تجزیه و تحلیل فرآیند رنگ آستر در شركت ایران خودرو دیزل
شركتی كه امروز با نام شناخته شده ایران خودرو دیزل در عرصه جاده های كشور و حتی در پهنه ترانزیت بین المللی، موجب غرور و افتخار ملی گردیده یكی از بزرگترین تولید كنندگان خودروهای كار در خاورمیانه محسوب میشود كه با بیش از 40 سال سابقه درخشان تولید ، وظیفه ساخت انواع خودروهای سنگین را بر عهده دارد.
شركت ایران خودرو دیزل ، تشكیلات سازمان یافته ای است كه ابتدا با نام صنعتی خاور در سال 1338 با سرمایه اولیه 26 میلیون ریال در كارگاه كوچكی تاسیس و با مونتاژ روزانه یك دستگاه اتومبیل، فعالیت خود را آغاز كرد و در سال 1343 با توجه به گسترش تقاضا در بازار خودرو كشور به محل كنونی واقع در جنوب غربی تهران در محدوده ای به مساحت 520 هزار مترمربع انتقال یافت و با احداث سالنهای مناسب، تجهیز خطوط تولید، جذب و آموزش نیروهای كارآمد و ارتقا كیفیت محصولات موفق به افزایش تولید و ساخت تیپهای متنوع كامیون گردید.
شرایط بازار رقابتی و لزوم توجه روز افزون به تغییرات تكنولوژی و تحولات سریع ناشی از آن در صنعت حمل و نقل از یك سو و نیاز به تولید نسلهای پیشرفته انواع خودروهای كار از سوی دیگر و همچنین توجه به ضرورت ارتقاء نظام مدیریت كیفیت و تولید قابل قبول سازمانهای استاندارد جهانی برای ورود به ناوگان حمل و نقل بین المللی و بازارهای فروش خارج از كشور، این ضرورت مسلم را ایجاب كرد تا تغییرات بنیادین در سازماندهی و ماهیت شركت به تناسب اهداف پیش بینی شده پی ریزی شود.
درسال 1378 شركت ایران خودرو با خرید سهام عمده گروه صنعتی خاور و الحاق خط تولید اتوبوس و مینی بوس شركت ایران خودرو دیزل را تاسیس كرد و ایران خودرو دیزل با طراحی و اجرای پروژه عظیم ساخت و تاسیسات و راه اندازی خط تولید اتوبوس برضرورت توسعه صحه گذاشته و حیات حرفه ای نوینی را پیش روی این صنعت قرار داد تا پس از این ایران خودرو دیزل بعنوان قویترین قطب صنعت خودروسازی و نقطه عطف تولید و ارائه خدمات خودروسنگین در حیطه صنعت حمل و نقل بار و مسافر در داخل و خارج از كشور باشد.
شركت ایران خودرو دیزل به موازات بازسازی و بهینه سازی محیط درون سازمانی تلاش نمود تا با تقویت و گسترش شركتهای اقماری تحت پوشش نظیر:
شركت گواه، طراحی و مهندسی خودروهای سنگین، موتورسازی، تاپ سرویس چرخشگر و تولید قطعات خاور توسعه زیربنایی تحقیقات خودرو ، شرایط مطلوبی را برای افقهای آینده خود متبلور سازد.
این شركت با انجام طرحهای توسعه و راه اندازی بزرگترین خط تولید اتوبوس در خاورمیانه و توان تولید سالانه 5500 دستگاه اتوبوس و 15000 دستگاه كامیون، مینی بوس و ون افتخار دارد تا بعنوان طلایه دار سازندگان خودروهای كار در كشور، با تولید محصولات كیفی مطابق با استانداردهای زیست محیطی بین المللی جلوه گاه غرور ملی جامعه قدرشناس ایران اسلامی در عرصه صنعت بوده و می رود تا با اجرای برنامه های راهبردی سهمی از بازار خودرو كار را در كشورهای هدف به خود اختصاص دهد. ایران خودرو دیزل در تحقق سیاست توسعه اقتصادی كشور در برنامه سوم با صدور تولیدات خود به كشور عربستان، مصر، اردن، امارات متحده عربی، كویت، تركمنستان، لیبی، تاجیگستان و آفریقا گامهای اثربخشی برداشته است.
فهرست مطالب:
پیشگفتار................................................................................................ 1
مقدمه......................................................................................................... 3
فصل اول:................................................................................................. 6
معرفی سازمان................................................................................................ 7
موقعیت جغرافیایی سازمان....................................................................... 8
تاریخچه............................................................................................................ 8
ماموریت ..................................................................................................... 8
شركت های زیرمجموعه............................................................................ 11
مواد اولیه.................................................................................................... 12
معرفی سیستم مورد كارآموزی................................................................................ 14
تعریف واژه های خاص.............................................................................................. 20
محصولات شركت با مشخصات ............................................................................... 21
فصل دوم: شیوه های تجزیه و تحلیل..................................................................... 23
بخش اول- مفاهیم سیستم............................................................. 24
تعریف سیستم......................................................................................... 24
اجزای سیستم............................................................................................. 25
انواع سیستم................................................................................................... 32
بخش دوم- رویكرد سیستمی به عنوان روش تجزیه و تحلیل................................... 33
رویكرد سیستمی و تجزیه و تحلیل ........................................................................... 34
رویكرد سیستم و تركیب ........................................................................................... 35
ورش كلی حل مسئله در رویكرد سیستمی................................................................ 35
روش تجزیه و تحلیل رویكرد سیستمی...................................................................... 38
نقش تحلیل گر در فرآیند تجزیه و تحلیل .................................................................. 39
بخش سوم- مروری كلی بر روشهای سنتی تجزیه و تحلیل............................ 40
چرخه تكاملی سیستم................................................................................................. 41
چرخه تكاملی و روش های تجزیه و تحلیل................................................................ 41
چرخه تكاملی سنتی (تجزیه و تحلیل سنتی)................................................................ 42
چرخه تكاملی سنتی و نارساییهای آن........................................................................ 44
بخش چهارم- مروری كلی بر روشهای ساخت یافته تجزیه و تحلیل.............. 45
چرخه تكاملی ساخت یافته (تجزیه و تحلیل ساخته یافته)........................................... 45
متدولوژی ساخت یافته............................................................................................... 45
ابزار ساخت یافته تجزیه و تحلیل .............................................................................. 46
چرخه تكاملی ساخت یافته و مزایای آن نسبت به چرخه تكاملی سنتی .................... 51
بخش پنجم: تكنیكها و روش های عمومی مورد استفاده در تجزیه و تحلیل ......................... 52
سیاستها و روش های جمع آوری اطلاعات .............................................................. 52
انواع روشهای جمع آوری اطلاعات....................................................... 53
فصل سوم:...........................................76
پوشش دهی الكتریكی از طریق غوطه وری .............................................................. 77
مزیت روش ED......................................................................................................... 77
غوطه وری آنیونی (AED) ........................................................................................ 79
غوطه وری الكتریكی كاتیونی (CED)......................................................................... 80
عملیات آماده سازی سطح در CED........................................................................... 82
شرایط مخزن رنگ CED........................................................................................... 86
واكنش الكترولیز داخل مخزن CED........................................................................... 87
دستگاههای اعمال CED............................................................................................. 89
سایر پوشش های ED................................................................................................ 98
فرآیند ED بدنه خودرو درسالن رنگ ED................................................................. 99
فصل چهارم:............................................................ 112
مشكلات .......................................... 112
پیشنهادات...........................................113
ایجاد پرده هوا در ابتدای وان PT-B20 ..................................................................... 114
بكارگیری واترجت در ابتدای خط ED....................................................................... 114
طراحی یك گاری جهت جمع آوری فیكسچرها ......................................................... 115
ایجاد یك برنامه نظارت بر تجهیزات سالن................................................................. 116
ایجاد سیستم گزارش دهی به مدیریت....................................................................... 116
بهینه سازی فرآیند رنگ پیكان وانت.......................................................................... 117
منابع و مآخذ.................................................................. 118