توضیحات کامل :

موفقیت نرم ­افزار به فاکتوهای مهمی مانند تحویل به­ موقع طبق زمان و بودجه تعیین ­شده و برآوردن نیازمندی­های کیفی کاربران وابسته است. کیفیت نرم افزار معیار مهمی در تولید نرم افزار است که بهره وری و شکست ناپذیری نرم افزارها را افزایش می دهد. می توان گفت تضمین کیفیت مهمترین قانون و طرح در تولید یک نرم افزار است.از طرفی پس از تولید یک نرم افزار با کیفیت وارد مرحله نگهداری نرم افزار می شویم که حدود 50 تا 70 درصد از توسعه نرم افزار راشامل میشود.یکی از فاکتورهای مهم در انجام مرحله نگهداری وجود مستندات کامل و دقیق ازنیازمندیهای نرم افزار است.درواقع یکی از مهمترین چالشها در مهندسی نرم افزار فقدان متریک های استاندارد برای نوشتن سند مشخصات نیازمندی های نرم افزار در فاز مهندسی نیازمندی ها می باشد که باعث کیفیت پایین و غیر مفید بودن محصولات نرم افزاری می شود. در این رساله روشی جهت ارزیابی مستند سازی سند مشخصات نیازمندی های نرم افزار با استفاده از فرایند های مختلف استاندارد بین المللی فرایندهای چرخه حیات نرم افزار ISO/IEC 12207 ارائه شده است و با تکیه بر فرآیند مهندسی نیازمندی­ها و درک کامل از ماهیت آن به بررسی و شناسایی مباحث مهم در مهندسی نیازمندی­ها پرداخته و تاثیر مستند سازی نیازمندی ها در مراحل آغازین چرخه حیات را مشخص می­کنیم. در ادامه به ارائه الگویی جهت ارزیابی سند تشریح نیازمندی های نرم افزار در فاز اول از چرخه حیات نرم­افزار می­پردازیم. سپس با استفاده از الگوی پیشنهادی و با هدف کنترل و کاهش خطا با استفاده از متریک پیشنهادی، سعی در بهبود کیفیت نرم افزار در فاز اول از چرخه حیات و پس از انجام فرآیند مهندسی نیازمندی­ها داریم.

فهرست مطالب

فصل اول. 9

مقدمه. 9

1-1 تعریف مسئله. 10

1-2 سؤال‌های تحقیق. 13

1-3 سابقه تحقیق. 13

1-4 ضرورت انجام تحقیق. 14

1-5 فرضیه‌ها15

1-6 هدف‌ها16

1-8 جنبه جدید بودن و نوآوری طرح. 16

1-9 روش انجام تحقیق. 17

1-10 مراحل انجام تحقیق. 18

1-11 ساختار پایان‌نامه. 18

فصل دوم19

ادبیات و پیشینه تحقیق. 19

2-1 تاریخچه مهندسی نیازمندیها21

2-2 تعریف نیازمندی.. 21

2-3 طبقه بندی نیازمندیها22

2-4 ذینفعان. 27

2-5 مهندسی نیازمندیها29

2-6 دلایل اهمیت مهندسی نیازمندیها31

2-7 خلاصه فصل. 35

فصل سوم37

بررسی کارهای انجام شده37

3-1 مراحل مهندسی نیازمندیها38

3-2 استخراج نیازمندیها39

3-3 تحلیل و مذاکرات نیازمندیها42

3-4 مستندسازی نیازمندیها46

3-5 تایید اعتبار نیازمندیها52

3-6 مدیریت نیازمندیها52

3-7 چگونگی انجام مهندسی نیازمندیها54

فصل چهارم56

الگوی پیشنهادی.. 56

4- 1 مقدمه. 57

4- 2 اندازه گیری.. 59

4-3 استاندارد بین المللی فرایندهای چرخه حیات نرم افزار ISO/IEC 12207. 62

4-4 اهداف الگوی پیشنهادی.. 63

4-5 الگوی پیشنهادی.. 63

6-4 استاندارد 12207ISO/IECبه عنوان پایه الگو. 68

4-7 ویژگیهای الگو. 78

فصل پنجم80

ارزیابی. 80

5-1مقدمه. 81

5-2 آشنایی کلی با پروژه درخواستی شهرداری در شرکت سامانه ارتباطات الماس پارس.. 82

5- 3 متریکهای مدیریت.. 83

5- 4 متریکهای ریسک... 84

5- 5 وزندهی به زیر متریکهای تعریف شده84

5- 6 روند ارزیابی، تحلیل و نمایش نتایج. 92

فصل ششم111

بحث و نتیجه گیری.. 111

6-1 مقدمه. 112

6-2 دستاورد پایان نامه. 113

6-3 پیشنهادات آتی. 114