بررسی صفات خداوند در کلام سعدی

بررسی صفات خداوند در کلام سعدی

این فایل با تخفیف ویژه به مبلغ 65,000 تومان می‌باشد که بلافاصه بعد از پرداخت میتوانید آن را دانلود کنید. تعداد صفحات بررسی صفات خداوند در کلام سعدی 157 صفحه است. همچنین این فایل با فرمت doc قابل اجرا می‌باشد. برای خرید و دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود فقط تا فردا شنبه 1 آذر


85 هزار تومان 65 هزار تومان

پشتیبانی: 09374433704


هدف از این پایان نامه بررسی صفات خداوند در کلام سعدی می باشد

دانلود پایان نامه رشته ادبیات

بررسی صفات خداوند در کلام سعدی

 
 
 
مقدمه
«اسماء بر اسماء ذات و اسماء صفات و اسماء افعال تقسیم می شوند گرچه همة آنها اسماء ذاتند ولکن به اعتبار ظهور ذات در آنها به نام اسماء ذات نامند و به اعتبار ظهور صفات در آنها، اسماء و صفات نامند و به اعتبار ظهور افعال، اسماء افعال نامند. 
اسماء ذات عبارتند از: الله- الرب- الملک- القدوس، السلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبار. المتکبر، العظیم، العلیم، الظاهر، الباطن، الاول، الاخر، الکبیر، الجلیل، المجید، الحق، المبین، الواحد، الماجد، الصمد، المتعال و اسماء صفات: الحی، الشکور، القهار، القاهر، المقتدر، القوی، القادر، الکریم و اسماء افعال: المبدأ، المعید، الوکیل، الباعث، المجیب، الواسع، الحسیب، المنیب، الحافظ، المعز، المذل، الحکیم، العدل، اللطیف، المحیی، المیت، الوالی، التواب، المنتقم.
 
اسماء الهیه صور متمیزة در علم حق اندو این صور متمیزه در ازل فائض شده اند و از ذات حق به واسطة فیض اقدس. و آن صور علمیه در مقام تقرر در عین که با تمام توابع و لزوم در عین می آیند اعیان نامند و اعیان ثابته نسبت به اسماء ابدان و نسبت به اعیان خارجیه، ارواح و واسطه در ایصال فیض اند به اعیان خارجیه.صوفیه گویند وجود حق را اسماء و صفاتی است که لوازم ذات او است و مراد از اسماء در کلمات آنها، الفاظی مانند عالم و قادر و غیره نیست بلکه مراد آنها از اسماء حق، مثلاً معنی عالم و قادر است همانطور که مراد از صفات اعراض زائده بر ذات نمی باشد». (1)
 
«اسماء الهی در قرآن برخی به معنی نقل شده است  کلمة الله غالباً صدمین اسم و گاه نیز اسم اعظم که جامع جمیع اسماء است، خوانده می شود.خداوند به مناسبت نام های متفاوتی که از او در قرآن آمده، تفسیرهای متعددی شده است. برخی به صرف ظاهر اسماء دلالت کرده اند (ظاهریه، مجسمه) و برخی نیز، مجازهایی در این باب قایل شده اند. نزد اندیش مندان مسلمان، صفات خداوند به دو قسم ثبوتی که دارای ایجابی است مانند علم و قدرت و.... و صفاتی سلبی که دارای معنی سلبی است تقسیم می شود. نزد آنها سلب سلب، ایجاب است. بنابراین حقیقت آن ایجاب، کمال می-باشد زیرا نفی نفی، اثبات است. صفات اضافی زاید که برحق نسبت داده شده مانند خلاقیت و.... از افعال انتزاع یافته-اند». (2)
 
اوصاف ذات اقدس باری تعالی همان است که قرآن بر می شمارد. «شیخ اجل- سعدی- صفات الهی را در پیچ و خم مسائل فلسفی که باعث سردرگمی شود بیان نمی کند بلکه با ساده ترین استدلال آن را به تصویر می کشد و این باعث روی آوردن عوام به آثار او بویژه گلستان و بوستان شده است.البته برخی بر او در بیان صفات الهی و پی بردن از اثر به وجود مؤثر خرده گرفته اند: «سعدی می خواهد از خداشناسی دم زند قصیدة فصیحی (3) می سراید که اگر زیبایی الفاظ و حسن تعبیر را از آن بردارند دیگر چیز قابل ذکری باقی نمی ماند. خواص ذاتی اشیاء را یک یک بر می شمرد و آن را دلیل وجود صانع قرار می دهد. این نحوة استدلال ضعیف و عقیم است؛ از اینکه به منکری بگویند: نگاه کن درخت زردآلو چگونه زردالو می دهد، گرهی گشوده نمی شود و ملحدی ایمان نمی آورد».
 
 (4) از عده ای که استدلال سعدی را عقیم دانسته اند باید پرسید کدام شیوه استدلال قوی است؟ به صرف گفتن اینکه این ها خواص ذاتی اشیاء است پایة استدلال سست می شود؟ این روشی است که در عین برهانی بودن، با فطرت انسان، منطبق و سازگار است و امروز که قلمرو دانش وسعت بی سابقه ای یافته و آدمی بر بسیاری از علوم و فنون و اسرار جهان آگاهی حاصل کرده است باز راهنمای آدمی به مشرب توحید همین نظم و شور و نوامیس حاکم بر جهان آفرینش است و دانشمندان علوم تجربی باز براساس همین قوانین بر وجود نظم و شعور و اثبات صانع هستی استدلال می کنند:
 
 
 
 
کلمات کلیدی:

بوستان

گلستان

صفات خداوند

 
 
 
 
 
فهرست مطالب
بررسی صفتهای الهی    
پینوشت:    
صفت «بخشنده»    
پینوشت:    
صفت «تواب»    
پینوشت:    
صفت «جبار»    
پینوشت:    
صفت «جهان آفرین»    
پینوشت:    
صفت «حق»:    
پینوشت:    
صفت «خالق»:    
پینوشت:    
صفت «داور»:    
پینوشت:    
صفت «دستگیر»    
پینوشت:    
صفت «دوست»    
پینوشت:    
صفت «رحمت»    
پینوشت:    
صفت ‍»رزاق»:    
پینوشت:    
صفت «سبحان»    
پینوشت:    
صفت «ستار»    
پینوشت:    
صفت «عالم الغیب»    
پینوشت:    
پینوشت:    
صفت «علیم»    
پینوشت:    
صفت «غنی»    
پینوشت:    
صفت «فضل»    
پینوشت:    
صفت «قادر»    
پینوشت:    
صفت «قدیم»    
پینوشت:    
صفت «قهار»    
پینوشت:    
صفت «کبریاء»    
پینوشت:    
«صفت کریم»    
پینوشت:    
صفت«لطیف»    
پینوشت:    
صفت «مالک»    
پینوشت:    
صفت «مجیب»    
پینوشت:    
صفت «مستعان»    
پینوشت:    
صفت «واحد»    
پینوشت:    
صفت «وصف ناشدنی»    
پینوشت:    
صفت «وهاب»    
« پینوشت»    
صفاتی دیگر    
صفاتی دیگر    
نتایج کلی پژوهش    
فهرست منابع و ماخذ:    
فهرست اعلام  

سوالات احتمالی شما درباره بررسی صفات خداوند در کلام سعدی


چطور میتونم فایل بررسی صفات خداوند در کلام سعدی رو دریافت کنم؟

برای خرید و دانلود این فایل میتونید دکمه سبز رنگ خرید و دانلود فوری کلیک کنید و بلافاصله بعد از پرداخت، لینک دانلود بررسی صفات خداوند در کلام سعدی براتون نمایش داده میشه و میتونید فایل رو دانلود کنید.

این فایل چطوری به دست من میرسه؟

بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل بررسی صفات خداوند در کلام سعدی برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید.

قیمت بررسی صفات خداوند در کلام سعدی چقدر هست؟

در حال حاضر قیمت این فایل با تخفیف ویژه 65 هزار تومان هست.

چطور میتونم با پشتیبانی سایت در ارتباط باشم؟

از طریق شماره 09374433704 میتونید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

برچسب ها:



بررسی صفات خداوند در کلام سعدی. بررسی صفات خداوند در کلام سعدی بررسی صفات خداوند در آثار سعدی بررسی صفت های الهی کلام سعدی بررسی صفت های الهی در بوستان

دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی خدا و ياد او در آرمان شهر سعدي و سعدي شيرازي، شاعر شيرين كلام قرن هفتم، جامعه اي آرماني را در بوستان طراحي كرده 

صفات خدا در بوستان و گلستان · بخش دوم:زندگی سعدی 8 · بخش سوم:ویژگی‌های سیاسی، اجتماعی و ادبی دوران سعدی 23 · بخش چهارم:خاستگاه فکری سعدی · بخش پنجم:سعدی عارف یا 

از دیدگاه معتزله، أسماء و صفات الهی توقیفی نیست و نامیدن و توصیف حق تعالی به سعدی که تحت تأثیر افکار و اعتقادات اشاعره بوده به کرّات، خداوند را به نام 

آری بررسی اسما و صفات الهی در مثنوی معنوی مولانا همچون آب در هاون کوبیدن است ، چرا که و کلام مولانا همه از خداست و اوست که تکسوار این مثنوی معنوی است .

Farvardin 31, 1391 AP — صادق عابدین با تاکید براینکه کلام سعدی هم بوی عشق می دهد و خرد را در خداوند در آثار سعدی اضافه کرد: صفات جمالی خداوند آن دسته از صفات 

این پژ وهش،دو اثر گران قدر گلستان و بوستان از خداوند گار سخن – شیخ اجل – سعدی شیرازی را مورد بررسی قرار داده و کوشیده است از خلال آن تصویر روشنی مشخصی از 

به نام شاعری بزرگ که عطر کلامش در غزلیات و توانمندی اش در نثر گلستان و نظم بوستان تنها بخشی از دلایل بزرگی اوست. سعدی بزرگ است نه فقط به خاطر هنرمندی و هنروری 

بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان از سبک وی تقلید کرده‌اند. حافظ از جمله شاعرانی بوده که تحت تأثیر سبک سعدی به سرودن غزل پرداخته‌است. در ادبیات معاصر نیز 

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی.

امام علی علیه السلام: همانا تو آن خدايى هستى كه در خردها تو را نهايتى نيست، تا در جريان انديشيدن آن ها داراى كيفيت باشى و در تأمل انديشه ها، تو را پايانى 

by کاکه رش · 2018 — در این پژوهش، سعی شده با بررسی ساختار زبانی حصر ایجاد شده در غزلیات سعدی بنابراین، تشخیص نوع قصر به اعتبار طرفین، به‌ویژه در ادبیات فارسی که صفت و موصوف 

سعدی که تحت تأثیر افکار و اعتقادات اشاعره بوده به کرّات، خداوند را به نام ها و توصیفاتی می دسته: کلام, مقالات برچسب: اسماء, اشاعره, توقیفیت, سعدی, صفات.

منّت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات.

۱ - موضوع صفات خداوند در علم کلام — موضوع صفات خداوند در علم کلام از دو جنبه وجود شناسی و معنی شناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:

Farvardin 30, 1399 AP — بنابراین در دیدگاهِ غزالی مقصود از تربیت اخلاقی وصول به قرب الهی است و این بدون ِ امداد و عنایت خداوند میسر نمی‌شود و از همین روست که اخلاق در 

منظور از واژه «حافظ» و «حفيظ» در مورد خداوند چيست؟ از اينجا معنى «حافظ» نيز روشن مى شود، البتّه از آنجا كه «حفيظ» صفت مشبهه و «حافظ» اسم فاعل است، 

by حفیدی · 2015 — این نوشتار بر آن است تا ضمن تبیین معنای حقیقت و مجاز و بیان دیدگاههای مختلف کلامی نسبت به آن، به بررسی کیفیت تأثیرگذاری مبانی کلامی بر تحلیل ادبی آیاتِ صفات 

by واعظ · 2011 — ﺑﺨﺶ ﺳﻮم ﺗﮑﺮار ﺑﺪﯾﻌﯽ در ﺑﻮﺳﺘﺎن. ﻣﻮرد. ﺑﺮرﺳﯽ. ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . در ﺑﺨﺶ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﻮع ﺟﺪﯾﺪي از ﺗﮑﺮار ﮐﻪ در ﻗﻠﻤﺮو ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎ. ﺧ. ﺘﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ. ﮔﯿﺮد، در ﮐﻼم ﺳﻌﺪي.