بررسی مقایسه ای هوش هیجانی كودكان عادی و كودكان كار و خیابان
خلاصه پژوهش
پژوهش فوق بررسی مقایسه ای هوش هیجانی كودكان كار و خیابان و كودكان عادی شهر تهران كه سن آنها بین 10 تا 15 سال است و به صورت در دسترس مورد سنجش قرار گرفته اند. محقق در این پژوهش با توجه به الگوی مایرو سالوری (1990) مصاحبهای را به صورت ساخت وار و باز پاسخ طراحی كرده كه شامل پنج حیطه بود (خودانگیزی، خودآگاهی ادارة هیجانها هم حسی و تنظیم روابط). برای تجزیه و تحلیل از روش مانوتینی یو كه روش های ناپاراستریك است استفاده شده و چون روش متقنی برای جمع نمرات كسب شده یافته نشد نمرات دو گروه در پنج حیطه با هم مقایسه شد. و در آخر تفاوت معناداری بین هوش هیجانی كودكان عادی و كودكان كار و خیابان دیده نشد.
فهرست مطالب:
خلاصه پژوهش… ۱
فصل اول. ۲
پرسش پژوهش… ۲
فرضیه پژوهش… ۲
اهداف پژوهش: ۲
متغیر پژوهش… ۲
تعریف نظری متغیرهای پژوهشی: ۳
کودک خیابانی.. ۳
کودک عادی: ۳
هوش هیجانی.. ۳
کودک عادی: ۴
هدف پژوهش: ۴
اهمیت موضوع پژوهش… ۵
فـصل دوم. ۶
پیشـینه. ۶
نظریه پردازان. ۱۲
دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات). ۱۳
۱-ارزیابی و ابراز هیجان: ۱۳
۲-تنظیم هیجان در خود و دیگران. ۱۳
۳-بهره برداری از هیجان: ۱۴
شاخه اول: ۱۴
شاخه دوم: ۱۵
شاخه سوم: ۱۷
فهم و تحلیل اطلاعات هیجانی.. ۱۷
شاخه چهارم: ۱۸
تنظیم هوشمندانه هیجان: ۱۸
دیدگاه مختلط هوش هیجانی (شخصیتی هیجانی اجتماعی). ۱۹
مدل هوش هیجانی بار- آن. ۲۲
الگوی ۵ بخش هوش هیجانی بار- آن. ۲۳
۱-درون فردی.. ۲۳
۲-بین فردی.. ۲۴
۳-قابلیت سازگاری و انطباق. ۲۴
۴-مدیریت فشار روانی.. ۲۴
۵-خلق عمومی.. ۲۴
یافته های اصلی از مطالعه های مربوط به افراد باهوش هیجانی پایین و بالا. ۲۴
یافته های اصلی در مورد افراد با هوش هیجانی بالا: ۲۶
کودک خیابانی و پیشینه تاریخی آن: ۲۶
پیشینه کودک خیابانی و کار. ۲۸
تعریف واژه کودک خیابانی.. ۲۹
عوامل بروز پدیده کودک خیابانی.. ۳۰
نظریه ها و دیدگاههای مبنی بر عوامل تعیین کننده کار کودکان. ۳۲
دیدگاه مندلوچ: ۳۲
دیدگاه استرلینگ: ۳۳
دیدگاه السون. ۳۴
دیدگاه فانیت: ۳۴
فصل سوم. ۳۶
طرح پژوهش: ۳۷
جامعه آماری: ۳۷
نمونه وروش نمونه گیری: ۳۷
ابزار پژوهش… ۳۷
روش اجرا ۳۸
روش نمره گذاری.. ۳۸
روش تجزیه وتحلیل: ۳۹
فصل چهارم. ۴۰
فصل پنجم. ۴۶
بحث و نتیجه گیری: ۴۷
پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. ۴۸
محدودیت های پژوهش… ۴۹
فهرست منابع. ۵۰
نمونه تست.. ۵۲