بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صادرات مصنوعات فیروزه ای
بررسی آمار صادرات و واردات در سال 1268 ه ش نشان میدهد كه محصولات كشاورزی و دامی عمده ترین بخش محصولات صادراتی ایران در یك قرن پیش بوده است. در آن زمان ابریشم، برنج، پنبه، توتون و تنباكو از اقلام عمده صادراتی كشور بودهاند كه امروزه بمنظور وارد كردن اغلب آنها سالانه مبلغ قابل ملاحظه ای ارز از كشور خارج میشود. این آمار همچنین نشان میدهد كه با وجود كسری موازنه تجاری در سال1268 ه ش ، درآمد حاصل از صدور كالاهای كشاورزی به تنهایی قادر به جبران بیش از نیمی از هزینههای مربوط به واردات كشور بوده است ولی تا سال 1320 ه ش سهم صادرات غیر نفتی به تدیریج تقلیل مییابد چنانكه سهم صادرات غیر نفتی از كل مبادلات بازرگانی خارجی به یك سوم میرسد و تا سال 1330 ه ش این نسبت به حدود یك چهارم تنزل پیدا میكند. روند گسترش واردات در پی افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت به نحوی شتاب میگیرد كه تولید داخلی تحت الشعاع واردات كالا واقع شده و تجارت خارجی به اهرم فشار بر اقتصاد ملی بدل میشود. بنابراین از حدود یكصد سال پیش رابطه تحویل نفت در مقابل دریافت كالای ساخته شده، هسته اصلی بازرگانی خارجی كشور گردیده و وابستگی اقتصادی در نتیجه وجود این بافت ناسالم ایجاد و تحكیم شده است.
فهرست مطالب
فصل اول. 1
طرح تحقیق. 1
1- مقدمه: 2
2- بیان مسئله: 3
3- ضرورت انجام تحقیق. 5
4- فرضیههای تحقیق: 6
5- اهداف مورد نظر برای انجام تحقیق. 7
6- روش تحقیق: 7
1- جامعه آماری: 7
2- نمونه گیری: 8
3- محدودیتها و مشكلات انجام تحقیق. 8
4- پیشینه تحقیق. 8
5- تعریف واژههای تخصصی مورد استفاده در تحقیق: 9
فصل دوم. 11
پیشینه تحقیق. 11
بخش اول: مبانی نظری مرتبط به «فیروزه». 12
2-1-1- مختصری در مورد تاریخچه جواهرات.. 13
2-1-2- قدمت استخراج فیروزه 14
2-1-3- علم شناخت سنگهای قیمتی و اهمیت آن در جهان. 15
2-1-4- انواع فیروزه 16
2-1-5- نحوه ساخته شدن فیروزه 18
2-1-6- فضیلت فیروزه در اسلام. 18
2-1-7- معادن فیروزه 19
2-1-8- كلیاتی در مورد برش و جلای كانیها و سنگهای جواهر رنگی. 26
2-1-9- تراش فیروزه 28
2-1-10- مشخصات بهترین نوع فیروزه تراشیده 33
2-1-11- صادرات فیروزه: 34
بخش دوم: مبانی نظری مرتبط با «آمیخته بازاریابی». 36
2-2-1- تعریف بازاریابی. 37
2-2-2- فلسفه مدیریت بازاریابی. 37
2-2-3- عوامل مؤثر در تغییر تقاضا 41
2-2-4- عوامل مؤثر در اقدام به خرید. 42
2-2-5- فرآیند تصمیم خرید. 45
2-2-6- مفهوم مدرن بازاریابی. 51
2-2-7- آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) 52
2-2-8- جایگاه یابی در بازار 63
فصل سوم. 69
روش تحقیق. 69
3-1 نوع تحقیق: به طور کلی تحقیقات علمی را به دو دسته تعرفه تقسیم مینمایند: 70
3-2 روش تحقیق. 70
منابع وماخذ: 76
فصل چهارم. 77
جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها 77
4-1- ویژگیهای پاسخگویان. 78
4-1-1- ویژگیهای صادر كنندگان مصنوعات فیرزوه ای. 78
4-1-2-ویژگیهای فیروزه تراشان. 78
2-4- آزمون فرضیهها 79
فصل پنجم. 91
نتیجه گیری و پیشنهادها 91
5-1- مقدمه. 92
5-2- نتیجه گیری در مورد ویژگیهای پاسخگویان. 92
5-2-1- نتیجه گیری در مورد ویژگیهای «صادركنندگان مصنوعات فیروزه ای». 92
5-2-2- نتیجه گیری در مورد ویژگیهای «فیروزه تراشان». 93
5-3- نتیجه گیری در مورد فرضیههای تحقیق. 94
5-3-1- نتیجه گیری در مورد فرضیه اول. 94
5-3-2- نتیجه گیری در مورد فرضیه دوم. 95
5-3-3- نتیجه گیری در مورد فرضیه سوم. 98
5-3-4- نتیجه گیری در مورد فرضیه چهارم. 100
5-3-5- نتیجه گیری در مورد فرضیه پنجم. 104
5-5- موضوعات پیشنهادی برای تحقیقات تكمیلی. 109
منابع. 110