پروژه مالی شرکت بسته بندی
مقدمه:
هدف از بسته بندی نمودن مواد غذایی این است که طول عمر نگهداری آن افزایش یابد و مواد غذایی بطور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی و اکسایشی حفظ شود. همچنین حمل و نقل مواد غذایی بهتر و آسانتر انجام گیرد.
امروزه در اروپا و آمریکا حدود 200 نوع بسته بندی مختلف در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در آمریکا در حدود 300 هزار شرکت تولید کننده و شرکتهای خدماتی در زمینه تکنولوژی نوین بسته بندی فعالیت می کنند. در این کشور یک میلیون نفر در صنعت بسته بندی مشغول به کار هستند. بطور کلی 75 درصد محصولات تولید شده بسته بندی می شوند. در سالهای اخیر هزینه بسته بندی در آمریکا بالغ بر 55 میلیارد دلار شده است و تخمین زده می شود که در سالهای بعد این هزینه افزایش یابد. هزینه سالانه برای مواد اولیه بسته بندی در آلمان حدود 60 مارک می باشد. در این کشور 5 درصد از کل درآمد خالص سالانه صرف هزینه بسته بندی مواد غذایی می شود. به عبارتی هزینه سرانه مواد اولیه بسته بندی مواد غذایی برای یک آلمانی هر سال در حدود 750 مارک می باشد. در این کشور به علت استفاده فراوان از مواد غذایی آماده و کنسرو شده، زباله منازل بیش از 15 میلیون تن در سال بوده که در حدود 5/5 میلیون تن آن را مواد اولیه بسته بندی تشکیل می دهد. مواد شامل 4/2 میلیون تن کاغذ و مقوا 5/1 میلیون تنشیشه 8/0 میلیون تن مواد سنتنتیک (پلاستیکی) و 5/0 میلیون تن قوطی فلزی می باشد.
با افزایش تولید مواد غذایی بسته بندی شده در کشورهای صنعتی، می توان بسته بندیهای غیر استاندارد را نیز مشاهده نمود که علت اصلی آن افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی می باشد و از طرفی از بین بردن یا بازیافت مواد اولیه بسته بندی مصرف شده نیز یکی از مشکلات دیگر در اروپا به شمار می آید.
در اغلب کشورهای در حال توسعه به علت کثرت تعداد افراد خانواده (بیش از 4 نفر) و آماده نمودن مواد غذایی به صورت تازه از یک طرف احتیاج به بسته بندی نمودن مواد غذایی نبوده اما از طرف دیگر برای جلوگیری از ضایعات آنها بسته بندی نمودن مواد غذایی و استفاده مواد اولیه بسته بندی و تکنولوژی نونی بسته بندی الزامی است.
بسته بندی شکیل و مناسب محصولات نقش بسزایی در ارائه و فروش محصول در بازارهای داخلی و خارجی خواهد داشت. امروزه شاهده آن هستیم که ارزانترین مواد تهیه شده و بهترین شرایط بسته بندی و با قیمت بسیار بالایی عرضه می شود و این امر حکایت از آن دارد که شکل و نحوه بسته بندی در جذب مشتری و مطلوبیت مصرف کننده بسیار تاثیر گذار می باشد و بعنوان بخش مهمی از زنجیره تامین کالا نقش عمده ای در بازاریابی و فروش محصول بر عهده دارد.
بخشی از بسته بندی امروز در قالب لفافه های آلومینیومی و کاغذی است که عمدتاً از ورقهای نازک آلومینیومی و کاغذی برای بسته بندی مواد غذایی، دخانیات، دارو و لوازم بهداشتی و... مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به ظرافت ورقهای آلومینیوم بخصوص برای ضخامتهای کمتر از 40 میکرون با کاغذ لمینیت (Laminate) می گردد که به لفافهای آلومینیومی کاغذی معروف می باشند که این گزارش بر روی مطالعات بازار این طرح متمرکز می باشد.
در کشور ما خصوصاً طی چند سال گذشته، جهت نیل به خودکفایی اقتصادی و گرایش به سمت تولید و صادرات محصولات غیر نفتی، سیاست هایی در جهت حمایت از صنایع کشاورزی و تبدیلی اتخاذ گردیده است. کشاورزی و صنایع وابسته به آن در ایران (خصوصاً با مناسب بودن شرایط آب و هوایی) می تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی، در جهت صادرات نیز گام های بلندی را بردارد. با توجه به این که حجم تولید محصولات کشاورزی مملکت ما در حدود 44 میلیون تن در سال می باشد و با احتساب 35 درصد ضایعات (و گاهی بیشتر) خساراتی که از این بابت متوجه کشور می گردد. در حدود 52/16 میلیون تن به ارزش 812 میلیارد ریال در سال می باشد. یکی از عوامل مهم در ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی محدود بودن امکانات بسته بندی (مواد اولیه بسته، دستگاههای بسته بندی و افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی و دستگاههای مدرن) می باشد که در حدود 5/3-2 درصد از کل خسارات بخش کشاورزی را تشکیل می دهد.
بسته بندی نمودن کالای صادراتی غیر نفتی، چنان جدی و مسئله ساز است که می بایست دولت بعنوان گامی در راه توسعه صادرات، امکان ورود دستگاههای جدید بسته بندی و مواد لازم را فراهم آورده و تسهیلات کافی را در اختیار شرکتهای صادره کننده قرار دهد. رکود صنعت بسته بند ی در ایران را می توان ناشی از کافی نبودن، کمبود و گرانی مواد اولیه بسته بندی و وسایل (دستگاههای بسته بندی) مورد نیاز و کافی نبودن آگاهی صادرکنندگان در این امر دانست.
صادرات یک کار علمی، گسترده و با هدف مشخص است که بدون فراگیری علوم، اصول و قوانین بازاریابی، از احتمال موفقیت کمتری برخوردار است.
تعداد دانش آموختکان این علم به طور تخصصی در ایران زیاد نیست و از سویی علیرغم تلاش این افراد، به دلیل فقدان برخی فاکتورها مانند کیفیت پایین محصولات، نامناسب بودن بسته بندی کالاها و مواردی از این قبیل، کشور توفیقی در امر صادرات ندارد.
گرچه ایران از مزیت نسبی خدادادی در صنایع غذایی برخوردار است. ولی از آنجا که بطور علمی با امر تولید و عرضه محصولات برخورد نمی کند. لذا به نتایج مطلوب در این خصوص نمی رسد در حالی که وابستگان بازرگانی سفارتخانه های کشورهای مختلف، به امر بازاریابی در کشورها مشغولند. نمایندگی های ایران فاقد چنین توانایی هایی می باشند. از ساختار تجاری کشور که عمدتاً متمرکز بر واردات می باشد شکل گرفته است و از آنجائیکه این کمشور تنها در ازاء صدور مواد خام اقدام به واردات مصنوعات صنعتی هنوز تجربه لازم برای صدور فرآوردها و مصنوعات صنعتی برخوردار نیست و ساختار اقتصادی کشور آمادگی لازم برای این خدمات برخوردار نمی باشد.
در اغلب کشورها، دولت از صادرکنندگان حمایت می کند و به تضمین خسارتهای آنها می پردازد. در حخالی که صادرکنندگان ایرانی، همواره خود متحمل هزینه هایشان می باشند. ما هنوز قادر نشیدیم، بازارهای داخلی خود را بشناسیم، چطور انتظار می رود که بازارهای جهانی را شناسایی کنیم و به صدور کالا به دیگر کشورها بپردازیم. ایران فاقد فرهنگ صادرات است و لذا با عرضه سنتی محصولات به بازارهای منطقه به صورت مقطعی توانست بخشی از بازارها را اشغال نماید ولی به سبب ضعف های موجود در مدیریت صادرات، این بازارها به سادگی از دست رفت که از جمله مهمترین عوامل آن فقدان بسته بندی مناسب برای محصولات می باشد. از جایگاه لازم در سطح بین المللی برخوردار نیست اگر ما می توانستیم بازارهای داخلی را بشناسیم، هرگز بازارمان از انواع کالاهای صادراتی اشباع نمی شد. بطوری که بسته بندی کالاهای ایران با زبان روز دنیا و فرهنگ ملتهای آن هماهنگ نیست و این عامل به علت عدم شناخت و تحقیقات در کشورهایی که قرار است صادرات صورت پذیرد، می باشد.
تولید در ایران با حجم بالایی از ضایعات همراه است، ضایعاتی که هرگز بازیافت نمی شوند و در نهایت نیز به کاهش حجم ارزش افزوده کشور منجر می شوند. چنانچه ایران می خواهد در امر صادرات محصولات خود موفق باشد باید در وهله اول به ارتقاء کیفیت تولیدات بها دهد. از سوی دیگر باید با حمایت دولت از تولید کنندگان و صادرکنندگان به فعال کردن مراکز بازاریابی در داخل کشور و همچنین سفارتخانه های ایران در خارج از کشور اقدام کند.
شناسایی بازارهای داخلی و خارجی و تلاش برای تامین نیاز متقاضیان از دیگر گامهای لازم در این خصوص می باشد که در صورت شناسایی این فرصتها، شرط کافی برای حضور بازارهای عرضه مناسب کالا از طریق بسته بندی بهداشتی و جاذب خواهد بود امروزه صنایع بسته بندی نقش عمده ای از عرضه مناسب محصول به بازارهای بین الملل را دارند لذا احداث و توسعه صنایع بسته بندی از جمله تامین لفافه های مناسب برای بسته بندی میتواند قدمی موثر در گسترش و توسعه صادرات در کشور باشد. لذا احداث واحدهای تولیدی در صنعت بسته بندی مناسب با دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا میتواند گامی عملی برای حضور بیشتر محصولات کشاورزی و صنایع غذایی کشور در بازارهای بین المللی باشد.
- لزوم بسته بندی مواد غذایی از نظر اقتصادی
تعریف بسته بندی
بسته بندی عبارتند از: محافظی که سلامت کالاهی محتوی خود را از مرحله تولید تا مرحله مصرف (مرحله نگهداری) حفظ می کند.
با بسته بندی نمودن مواد غذایی می توان از ضایعات مواد غذایی (پرت) جلوگیری نمود و طول عمر نگهداری مواد غذایی را افزایش داد و نیز مواد غذایی سالم را به مصرف کننده عرضه نمود. در ضمن از لحاظ زمانی و مکانی در مصرف مواد غذایی یک ارتبطا مناسب برقرار نمود. به عبارتی دیگر محصولات تولید شده در بهار و تابستان را می توان در فصلهای دیگر استفاده نمود و محصولات کشاورزی را بدون این که تغییراتی در کیفیت آن بوجود آید از محلی به محل دیگر انتقال داد. مواد غذایی بسته بندی شده، از صدمه عوامل مخرب مکانیکی مانند بارگیری، تخلیه بار، حمله و نقل و غیره حفاظت شده و از تاثیر عوامل خارجی (حشرات و غیره) مصون می ماند.
بسته بندی نمودن مواد غذایی از آسیب تغییرات جوی (افزایش رطوبت، نرم شدن و بهم چسبیدن مواد غذایی) به این مواد جلوگیری می نماید این روش از نظر بهداشتی نیز برای مصرف کننده اهمیت بسزایی دارد. با بسته بندی نمودن می توان مواد غذایی را به صورت خشک یا آماده (غذای کودکان، محصول استریلیزه شده، پاستوریزه شده، خشک شده و یا خشکبار) به مصرف کننده عرضه نمود.
جهت روشن شدن لزوم بسته بندی مواد غذایی چند مثال ذکر می شود. طول عمر نگهداری شیر پاستوریزه حداکثر 2-10 روز در یخچال می باشد در صورتی که طول عمر نگهداری شیر استریلیزه UHT با بسته بندی سیستم اسپتیک در درجه حرارت محیط 20 درجه سانتیگراد، 8 هفته و حداکثر 2 ماه خواهد بود.
فهرست مندرجات
فصل اول- چکیده مطالعات فنی، مالی و اقتصادی
فصل دوم- کلیات معرفی محصول
2-1 تعریف، ویژگیها و مشخصات فنی محصول
2-1-1 نام و کاربرد محصول
2-1-2 طبقه بندی محصول
2-1-3 مشخصات فنی محصول
2-1-4 بسته بندی محصول
2-1-5 شماره تعرفه گمرکی
2-1-6 استاندارد محصول
2-2 کالاهای قابل جانشین
2-3 بررسی بازار و قیمت فروش
2-3-1 بررسی روند مصرف
2-3-2 بررسی روند واردات و صادرات
2-3-3 بررسی قیمت فروش محصول مشابه
فصل سوم
مقدمه
3-1 معرفی روشهای مختلف تولید
3-2 تشریح فرآیند تولید منتخب
3-3 بررسی ایستگاهها، مراحل و شیوه های کنترل کیفیت
3-4 تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد
3-5 برآورد میزان مصرف مواد اولیه
3-6 دستگاهها و تجهیزات خط تولید
3-6-1 معرفی دستگاهها و تجهیزات خط تولید
3-6-2 نقشه استقرار ماشین آلات
3-6-3 نقشه جریان مواد
3-7 تجهیزات و تاسیسات عمومی
3-7-1 آزمایشگاه
3-7-2 تعمیرگاه
3-7-3 تاسیسات برق
3-7-4 تاسیسات آب
3-7-5 تاسیسات حمل و نقل
3-7-6 تاسیسات سوخت رسانی
3-7-7 سایر تاسیسات
3-8 محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز
3-8-1 برآورد پرسنل تولیدی
3-8-2 برآورد پرسنل غیر تولیدی
3-9 محاسبه سطح زیربنا و مساحت مورد نیاز
3-9-1 مساحت سالن تولید
3-9-2 مساحت انبارها
3-9-3 مساحت تاسیسات و تعمیرگاه
3-9-4 مساحت آزمایشگاه
3-9-5 مساحت ساختمانهای اداری و رفاهی و خدماتی
3-9-6 مساحت زمین، ساختمان و محوطه سازی
3-10 زمان بندی اجرای پروژه
فصل چهارم- بررسی های مالی و اقتصادی
مقدمه
4-1 اطلاعات مربوط به سرمایه در گردش و برآورد آن
4-1-1 برنامه تولید سالیانه
4-1-2 مقدار و ارزش مواد اولیه مصرفی
4-1-3 هزینه های تامین انواع انرژی مورد نیاز
4-1-4 هزینه خدمات نیروی انسانی
4-1-5 جمع بندی اجزاء و برآورد سرمایه در گردش
4-2 اطلاعات مربوط به سرمایه ثابت و برآورد آن
4-2-1 هزینه ماشین آلات و تجهیزات خط تولید
4-2-2 هزینه تجهیزات و تاسیسات عمومی
4-2-3 هزینه زمین، ساختمان و محوطه سازی
4-2-4 هزینه وسائط نقلیه عمومی و وسایل حمل و نقل
4-2-5 هزینه لوازم و اثاثیه اداری
4-2-6 هزینه های قبل از بهره برداری
4-2-7 جمع بندی اجزاء و برآورد سرمایه ثابت
4-3 کل سرمایه گذاری
4-4 هزینه های تولید
4-4-1 هزینه های ثابت
4-4-2 هزینه تعمیر
4-5 قیمت تمام شده محصول
4-6 صورتهای مالی و شاخصهای اقتصادی طرح
4-7 ارزیابی مالی و اقتصادی طرح
ضمیمه(1)- محاسبات مالی و اقتصادی
پیوست ها