رقابت پذیری در زنجیره تامین
در رقابتهاى جهانى موجوددر عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرارداد. خواست مشترى بر كیفیت بالا و خدمت رسانى سریع، موجب افزایش فشارهایى شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شركتها بیش از این نمىتوانند به تنهایى ازعهده تمامى كارها برآیند. در بازار رقابتى موجود، بنگاههاى اقتصادى و تولیدى علاوهبر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و اركانمرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند. علت این امر در واقع دستیابى به مزیت یامزایاى رقابتى با هدف كسب سهم بیشترى از بازار است. بر این اساس، فعالیتهاى نظیربرنامه ریزى عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزى محصول، خدمت نگهدارىكالا، كنترل موجودى، توزیع ، تحویل و خدمت به مشترى كه قبلا همگى در سطح شركت انجاممى شده اینك به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا كرده است. مسئله كلیدى در یك زنجیرهتامین، مدیریت و كنترل هماهنگ تمامى این فعالیتها است. مدیریت زنجیره تامین (SCM ) پدیدهاى است كه این كار را به طریقى انجام مىدهد كه مشتریان بتوانند خدمت قابلاطمینان و سریع را با محصولات با كیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
در حالتكلى زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشكیل مىشود كه رسماً از یكدیگر جدا هستند وبه وسیله جریانهاى مواد، اطلاعات و جریانهاى مالى به یكدیگر مربوط مىشوند. اینسازمانها مىتوانند بنگاههایى باشند كه مواد اولیه، قطعات، محصول نهایى و یاخدماتى چون توزیع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى تولید مىكنند. حتى خود مصرفكننده نهایى را نیز مىتوان یكى از این سازمانها در نظر گرفت
فهرست مطالب:
مقدمه |
2 |
فصل اول |
|
تعریف مدیریت زنجیره تامین |
5 |
طرح کلی یک زنجیره تامین |
7 |
فرآیند اصلی |
8 |
فازهای اصلی مدیریت زنجیره ای تامین |
10 |
انقلاب زنجیره تامین |
11 |
شرکت ها نمی توانند از زنجیره تامین چشم پوشی کنند |
14 |
فصل دوم |
|
مدیریت موجودی کالا |
17 |
تدارکات |
18 |
ارسال به موقع کالا |
20 |
نکات کلیدی که باید آموخت |
23 |
فصل سوم |
|
رقابت پذیری |
25 |
موضوعات کلیدی |
25 |
اشارات ضمنی : محیط فرصت های راهبردی |
26 |
فرمان های راهبردی |
27 |
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت |
29 |
فصل چهارم |
|
بعد الکترونیکی مدیریت زنجیره تامین |
32 |
چشم انداز مدیریت راهبردی |
35 |
مزیت رقابتی پایدار |
36 |
تمرکز راهبردی |
37 |
فرایند های اساسی کسب و کار را یکپارچه سازی کنید |
38 |
فرایند های در حال ظهور کسب و کار را یکپارچه کنید |
39 |
فرایند چند واحدی و چند شرکتی کسب و کار را ادغام نمائید |
39 |
از فناوری اطلاعات برای ارتقای روش های کاری افراد استفاده کنید |
40 |
سیستم های پشتیبانی کار تیمی |
47 |
راهبردهایی برای مزیت رقابتی |
49 |
فناوری اطلاعات برای پشتیبانی فرایند |
51 |
ساختار چند خدماتی برای نقش های متوازن افراد و فناوری |
52 |
مدیریت توسعه دانش فرایند |
53 |
مدیریت دانش راهبردی |
54 |
الگوهای اندیشه و عمل |
55 |
فناوری و الگو ها |
56 |
انفورماتیک شناختی |
57 |
پشتیبانی فناوری از الگوها |
59 |
فرصتهای راهبردی در جستجوی دستیابی به مزیت رقابتی چشمگیر |
60 |
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت |
62 |
فرست برای لجستیک |
63 |
مزیت رقابتی از طریق افراد و فناوری |
64 |
فصل پنجم |
|
فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین |
67 |
بررسی جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی تجارت الکترونیک |
68 |
موانع پیاده سازی SCM |
69 |
بررسی تکنولوژی تولید و برآورد نحوه تامین دانش فنی مورد نیاز |
70 |
ساختار شبکه تامین |
70 |
ابعاد ساختاری شبکه |
72 |
ارتباطات اطلاعات درون شبکه |
72 |
فرایند های شبکه تامین |
74 |
شبکه تامین یکپارچه چیست ؟ |
76 |
مراحل یکپارچه سازی |
77 |
تجهیزات کلیدی مدیریت زنجیره تامین |
78 |
10 مرحله برای کارآمد ساختن زنجیره تامین |
82 |
مراحل لازم برای مدیریت تحویل در یک محیط شبکه تامین |
88 |
گذر از زنجیره تامین به شبکه تامین |
93 |
مسیر تکامل گروه های همیار |
93 |
امکان بهبود کیفیت در جبهه IT |
94 |
مدل های کسب و کار اینترنتی در حال تکامل |
95 |
مبارزه با کلاهبرداری در تجارت الکترونیکی |
96 |
فصل ششم |
|
حمل و نقل الکترونیکی |
98 |
تدارکات الکترونیکی |
99 |
وضعیت تدارکات الکترونیکی |
100 |
دسترسی الکترونیکی به منابع |
100 |
تهیه الکترونیکی مواد اولیه |
101 |
بعضی از نکات مربوط به تهیه مواد اولیه به صورت الکترونیکی |
104 |
تاکید روی آموزش الکترونیکی |
105 |
افزایش تدریجی مدیریت داده ها دارای اهمیت است |
106 |
ترجمه مقاله |
108 |
نتیجه گیری |
128 |
منابع ضمائم : مقاله Demand & Supply chain management ترجمه مقاله |