توضیحات کامل :

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی (فصل دوم تحقیق)


مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

«لیلی و مجنون»

«در نصیحت فرزند خویش»

..............

معنی ابیات: در نصیحت فرزند خویش

v    ای فرزند چهارده ساله‌ی حسن. ای آن کسی که قادر به یادگیری علوم نقلی و علمی هستی.

v    وقتی هفت‌ساله بودی همچنان‌گه گل در چمن می‌روید و جایگاه گل چمن است تو نیز مشغول بازی در چمن بودی.

................................

تفسیر ابیات: در نصیحت فرزند خویش

با توجه به معنی ابیات نظامی می‌گوید: در گزینش دوست باید محتاط بود و به فرزندش محمد سفارش می‌کند تا هم‌صحبت نیکنام برگزیند تا به وسیله‌ی وی سرانجام نیک پیدا کند. به علاوه هم‌نشین خوش‌سخن بهتر از..............

...................

.....................

«رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر» 

چون خسرو صبح شادخیزان                        بر تخت نشست بامدادان

.............................

..............................

معنی ابیات رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر

v    وقتی آفتاب طلوع کرد و بامداد فرا رسید،

v    روز از روی محبت دمید و افق‌ها مطیع و فرمانبر خورشید گردیدند.

..........................

تفسیر ابیات «رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر»

با توجه به مفهوم شعر لیلی بعد از فوت همسرش با توجه به آداب و رسوم به خانه‌ی پدری می‌رود. لیلی بعد از تمام شدن مراسم سوگواری همسرش تصمیم به ازدواج با مجنون را می‌گیرد.

نظامی بیان می‌کند که زنان و مردان در اجتماع بعد از فوت همسرانشان ازدواج مجدد می‌کنند.

..................

 

 

منابع و مآخذ: 

1.  دانشمندان آذربایجان ، محمد علی تربیت ، به کوشش غلامرضا طباطبائی مجد ، ص546

2.  مقالة «نظامی گنجه ای شاعری پاکدامن و بلند طبع » به قلم یحیی شیدا ، ویژه نامة روزنامه فروغ آزادی بمناسبت بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال تولد حکیم نظامی گنجوی ، ص115

3.   ر. ک: خمسة نظامی ، مصحح: سامیه بصیر مژدهی ، ص7

......................

......................

............................