توضیحات کامل :

پاورپوینت تاثیر جداره بر معابر مدیریت و تشکیلات کارگاهی

 

فهرست

ارتفاع و عرض خیابان

1-تاثیر جداره ها بر بعد طولی معابر

2-تاثیر جداره ها بر بعد عرضی معابر

3-تاثیر جداره ها بر بعد ارتفاعی معابر

1-تاثیر جداره ها بر بعد طولی فضای خیابان

تصاویر

1.جداره های مقعری شکل که پشت هم قرار گرفته باشند در بیننده یک فضای تقسیم شده و محدود را القا می نمایند.

2.جداره های محدبی شکل خیابان در بیننده القا کننده فضایی بی انتهاست.

3.خمیدگی جداره خیابان و یا فضای قوسی شکل خیابان در بیننده بعد طولی خیابان راکوتاه تر جلوه می دهد.

4.گوشه و لبه های مستقیم و دراز جداره خیابان تاکید بر بعد طولی خیابان دارد.

5.با عقب نشینی و پیشامدگی بناها در امتداد مسیر خط مستقیم مسیر از بین رفته و طول خیابان به قطعاتی تقسیم می شود که از نظر بصری گول خیابان کوتاهتر جلوه می کند.

6.امتداد مسیر خیابان به صورت مستقیم نقطه دید را به عمق خیابان جلب کرده وخیابان را طویل جلوه گر می سازد.

7.نماهای برجسته که توسگ پیشامدژی بالکن،پنجره ها و غیره به وجود می آید طول خیابان را کوتاه تر جلوه می دهد.

8.نمای صاف و صیقلی بنا نقطه دید را به عمق خیابان جلب کرده و آنرا طولانی جلوه می دهد.

9.نماسازی و معماری متنوع ساختمانها،تطابق رنگ و مصالح،نقطه دید را به جزییات جلب کرده و فضایی ریتمیک و متنوع ایجاد می کند.

10.نماهای مسگح و صاف خیابانها با معماری معمولی و رنگامیزی و مصالح یکسان اثر طولانی بودن خیابان را تشدید می کند.

11.گشودگی های بزرگ نمای ساختمان را دلباز و فضای بیرون را با فضای داخل مرتبط می سازد.

12.گشودگیهای کوچک نمای ساختمان را بسته و فضای خیابان را تنگ و کسل کننده جلوه می دهد.

13.با تاکید بر معماری بناهای گوشه تقاطع محل تقاگع در فضای خیابان کاملا مشخص شده و بعد گولی خیابان را به قطعاتی تقسیم می کند.

14.گشودگی فرعی منشعب از خیابان اصلی در امتداد مسیر خیابان به وجود آمده لذا محل تقاطع در فظای خیابان به دشواری دیده می شود وکاملا مشخص نیست.


2-تاثیرجداره ها بر بعد عرضی فضای خیابان – تصاویر

1.احساس تنگی و خفه بودن مسیر خیابان را می توان با عقب نشینی و پلکانی نمودن طبقات فوقانی جداره ها خنثی نمود.همچنین با ایجاد پیلوت در طبقه همکف بناها فضای تحرک را بزرگتر نمود و بدین طریق احساس عریضتر بودن فضا را بوجود آورد.

2.تقسیم بندی سطوح خیابان به صورت عرضی بدون جداسازی پیاده روها و باند حرکت سواره فضای خیابان را عریضتر جلوه می سازد.

3.تقسیم بندی سطوح خیابان به صورت طولی اثر بعد طولی فضای خیابان را تشدید می کند.

4.خیابانهای مشجر و دارای فضای سبز بعد عرضی فضایشان از نظر بصری کمتر بوده و به نظر بیننده تنگتر حس می شوند زیرا میدان دید بیننده محدود است.

5.پیاده روهای مسقف،چراقهای روشنایی زنجیره ای خیابانها فضای عرضی خیابان را به چند فضا تقسیم می کند بدین طریق می توان یک فضای خیابانی عریض را به چند فضای متصل به هم و با عرضهای متفاوت گراحی نمود.


3-تاثیرجداره ها بر بعد ارتفاع فضای خیابان – تصاویر

1.پیشامدگی زیاد و قابل توجه آخرین سقف ساختمان بصورت باران گیر ارتفاع فضای خیابان را محدود می کند.

2.عقب نشینی طبقات فوقانی ساختمانهایی که در امتداد مسیر خیابان واقع شده اند اد یک طرف باعث کاهش ارتفاع فضای خیابان شده و از طرف دیگر فضای خیابان را در قسمت فوقانی عریضتر می نماید.

3.با بنا نمودن یک یا دو طبقه از طبقات ساختمانهای مرتفع به صورت کرسی چینی می توان ارتفاع را به مقیاس مناسب تقسیم بندی نمود و همچنین می توان در طراحی مبلمان شهری ارتفاع و چراقهای روشنایی و درختان و غیره را مطابق با حداقل ارتفاع کرسی چینی در نظر گرفت.

4.حجم ساختمانهایی که عرضشان کم و ارتفاعشان زیاد باشد و در مسیر خیابان واقع شده باشند در بیننده احساس مرتفع بودن فضای خیابان را تشدید می سازند.

5.با احداث حجمهای کوچکی مانند یک کیوسک،محل مسقف ایستگاه و یا غرس درختان و غیره می توان ارتفاع فضا را تقسیم و گبقه بندی نمود و از نظر بصری بعد ارتفاع فضا را محدود ساخت.

6.با ایجاد طاق نما و استفاده از فرمهای دیگرجهت مسقف کردن فضای خیابان می توان بعد ارتفاع فضای خیابان را کاهش داد.

منابع و ماخذ