی در رشته‌های گرافیک، نقاشی، تصویرسازی و چاپ دستی فعالیت داشت و در در نقاش نوگرای ایران، به عنوان یک پیشکسوت در عرصه گرافیک معاصر ایران 

by اسدی · 2012 — ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺭﮊﻳﻢ ﭘﻬﻠﻮﻱ ﺩﺭﮐﻨﺎﺭ ﺣﺮﮐﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﻫﻨﺮﻱ ﻧﻘﺎﺷﻲ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻫﻨﺮ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﻳﻨﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ۱) ﮐﺘﺎﺏ.